حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‎اژه‎ای گفت: اگر دادگاه و دادسرای انتظامی قضات بتواند به درستی به وظایف خود عمل کند، قوه قضائیه هم می‌تواند به هدف بزرگ خود که تحقق عدالت است، جامه عمل بپوشاند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای انتظامی قضات، با اشاره به نقش تاثیرگذار این دادسرا اظهار داشت: همه می‌دانیم اگر دادسرای عالی انتظامی قضات درست عمل کند، قوه قضائیه می‌تواند به اهداف خود برسد و این دادسرا می‌تواند قوه قضائیه مستقل را تدوین کند.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که قوه قضائیه مستقل مقتدر و صحیح‌العمل می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را به اهداف مقدسی که دارد برساند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: اگر قوه قضائیه کار خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند از بسیاری مشکلات که ممکن است در نظام جمهوری اسلامی پیش بیاید جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اذعان داریم که دادسرا و دادگاه انتظامی قضات اگر بتواند به درستی به وظایف خود عمل کند، قوه قضائیه هم می‌تواند به هدف بزرگ خود که تحقق عدالت است جامه عمل بپوشاند.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی قضات خوب، نخبه و کاردان و همچنین قضات شایسته برای ارتقای موقعیت و منزلت و معرفی آنها به رئیس قوه قضائیه است.

معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر اینکه دادسرا و دادگاه انتظامی قضات می‌تواند قوه قضائیه مستقل و مقتدر را تضمین کند، گفت: قانون وظایف متعددی را رای دادگاه انتظامی قضات تعیین کرده که از آن جمله می‌توان به نظارت مستمر بر رفتار قضات و تحقیق پیرامون مواردی که با حیثیت و شئون قاضی و قضا منافات دارد، البته با حفظ حریم خصوصی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: اگر دادسرا در معیت دادگاه بتوانداین دو وظیفه را انجام دهد، از وسوسه‌های شیطانی مصون خواهیم ماند، البته نیروهای خوب در قوه قضائیه بسیار زیاد است و دستگاه قضایی آنها را می‌شناسد و در زمان خود در پست‌ها از آن استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: حجت‌الاسلام و المسلمین شفیعی که به دلیل کسالت جایشان خالی است، بحمدالله از سال 88 تاکنون تلاش بسیار خوبی را با همکاری همکارانشان داشتند و هردو وظیفه را جلو بردند، حجت‌الاسلام موحدی آزاد نیز که معرف حضور همه هستند و شخصیت ایشان به گونه‌ای بوده که در تمام طول 30 سال خدمت خود درهر کجایی که بودند هم از نظر مدیریت و هم از حیث سلوک و دانش قضایی زبانزد هستند و براساس همین خصوصیات بوده که ایشان دارای سمت‌های مختلف بودند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: بنابراین اگر کسی توانایی و ویژگی‌های لازم را نداشته باشد، چند سمت را به او نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در ماده 11 قانون نظارت بر رفتار قضات دو کار مهم برای آنها وجود دارد، که نظارت مستقل بر رفتار قضات و تحقیق در موردی که با جایگاه قاضی متفاوت است، از جمله آنها است.

وی با بیان اینکه 9000 قاضی در کشور داریم، تصریح کرد: همه قضات ما در طبقه ممتاز جامعه هستند و متناسب با این جایگاه لازم است حرمت آنها محفوظ بماند و نظارت‌ها به نحوی باشد که جایگاه قضات از بین نرود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه وظیفه دادسرای انتظامی قضات نظارت مستمر است، خاطرنشان کرد: این نظارت مستمر را باید ایجاد و مکانیزم آن را باید فراهم کرد، از جمله کارهای خوب دادسرای قضات سرکشی از مجموعه قضات است، اما این کافی نیست و البته امروز با توجه به پیشرفت‌های فناوری نظارت‌ها می‌تواند متفاوت و نوع دیگری صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: در مورد تخلفات یا برخی از جرایم اذهان ما عمدتا به سمت تخلفات مالی و اخلاقی می‌رود اما همه اینها در حالی است که باید به تخلفات احتمالی سیاسی هم توجه شود، چرا که یک نگاه و یک تحلیل غلط منشاء بسیاری از مشکلات می‌شود و ضرر آن برای دستگاه قضا کم نیست.

وی شناسایی افراد خوب و با استعداد را یکی دیگر از وظایف دادسرای عالی انتظامی قضات دانست و افزود: شناسایی افراد با استعداد و واجد شرایط که می‌توانند با نبوغ خود مدیریت قضایی را به عهده بگیرند، امری ضروری است، به همین منظور شناسایی و معرفی این افراد از وظایف دادسرای عالی انتظامی قضات نیز محسوب می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه تنها نظارت وظیفه اصلی این دادسرا نیست، خاطرنشان کرد: شناسایی افراد کاردان برای تصدی پست‌های قضایی امری بسیار حیاتی و ضروری است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به برخی شایعاتی که به قوه قضائیه نسبت داده می‌شود گفت: برخی از مسائلی که در بیرون از قوه قضائیه مطرح است مربوط به خود پرسنل قوه قضائیه نیست، گاهی شایعاتی مطرح است که مربوط به کسانی است که به نوعی با دستگاه قضا مرتبط هستند، به همین منظور ضروری است که دادسرای انتظامی و مرکز حفاظت نسبت به آن دسته از افرادی که به قوه قضائیه رفت و آمد می‌کنند به عنوان وکیل یا کارشناس فعالیت می‌کنند یا احیانا احتمال مخدوش کردن چهره دستگاه قضا را دارند، تحت نظارت قرار گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس