کد خبر 454499
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد ما موضع هسته‌ای‌ خود را بعنوان دفاع از منافع ملی کاملاً جدا کردیم و مواضع انقلابیمان در منطقه در طول مذاکرات هسته‌ای ادامه داشت، امروز هم بسیار مستحکم ادامه دارد و در آینده هم همین سیاست استمرار خواهد یافت.

به گزارش مشرق، «علاء الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگوی تفصیلی با مجله لبنانی «المرایا» موضوعات مختلف از جمله توافق هسته‌ای و رویکرد سیاست خارجی ایران پس از توافق، سالگرد پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه، عوامل شکل‌گیری گروه تروریستی - تکفیری داعش، اختلاف عربستان و ایران و سیاست‌ ترکیه در قبال گروه‌های تروریستی را مورد بررسی قرار داده است.

وی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را یک تحول تاریخی مهم برشمرد و خروج از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل، به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران و ورود کشورمان به باشگاه کشورهای صادر کننده مواد هسته‌ای را از نتایج مثبت این مذاکرات بیان کرد.

همچنین به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برداشته شدن محدودیت‌ها در زمینه صادرات نفت که به دلیل تحریم‌ها اتفاق افتاده بود، در کنار استمرار فعالیت‌های صلح آمیر هسته‌ای موجب می‌شود که طی 10 ساله آینده تحول جدیدی در عرصه اقتصاد کشور ایجاد شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اختلاف عربستان با ایران بر سر چیست، اظهار داشت: عربستان احساس می‌کند در بحران‌های منطقه موفقیتی نداشته و ایران را به غلط، مسئول شکست‌های خود در منطقه می‌داند و به همین دلیل هم سعی می‌کند نوعی قدرت‌نمایی کاذب داشته باشد.

به اعتقاد بروجردی سیاست عربستان موجب می‌شود که این کشور از درون هم دچار بحران‌های جدی در آینده شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین با تأکید بر اینکه مواضع انقلابیمان در منطقه در طول مذاکرات هسته‌ای ادامه داشت، گفت: امروز هم بسیار مستحکم ادامه دارد و در آینده هم همین سیاست استمرار خواهد یافت بنابراین دغدغه واقع‌گرایانه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عزم‌مان در ارتباط با مبارزه تروریسم عزم بسیار جدی است، تصریح کرد: دنیا شاهد است که ما به چه میزان در حال تقابل با تروریست‌ها در سوریه و  عراق هستیم و این سیاست دائمی و آشتی ناپذیر جمهوری اسلامی در قبال تروریست‌ها در منطقه و جهان است.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه ما مقاومت را از انقلاب اسلامی تفکیک ناپذیر می‌دانیم، اظهار داشت: مقاومت در سراسر منطقه یک خانواده واحد است که هیچ نیرو و قدرتی نمی‌تواند آنها را از یکدیگر جدا کند به همین دلیل، دولت سوریه را تحمل کرد ولی نپذیرفت که از مقاومت فاصله بگیرد.

بروجردی سالروز پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: شکست چهارمین ارتش قدرتمند دنیا توسط یک گروه سیاسی-نظامی که فاقد سلاح‌های سنگین و جنگنده است موازنه قدرت در منطقه را تغییر داد و موجب شد که استراتژی رژیم صهیونیستی عملا تغییر کند.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با بیان اینکه داعش و نیروهای تکفیری یک طراحی آمریکایی -انگلیسی -صهیونیستی بود، خاطرنشان کرد: سرویس های اطلاعاتی این کشورها و همپیمانان منطقه‌ای آنها با بودجه‌های میلیاردی به دنبال این هستند که زنجیره حلقه‌های متعدد مقاومت در منطقه را از هم بگسلند ولی به فضل الهی این توطئه آنها تاکنون خنثی شده و در آینده هم به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مخالف جدى سیاست‌هاى ترکیه در ارتباط با سوریه و عراق هستیم، تصریح کرد: درگیرى امروز ترک‌ها با کردها و مشخصا «پ‌ک‌ک» از یک طرف و داعش که سر پل عبور آنها از نقاط مختلف دنیا ترکیه بود، نشان دهنده اشتباه بودن سیاست این کشور و بازگشت آثار منفى آن به لحاظ امنیتى به خود ترکیه است.

مشروح گفت‌وگوی نشریه لبنانی المرایا با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان در پی می‌آید.

********

توافق هسته‌ای تحولی تاریخی بود

المرایا: توافق هسته‌ای به عنوان مهمترین رویداد در مرحله کنونی مطرح است، مواضع داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و آیا مردم درباره مفاد این توافق اجماع نظر دارند؟

بروجردی: همانطور که اشاره کردید مذاکرات هسته‌ای یک تحول تاریخی مهمی است، به خصوص اینکه ما سال‌ها ظالمانه مورد یک تحریم گسترده قرار گرفتیم و شش قطعنامه علیه‌مان صادر شد؛ گرچه با هدایت‌های مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم یک بند هم از این شش قطعنامه اجرا و عملی نشد، ولی در هر صورت این ظلمی بود که باید مرتفع می‌شد و به دلیل همین ایستادگی و پایمردی و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری و توانمندی‌های خوب تیم مذاکره کننده، در نهایت موفق شدیم از زیر ظلم این شش قطعنامه رهایی پیدا کنیم، البته محدودیت‌هایی را پذیرفتیم ولی در مقابل مجموعه‌ای از نکات مثبت را به عنوان پیامدهای این قطعنامه که اولی همان خروج از فصل هفت و قطعنامه‌های صادره بود و دومی به رسمیت شناختن غنی سازی در ایران و ورود ایران به باشگاه کشورهای صادر کننده مواد هسته‌ای بود.

بر این اساس ما عملا می‌توانیم محصولات غنی شده خودمان را به بازار جهانی صادر کنیم، اورانیوم خام را وارد کنیم که خود این در مجموعه روند کار فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاثیرگذار است، همچنین آب سنگین را به عنوان یک محصول ارزشمند و راهبردی قابل صادرات است و این اولین عینیت حضور ما در بازار جهانی هسته‌ای و پذیرش جهانی از این واقعیت توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است.

ما همچنین تحت تحریم‌های سیاسی قرار داشتیم و حاضر به ارتباط با کشورمان نبودند، امروز تعداد زیادی از مسئولین عالی رتبه کشورهای بزرگ دنیا درخواست آمدن به جمهوری اسلامی ایران و مذاکره با مقامات کشورمان را دارند و همچنین در ارتباط با دهها میلیارد از پول‌های بلوکه شده ما هم، آزاد شدن این پول‌ها می تواند برای اقتصاد ما مفید باشد و ما هم از محدودیت صادرات نفت که به دلیل تحریم اتفاق افتاده بوده خارج شویم و بتوانیم طی 10 ساله آینده یک تحول جدیدی در عرصه اقتصاد کشور را در کنار استمرار کار فعالیت های صلح آمیر هسته‌ای ایجاد کنیم.

مذاکرات هسته‌ای گامی بلند برای اوباما بود

المرایا: طرف‌هاى منطقه‌اى و بین‌المللى به ویژه عربستان، اسرائیل و آمریکا براى بر هم زدن این توافق تلاش بسیاری کردند، در حالی است که اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا همواره بر دستیابى به این توافق تأکید داشت. سؤالى که هم اکنون مطرح است این که جرا اوباما چنین اصرارى از خود نشان مى‌داد، در حالى که عربستان و اسرائیل و کنکره آن را یک اشتباه تاریخی اعلام کرده‌اند؟

بروجردی: اوباما به دلیل رقابت‌های حزبی که با حزب جمهوری خواه دارد، علاقمند بود گام بلندی بردارد. یک بعد اصرار اوباما بر توافق رقابت‌های حزبی در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکاست و بعد دوم تبلیغات گسترده ای که اوباما در آمریکا و جهان انجام داده مبنی بر این که ما توانستیم (بزعم آنها) ایران را از ساخت بمب هسته‌ای دور کنیم، گرچه هیچگاه این مسئله در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار نداشت و در صورت عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات به معنای شکست آنها در این استراتژی شمرده می‌شد.

از طرف دیگر موجب شد که اوباما چالش با همپیمانان خودش را بپذیرد و در مقابل کنگره هم بایستد که ما همین روزها شاهد برخوردهای چالشی بین وزیر خارجه و همینطور انرژی و خزانه داری آمریکا در کنگره هستیم.

عربستان به غلط ایران را مسئول شکست‌های منطقه‌ای می‌داند/قدرت‌نمایی عربستان کاذب است/سیاست عربستان این کشور را از درون با چالش مواجه می‌کند

المرایا: یک سوال بسیار صریح....اختلاف عربستان با ایران بر سر چیست؟

بروجردی: عربستان احساس می‌کند در بحران‌های منطقه موفقیتی نداشته است و شاید ایران را به غلط، مسئول این شکست‌های خود در منطقه می‌داند و به همین دلیل هم سعی می‌کند که نوعی قدرت‌نمایی که در واقع قدرت نمایی کاذب است، داشته باشد زیرا کشتار انسان‌های بی‌گناه در یک کشور فقیر مانند یمن به هیچ وجه نشانه قدرت نیست.

به همین دلیل هم سیاستهای خصمانه عربستان در عراق، سوریه، لبنان و هم در یمن بسیار مشهود است بدون اینکه به نتیجه‌ای برسد. عملا سیاست عربستان موجب می‌شود که این کشور از درون هم دچار بحران های جدی در آینده شود.

مسائل منطقه از مذاکرات هسته‌ای جداست/مواضع انقلابی‌مان استمرار دارد/دغدغه‌ای وجود ندارد

المرایا: انقلاب ایران به همه ملت‌های مستضعف راه مقاومت را نشان داد و آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ معرفی کرد، آیا دستیابی به این توافق با آمریکا یک نوع تناقض‌گویی به حساب نمی آید؟ و آیا شعارهای جمهوری اسلامی ایران پس از دستیابی به این نوع توافق، رنگ و بوی دیگری به خود نخواهد گرفت؟

بروجردی: ادبیات مقام معظم رهبری و سخنرانی‌های قاطع ایشان و جدا کردن مسائل منطقه از مذاکرات هسته‌ای به عنوان دستورالعمل تیم مذاکره کننده، همه نشان دهنده عدم ارتباط میان این دو است. ما موضوع هسته‌ای‌مان را به عنوان دفاع از منافع ملی خودمان کاملا جدا کردیم و مواضع انقلابیمان در منطقه در طول مذاکرات هسته‌ای ادامه داشت، امروز هم بسیار مستحکم ادامه دارد و در آینده هم همین سیاست استمرار خواهد یافت.

بنابراین با توجه به این که ما پذیرش این واقعیت را توسط نیروهای انقلابی منطقه کاملا شاهد هستیم و آقای سید حسن نصر الله هم از این توافق تمجید کردند و هم از مواضع انقلابی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، بنابراین این دغدغه عملا، دغدغه واقع گرایانه‌ای نیست.

عز‌مان در مبارزه با تروریسم جدی است/حمایت فکری و تجربی ایران در مبارزه با تروریسم

المرایا: گفته می‌شود این توافق پیامدهایی بر دیگر پرونده‌های منطقه از جمله یمن، عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم تکفیری خواهد گذاشت. شما این مطلب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا توافق در این زمینه هم نتیجه‌بخش خواهد بود به ویژه اینکه عربستان همچنان به حملات خود در یمن ادامه می دهد؟

بروجردی: در هر صورت ما عزم‌مان در ارتباط با مبارزه تروریسم عزم بسیار جدی است و در عمل هم دنیا شاهد است که ما به چه میزان در حال تقابل با تروریست‌ها چه در سوریه و چه در عراق هستیم و این سیاست دا ئمی و آشتی ناپذیر جمهوری اسلامی در قبال تروریست‌ها هم در منطقه و هم در جهان است.

بنابراین طبیعی است که در آینده هم این مبارزه هم افزایی خواهد داشت، چون تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی هم به شدت نگران پدیده تروریسم هستند و با توجه به فضای باز جدید روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها طبیعتا آنها هم انتظار راهنمایی توسط جمهوری اسلامی ایران در این مبارزه را دارند زیرا سیاست ما جدی است، طبیعتا هر کشوری که بخواهد در این عرصه پای بگذارد می‌تواند از طرف جمهوری اسلامی ایران هم مورد حمایت به لحاظ کمک‌های فکری و تجربی باشد.

مقاومت از انقلاب اسلامی تفکیک‌ناپذیر است/خودمان جزو مقاومت هستیم/مقاومت در برابر زیاده‌خواهی رژیم‌صهیونیستی ادامه دارد

المرایا: آیا ایران پس از امضای توافق به حمایت خود از جنبش‌های مقاومت از جمله حزب الله لبنان ادامه خواهد داد؟ به ویژه اینکه آمریکا حزب‌الله را همچنان در لیست گروههای تروریستی قرار داده است و یا اینکه ایران منافع بین‌المللی خود را ترجیح خواهد داد؟

بروجردی: حتما به این صورت است، ما مقاومت را از انقلاب اسلامی تفکیک ناپذیر می‌دانیم و خودمان را هم جزو مقاومت می‌دانیم. مقاومت در سراسر منطقه یک خانواده واحد است که هیچ نیرو و قدرتی نمی‌تواند آنها را از یکدیگر جدا کند به همین دلیل، دولت سوریه را تحمل کرد ولی نپذیرفت که از مقاومت فاصله بگیرد.

این نگاه در جمهوری اسلامی ایران یک نگاه راهبردی است و به همین دلیل هم هر نیروی مقاومتی بخواهد از مقاومت فاصله بگیرد، دیگر نیروی مقاومت نیست. مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه یک اصل دائمی و همیشگی است.

اشراف اطلاعاتی داریم/سرمایه‌گذاری و گسترش ارتباطات بر اقتدار ایران تاثیری ندارد

المرایا: برخی تحلیل‌های مطبوعاتی می‌گوید استقبال بین‌المللی از سرمایه گذاری در ایران می تواند باعث نفوذ عناصری شود که به بر هم زدن ثبات و امنیت این کشور به ویژه در ابعاد اجتماعی بینجامد، پاسخ شما به این تحلیل‌ها چیست؟

بروجردی: نه من فکر نمی‌کنم. ایران به فضل الهی به لحاظ اشراف اطلاعاتی در شرایطی قرار دارد که قطعا ورود چند نیروی خارجی برای سرمایه‌گذاری و گسترش ارتباطات هیچ تاثیری بر این اقتدارش نخواهد گذاشت.

پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه معجزه الهی بود/به وجود حزب‌الله و سیدحسن نصرالله افتخار می‌کنیم

المرایا: این روزها مصادف با سالروز پیروزی مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی در سال 2006است. ارزیابی راهبردی شما از این پیروزی چیست؟

بروجردی: بدون تردید این موفقیت یک معجزه الهی بود و مقاومت را در جایگاهی قرار داد که نه فقط مورد تحسین دوستداران مقاومت بلکه همه امت اسلامی قرار گرفت و همه انقلابیون دنیا به حزب الله به عنوان نیروی خط مقدم این مبارزه افتخار کردند و ما هم در جمهوری اسلامی ایران به وجود حزب‌الله و رزمندگان آن و رهبر شجاع آن آقای سید حسن نصرالله افتخار می‌کنیم.

عملا شکست چهارمین ارتش قدرتمند دنیا توسط یک گروه سیاسی-نظامی که فاقد سلاح‌های سنگین و جنگنده است در واقع موازنه قدرت در منطقه را تغییر داد و موجب شد که استراتژی رژیم صهیونیستی عملا تغییر کند به خصوص اینکه بعد از این جنگ هم در سه جنگ بعدی یعنی 2008 و 2011 و 2014 که در بخش دیگری از مقاومت، جهاد اسلامی و حماس اتفاق افتاد، این شکست‌های رژیم صهیونیستی تکرار شد و عملا موفقیت درازمدت مقاومت را تضمین کرد.

داعش طراحی آمریکایی-انگلیسی-صهیونیستی بود

المرایا: آیا می توانیم بگوییم پیروزی مقاومت در سال 2006 یکی از عوامل شکل‌گیری تروریسم تکفیری بود؟عامل اصلی که باعث انتشار بی‌رویه و سریع این تروریسم شد چیست؟

بروجردی: من فکر می‌کنم که داعش و نیروهای تکفیری یک طراحی آمریکایی -انگلیسی -صهیونیستی بود و قطعا سرویس های اطلاعاتی این کشورها و همپیمانان منطقه‌ای آنها در پس این، با بودجه‌های میلیاردی قرار داشتند و در واقع به دنبال این بودند و هستند که انتقام شکست‌های مکرر رژیم صهیونیستی را از مقاومت بگیرند.

این مهمترین عامل به وجود آوردن این گروهک‌های تروریستی است، در واقع به دنبال این هستند که این زنجیره حلقه‌های متعدد مقاومت در منطقه را از هم بگسلند ولی به فضل الهی این توطئه آنها هم تاکنون خنثی شده و در آینده هم به نتیجه نخواهد رسید.

سیاست‌مان در قبال ترکیه گسترش همکاری‌ است/آثار منفی سیاست‌های اشتباه به خود ترکیه بازمی‌گردد

المرایا: ایران از همپیمانان راهبردی سوریه به شمار می‌رود و روابط خوبی با ترکیه دارد، کشوری که از تروریسم در سوریه حمایت کرده است. نقش ایران در این پرونده چیست و آیا آنچه که هم اکنون در ترکیه در جریان است مصداق مثل چاه مکن بهر کسی ...نیست؟

بروجردی: ما سیاستمان در ارتباط با ترکیه به عنوان یک کشور اسلامى همسایه، گسترش همکارى‌هاست ولى مخالف جدى سیاست‌هاى ترکیه در ارتباط با سوریه و عراق هستیم و معتقدیم که آثار منفى این سیاست ها قبل از هر جاى دیگرى به خود ترکیه برمى‌گردد.

درگیرى امروز ترک‌ها با کردها و مشخصا «پ‌ک‌ک» از یک طرف و داعشى که سر پل عبور آنها از نقاط مختلف دنیا ترکیه بود، نشان دهنده اشتباه بودن این سیاست و بازگشت آثار منفى آن به لحاظ امنیتى به خود ترکیه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس