کد خبر 452964
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵

حزب «عدالت و توسعه» و شخص «رجب اردوغان» هرچند رؤیاهای بلندپروازانه‌ای درخصوص استیلا بر منطقه در سر دارند اما در عمل در مناسبات داخلی و روابط با کنشگران مخالف خود بسیار ضعیف و پرچالش برخورد کرده اند.

به گزارش مشرق، روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «افشین غلامی» با اشاره به چالش های داخلی و بین المللی پیش روی ترکیه و تلاش های اردوغان برای هژمونی بر منطقه به قیمت از دست رفتن اوضاع داخلی نوشت:

به نظر می‌رسد اوضاع امروز ترکیه گذار به سمت دگرگونی اساسی است. با توجه به سلطه سکولارها و اسلامگرایان بر اریکه قدرت در چند دهه اخیر که علاوه بر آن، ارتش و نهادهای حکومتی و نهادهای امنیتی را نیز قبضه کرده بودند، اینک چپ‌گرایان تندرو و میانه‌رو و حتی نیروی عملیاتی مانند پ‌ک‌ک وارد معادلات جدیدی شده‌اند که ساختار سیاسی امروز ترکیه را مورد چالش قرار داده‌اند. حزب «عدالت و توسعه» و شخص «رجب اردوغان» هرچند رؤیاهای بلندپروازانه‌ای درخصوص استیلا بر منطقه در سر دارند اما در عمل در مناسبات داخلی و روابط با مؤسسات حزبی و کنشگران مخالف خود بسیار ضعیف و پرچالش برخورد کرده‌اند.

خیزش چپ‌ها و گروه‌های دیگر در میدان تقسیم، شکست انتخاباتی در برابر حزب دموکراتیک خلق‌ها و از دست‌رفتن تعداد زیادی از کرسی‌های پارلمانی، قدرت‌گرفتن مدنی پ‌ک‌ک و آشوب‌های خیابانی حاکی از آن است که پروژه اردوغان برای هژمونی بر منطقه به قیمت از دست‌رفتن اوضاع داخلی است. زنگ خطر برای اردوغان و ترکیه آنجاست که به جای استقبال از «پروژه آشتی» سعی در میلیتاریزه‌کردن جریان سیاسی کشور دارند. با نظامی‌شدن روند گفت‌وگوها بین جریان‌های فکری و سیاسی کشور، به تناوب آن حملات انتحاری و نظامی گسترش یافته و ترکیه با بحران جدی مواجه خواهد شد.

حلقه میتینگ‌های خیابانی با شرکت سیاسیون گروه‌های مختلف از چپ‌گرایان پارلمان گرفته تا جمهوری‌خواهان مخالف سیاست‌های حزب عدالت و توسعه، در حالی در آنکارا و استانبول رو به فزونی می‌گراید که جنگ شهری و کوهی با حزب کارگران کردستان و در لوای آن جنگ مدنی موافقان «پروژه آشتی» به رهبری «عبدلله اوجالان» و وساطت حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌رود تا شهرهای ترکیه را در هرج‌ومرج کامل قرار دهد. مسلما مسئول اصلی این ناآرامی‌ها، حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان است. اردوغان به نحوی در پیروزی‌های  اخیر کُردها و نیروهای ائتلاف در معارضات میدانی با داعش و پیروزی انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات پارلمانی ترکیه به‌شدت احساس شکست کرده و هم‌اکنون نیز در برابر فشار جهانی علیه سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌اش بر سر دوراهی پروژه حمایت از داعش و گروه‌های تندرو قرار گرفته است.

اردوغان به دنبال حریم پرواز ممنوعی برای تسلط بر گذرگاه مرزی سوریه در عمق ٩٠ کیلومتری و به پهنای ٨٠ کیلومتر است. پ‌ک‌ک و احزاب کُرد هم این را به‌خوبی می‌دانند و برای عملی‌نشدن این موضوع سعی دارند با فشارهای داخلی و مدنی و همچنین در رویارویی نظامی با ارتش ترکیه، اردوغان را مجاب به تغییر مواضعش کنند. در این بین نقش گروه‌های چپ به‌عنوان کاتالیزور در فشار بر اردوغان بسیار محرز است و فشارهای اخیر در وقایع شهری  چند روز گذشته در ترکیه گویای این واقعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس