کد خبر 454443
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹

اکنون مسئولیت ما این است که در امور دین و فتوا بر مسلمانان آسان بگیریم و احوال و شرایط زمان را در صدور فتوا در نظر بگیریم نه اینکه فقط در صدور فتوای قتل و تکفیر و خونریزی آسان بگیریم.

 به مشرق، احمد الطیب شیخ الازهر در سخنان خود در مراسم افتتاحیه کنفرانس بررسی اشکالات فتوا در مصر، از فتوای برخی علما در مورد تحریم کالاهای عتیقه و مجسمه و کسب درآمد از راه نقاشی و تصویر و فتوا دادن به وجوب تخریب آثار هنری به نام اسلام انتقاد کرد و گفت: برخی از کسانی که فتوا می دهند تحریم مطلق را به صورت بی رویه استفاده می کنند در حالی که فتاوای آنها محل بحث می باشد.

وی افزود: تحریم مجسمه سازی در صدر اسلام با توجه به عادت مردم آن دوران در پرستش بت ها صورت گرفته و برای جلوگیری از این عادت لازم بود مجسمه سازی تحریم شود، اما اکنون پس از زوال بت پرستی و تثبیت توحید در میان مسلمانان تحریم مجسمه سازی چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

شیخ الازهر گفت: پیامبر اسلام پیش از آنکه از دنیا برود در مورد خطر شرک به ما اطمینان داد، اما اکنون مسئولیت ما این است که در امور دین و فتوا بر مسلمانان آسان بگیریم و احوال و شرایط زمان را در صدور فتوا در نظر بگیریم نه اینکه فقط در صدور فتوای قتل و تکفیر و خونریزی آسان بگیریم.

وی خاطر نشان کرد فتواهای افراطی باعث شده مسلمانان از رسیدن به جایگاه شایسته خود در میان امت های جهان باز بمانند و هنوز هم فتواهایی وجود دارد که با توجه به شرایط روزگار گذشته صادر شده و لازم است از این به بعد این فتواها با توجه به شرایط روز مورد بازنگری واقع شود.

منبع: حوزه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس