کد خبر 45543
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۶

حرکت لاک پشتي مسئولان براي احداث ساخت مصلي تهران که نزديک به ربع قرن به طول انجاميده است همچنان با صرف هزينه هاي هنگفت در پيچ و خم تصميمات سليقه اي وا مانده است و گويا پاياني براي اين پروژه بزرگ ملي مذهبي وجود ندارد.

به گزارش مشرق، نوع ساخت و ساز در مصلي تهران و حرکت لاک پشت وار مديران طرح در اتمام آن که روزگاري قرار بود به عنوان يک نماد ديني بزرگ، جامع و کامل در پايتخت جمهوري اسلامي ايران باشد، نشان مي دهد که اين پروژه ساليان دراز ديگري را تا نقطه پايان دارد.

براساس طرح اوليه، مصلاي تهران به عنوان مجتمعي از بناها و فضاهاي لازم براي حضور جمعيت‌هاي ميليوني و برگزاري مراسم عبادي، سياسي، اجتماعي و انجام فعاليتهاي متنوع فرهنگي، آموزشي و هنري نظير برگزاري نمايشگاههاي بزرگ فرهنگي، کلاسهاي آموزشي تصويب شد اما با گذشت بيش از 25 سال ،هم اکنون تنها شبستان آن قابل استفاده است.

در طرح اوليه مصلي آمده که اين فضا بايد در مرکز جغرافيايي شهر با مساحتي بالغ بر يک ميليون مترمربع و با جمعيتي با 600 تا 800 هزار نفر باشد و درعين حال شامل فضاهاي زيرشامل مسجد، شبستان‌، راه‌هاي ارتباطي و سطوح شيبدار جهت معلولين، توقفگاه‌، خدمات بهداشتي ‌و وضوخانه‌ها، محل‌هاي تأسيسات برقي و مکانيکي، فضاهاي فرهنگي شامل کتابخانه،‌ موزه، نمايشگاه، مدرسه، محل همايش‌ها و گردهمايي‌هاي بين‌المللي اسلامي،‌ محلي جهت پذيرائي از ميهمانان، قسمتهاي اداري مربوط به واحدهاي بهره‌بردار، مرکز کمک‌هاي اوليه، بازار خريد، فضاي سبز و غيره باشد.

روند تاريخي احداث مصلي
در سال 1361 به دنبال تعيين دور نماي مصلا گزارش اين بررسي‌ها به امام جمعه وقت تهران حضرت آيت الله خامنه‌اي ارائه شد. امام جمعه تهران (رئيس جمهور وقت تهران) به اتفاق رئيس مجلس وقت تهران و امام جمعه موقت تهران (آيت‌الله هاشمي رفسنجاني) ضمن تصويب گزارش کارشناسي گروه پيگيري طرح ، طي نامه‌اي به رهبر کبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) پيشنهاد کردند که اراضي عباس آباد براي احداث مصلي امام خميني اختصاص يابد.

در اين نامه دليل احداث مصلي از سوي مسئولان وقت مشکلات اقامه نماز جمعه در تهران و در دانشگاه ذکر شده و از امام خميني (ره) خواسته شده که به دليل مشکلات حقوقي و ثبتي و تشريفات انتقال قانوني دستوري صادر کنند.
حضرت امام نيز در ذيل نامه مرقوم فرمودند:
 

بسمه تعالي
انشاء الله در کنار ساختن مصلاي تهران در ساختن بينش کفر ستيزي مسلمانان موفق باشيد، ضمناً سادگي مصلي بايد يادآور سادگي محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شديداً از زرق و برق ساختمان‌هاي مساجد اسلام آمريکايي جلوگيري شود. خداوند تمامي دست‌اندرکاران برپاکننده مساجد الله را تأييد فرمايد.
روح الله الموسوي الخميني24/8/67

 

در نتيجه طرح ساخت مصلي تهران کليد خورد.

"پرويز مويد عهد" برنده طرح مصلي

پس از بررسي روند اجرايي آن در 29 دي‌ 1364، در فراخواني از طريق تريبون نمازجمعه، از کليه طراحان باتجربه و واجد شرايط، جهت تهيه طرح مصلي دعوت بعمل آمد. در اين مسابقه 36 شخصيت حقيقي و حقوقي، از داخل و خارج کشور شرکت کردند. شرکت کنندگان خارجي از کشورهاي ژاپن، سوريه، پاکستان و هلند در مسابقه به رقابت پرداختند.

اين مسابقات زير نظر هيات داوران متشکل از محمدکريم پيرنيا، مهدي چمران، آيت‌الله زاده شيرازي، غفاري و حجت برگزار شد. انجام اين مسابقه عمومي با وجود هزينه کم، نتايج ارزشمندي دربر داشت که مهمترين آنها تبديل شدن نظرات کلي به خطوط اوليه طرح معماري بود؛ در اين مسابقه هيچکدام از طرح‌ها نتوانست نظر هيات داوران را تأمين کند.

در سال 1369 با تعيين گروه جديدي از مهندسان توسط مديرعامل وقت بار ديگر به بازنگري طرحهاي مختلف ارائه شده قبلي پرداخته شد و در نهايت جزوه‌ا‌ي پيرامون طرح‌هاي ارائه شده در مسابقه، تهيه شد و به استحضار مقام معظم رهبري رسانده شد.


که در نهايت طرح دکتر پرويز مؤيد عهد به عنوان طرح ساخت مصلي امام خميني تهران انتخاب و مورد تأييد مجدد قرار گرفت و ترسيم پلان ها و برش هاي جديدي از طرح و نيز ساخت ماکت مجموعه در دستور کار معمار طرح قرار گرفت.

ادعايي که به واقعيت نزديک نيست!
حال اين بحث مطرح مي شود با توجه به دستور تاريخي امام خميني (ره) و اهميت اين موضوع و حجم بالاي سرمايه‌گذاري در اين طرح‌ و لزوم ايستايي آن در دولت چرا همچنان اين پروژه بلا تکليف مانده است.

اجراي اين طرح‌ در سال‌هاي گذشته با توجه به تامين اعتبار، خواب اين سرمايه عظيم را به دنبال داشت اين در حاليست که معاون وزير مسکن و شهرسازي در سال 88 در گفتگويي اعلام کرده بود که در دولت دهم و با تغيير ديدگاه‌ مسئولان مشکلات اين طرح تا حدي مرتفع مي شود و تا نيمه اول سال 91 فاز اول مصلي بزرگ امام خميني (ره) تهران و بقيه اين طرح بزرگ تا پايان کار دولت به اتمام مي رسد.

هم اکنون کار مصلي فاز بندي شده و اين طرح بسيار بزرگ که تنها قسمت مرکزي آن حدود 320 هزار مترمبع زيربنا دارد؛ با صرف هزينه هاي ميلياردي که تنها 325 ميليارد تومان آن در سال 89 بوده است همچنان سرمايه ها را بر باد مي دهد و هيچ کس در اين زمينه پاسخگو نيست.

محمد جعفري عليزاده گفته بود: فاز اول اين پروژه در انتهاي سال 88 تنها 16 درصد پيشرفت فيزيکي داشت در حالي که در آن زمان بالغ بر يک هزار و 400 نفر فقط فعاليت‌شان را بر روي تکميل هرچه سريع‌تر اين طرح متمرکز کرده‌ بودند.

وي همچنين درباره اعتبار نهايي براي تکميل طرح مصلي گفته بود که قرار است طرح جامع مصلي مطالعه و تصويب شود که از آن هم خبري نشد.

در واقع با يک برنامه منسجم و مدون و البته کمي دلسوزي بايد اين پروژه پيش مي رفت، حال مي خواهيم از مسئولان طرح بپرسيم اکنون با وجود گذشت بيست و چند سال که حدود بيست سال آن بدون امام راحل گذشته است، آيا يک بار پيام وي را خوانده‌اند؟ آيا دغدغه‌اي که باعث شد آيت‌الله خامنه‌اي به فکر انجام اين کار بيفتند، فهم شده است؟ آيا سادگي و بي‌تکلفي مصلي که مورد نظر امام بود، رعايت شده است؟

از سويي هم اکنون دستگاههاي مختلف دولتي براي پروژه هاي عمراني خود همچون احداث تونل و برج هاي ساختماني روز شمار قرار مي دهند تا هم مردم را نسبت به اتمام طرح آگاه کنند و هم خود را موظف به تکميل هر چه زودتر آن کنند اما تاکنون هيچ مسئولي درباره آخرين زمان تحويل مصلي تهران سخني به ميان نياورده است.

هنوز مصلاي بزرگ تهران که به نام آن يگانه دوران نيز مزين گشته است، فرم خود را پيدا نکرده است. چرا بايد ساخت يک جايگاه نماز در ايران، عمري به درازاي يک نسل پيدا کند؟


 Mehr

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس