رئیس‌ سازمان انرژی اتمی کشورمان می‌گوید یکی از پیش‌شرط‌هایش برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای حضور مقام هم سطح‌اش یعنی وزیر انرژی آمریکا بود.

صالحی: مونیز به درخواست من به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پیوستبه گزارش مشرق،علی ‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه با نشریه "ساینس" به سؤالات این نشریه درباره جنبه‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و نیز جمع‌بندی گفتگو‌ها در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پاسخ داد.

صالحی در پاسخ به سؤالی درباره رابطه‌اش با مقام معظم رهبری گفت: "خوشحالم از اینکه رهبر معظم به من اعتماد دارد. اگر چیزی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای مرتبط با مسائل فنی بگویم، ایشان حرف‌های مرا به عنوان فصل الخطاب قلمداد می‌کنند."

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید مذاکره کنندگان درباره مسأله تحقیق و توسعه توانستند به راه‌حلی میانه دست یابند. "آمریکایی‌ها می‌گفتند که 'اگر شما هیچ تحقیقاتی درباره سانتریفیوژ‌ها نداشته باشید ما بسیار خشنود می‌شویم.' ما می‌گفتیم: 'ما خشنود نخواهیم بود. می‌فهمیم که برخی نگرانی‌ها دارید. بگذارید ببینیم که می‌توانیم آنها را کاهش دهیم.' هیچ کس وضعیت ایده‌آلی که به دنبالش بود را بدست نیاورد. ما به راه‌حل میانه دست یافتیم."

صالحی با تأکید بر اینکه محدویت‌های اعمال شده در حوزه تحقیق و توسعه واقعا محدودیت نیستند افزود: "اگر محدودیت نداشتیم، احتمالا در عرض هشت سال می‌توانستیم یک آبشار 164 تایی [سانتریفیوژ IR8] داشته باشیم. این محدودیت بزرگی برای ما نیست اما برای اینکه طرف دیگر را راضی کنیم پاسخ مثبت دادیم. البته اگر می‌توانستیم آبشار بزرگتری داشته باشیم بهتر می‌شد زیرا در این صورت علاوه بر وضعیت مکانیکی ماشین‌ها، فرآیند غنی‌سازی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گرفت."

صالحی ادامه داد: "ما کار بر روی ماشین‌های پیشرفته متفاوت را ادامه خواهیم داد. ما کار بر روی IR8 و IR6 را ادامه می‌دهیم. IR8 و IR6 دو کاندیدایی هستند که می‌توانند نیازهای ما در حوزه تولید میزان کافی اورانیوم غنی‌شده برای بر طرف کردن نیاز [رآکتور هسته‌ای بوشهر] را برآورده سازند. 10 سال بعد، علاوه بر نیروگاه بوشهر ما دو نیروگاه هسته‌ای دیگر نیز خواهیم داشت. با استفاده از سانتریفیوژ‌ها می‌تواین در عرض 15 سال سوخت مورد نیاز این رآکتورها را فراهم کنیم."

 رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه سخنانش تأکید کرد که ایران دیگر به غنی‌سازی لیزری نمی‌پردازد و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که دستگاه‌های مرتبط با این صنعت را برچیده است. وی همچنین اعلام کرد که به دلیل عدم غنی‌سازی تا سطح 90 درصد در ایران کشورمان قصدی برای تولید فلز اورانیوم غنی‌شده "طی 10 سال آتی" ندارد و نیازهای خود در حوزه اورانیوم تهی‌شده را از گروه 1+5 تأمین خواهید کرد.

صالحی در پاسخ به سؤال دیگر ساینس مبنی بر اینکه "شما پلوتونیوم تولید کرده‌اید"‌ گفت: "مقداری بسیار کم و این کار را متوقف کردیم. همه اینها زیر نظر آژانس قرار دارد. ما نیازی به تولید فلز نداریم زیرا استفاده‌ای از آن نمی‌کنیم و این فلز را نداریم."

وی درباره فردو و چگونگی تبدیل آن به یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی گفت که هنوز باید درباره این مسائل به همتایانش در گروه 1+5 به مذاکره نشیند.

صالحی افزود: "فردو دو بخش دارد. یکی از بخش‌ها به ایزوتوپ‌های پایدار اختصاص دارد. قبلا درباره این مسأله توافق شده است." وی درباره نوع این ایزوتوپ‌ها گفت: "ایزوتوپ‌های مختلفی وجود دارد، از ایزوتوپ‌های سبک گرفته تا ایزوتوپ‌های سنگین. ما باید یک مطالعه امکان‌سنجی انجام دهیم. اگر وارد حوزه ایزوتوپ‌های بسیار سبک شویم، تغییرات زیادی باید انجام گیرد. برای ایزوتوپ‌های سنگین نیازی به تغییرات زیاد نداریم. پروژه به زودی آغاز خواهد شد. ایریدیوم می‌تواند یکی از کاندیداها باشد یا ایزوتوپ دیگری در همان مقیاس وزنی."

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره پیشنهاد فرانسوی‌ها برای "قرار دادن یک تسریع کننده خطی کوچک" در فردو گفت که هنوز درباره جزئیات این پیشنهاد بحثی صورت نگرفته است. وی همچنین تأکید کرد که اگرچه فردو در گذشته یک انبار مهمات بوده اما اکنون توسط نیروهای نظامی ایران کنترل نمی‌شود.

صالحی درباره همکاری ایران در پروژه "ایتر" (راکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی) گفت: "ما سه توکامک1 داریم. ما یکی از کشورهای پیشروی آسیای غربی در حوزه گداخت هستیم. این دومین باری است که من ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده گرفته‌ام. در دوره قبلی‌ام، گداخت را تبدیل به هدف اصلی‌مان کردم. این پروژه بالاترین اولویت ما بود زیرا گداخت منبع آتی انرژی است."

وی افزود: "ما آماده‌ایم که سهم خود را انجام دهیم. ما از قبل در سطح علمی با ایتر همکاری داشته‌ایم اما اکنون می‌خواهیم در سطح اجرایی همکاری داشته باشیم."

صالحی درباره ترور چهار دانشمند کشورمان و تأثیر آن بر روی فعالیت‌های سایر دانشمندان هسته‌ای گفت: "ملت ما یک خاصیت استثنایی دارد. ما به عنوان مسلمان آماده پذیرش هر نوع سرنوشتی هستیم زیرا ما معتقد نیستیم که زندگی‌مان پایان می‌یابد. بلکه شهادت را بدست آورده و تا ابد زنده می‌مانیم."

"برای مردم ما هضم چنین چیزهایی آسان است. منظورم این است که [ترورها] مانعی در مقابل فعالیت‌های هسته‌ای ما نبودند. در حقیقت، [ترورها] شتابی به این حوزه دادند، بدین معنا که پس از آنها بسیاری از دانشجویایی که در حوزه‌های دیگر مطالعه می‌کردند به علوم هسته‌ای تغییر رشته دادند."

"آنها فکر می‌کردند که می‌توانند جامعه علمی ایران را دچار وحشت سازند و با تهدید ما را از مسیر‌مان بازگردانند. اما اینگونه نشد."

صالحی در انتهای مصاحبه با ساینس درباره اینکه "دوست دارید به چه عنوانی یاد شوید" گفت: "به عنوان فردی که کارهای خوبی برای بشریت انجام داد. همین."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    دکتر صالحی در مورد ۲۰درصد،گفته بودند :شما محل مصرفش رو پیدا کنید،ما تولید میکنیم..درحالیکه راکتور تهران،۲۰درصد تولید میکرد. وبخشی از نیاز داریویی رو تامین میکرد..طبق گزارش آژانس که پارسال داده بود،ایران تا۵سال ۲۰درصد رو داره،یعنی بعد از اون طبق برجام،حق تولیدش رو که نداره تا۱۵سال،باید بخره.و این یعنی چیزی که خودمون کاملا توانایی تولیدش رو داشتیم باید بخریم.حالا با چه قیمتی...دربرجام اومده با همون قیمت بین المللی،و اگر بهمون نفروختند،۵+۱ بفروشه بهمون،باز با چه قیمتی....احتمالا هرچی اونا بگن دیگه...اصلا اگر محل مصرفی نداشت،چرا تولید میشد تا حالا؟ دکترصالحی گفتند تحقیق و توسعه روی ir8 و ۶ داریم،درحالیکه ir8 قرار بود تا آخر امسال تولید بشه،حالا ما کلا حق تولید ۸ irرو نداریم تا چندین سال.فقط ir1 که قرار بوده کنار گذاشته بشه،تازه اونم بعد از ۱۰سال.در تحقیق و توسعه ،برای بازفراوری هم حق نداریم تحقیق داشته باشیم.در حالیکه بازفراوری بخش مهمی بود.نه تنها ۱۵سال که تا همیشه حق تحقیق و توسعه در مورد بازفراوری رو نداریم. دکترصالحی گفتند در پایان ۱۵سال به ۱۹۰هزار سو میرسیم،آقای عراقچی گفتند به ۱میلیون سو میرسیم، درحالیکه با ضرب و جمع سو در تعداد سانتریفیوژها،به این اعداد نمیرسیم روی کاغذ. و اینکه بعید میدونم منظور رهبری که یک بار فرمودند به ۱۹۰هزار سو باید برسیم،این بوده باشه که ۱۵سال دیگه برسیم به این عدد، دکترصالحی گفتند تا۱۵سال دیگه نمیتونستیم پلوتونیوم داشته باشیم،درحالیکه اراک میتونست تولید کنه،و اصلا کری در همین آخرین صحبتش با رویترز در مورد پلوتونیوم اراک اشاره ای میکنه که قراره دیگه اراک تغییر کنه و....و در مورد پلوتونیوم هم مثل راکتورهای آب سنگین،قراره نه تنها تا ۱۵سال که تا ابد نمیتونیم تجهیزات جداسازی پلوتونیوم از سوخت مصرف شده رو داشته باشیم مگر برای رادیو ایزوتوپ. در مورد بتون ریختن هم کسی فکر نمیکرد که اون چاله قراره با بتون پر بشه،توضیحات برجام کافی بود و مشخص بود که قلب راکتور خارج میشه و با بتون پر میشه که دیگه قابل استفاده نباشه و قلب دیگه ای جایگزین میشه در اون چاله تا پلوتونیوم نداشته باشه یا خیلی کمتر داشته باشه.طرح این بازطراحی رو هم خود آمریکا داده و ما با کمک خودشون فقط پیاده میکنیم و طبق گفته ی خود آمریکاییها ۴ ۵سال طول میکشه این بازطراحی و قراره توانش از ۴۰ به ۲۰ مگا وات کاهش پیدا کنه در این بازطراحی. دکتر صالحی گفتند هدف فردو اصلا تحقیقاتی بوده،ولی اگر اینطور بود چرا باید اونهمه برن زیر زمین برای فعالیتهای تحقیقاتی
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    درود بر آقای صالحی
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    (( ایشان در حوزه فنی حرف‌های مرا فصل‌الخطاب قلمداد می‌کنند)) رهبری خودشان زنده اند و زبان دارند لطفا از طرف ایشان حرف نزنید
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    رهبری در فرمایشات اول فروردین 94 صحن مطهر امام رضا علیه السلام: "چک سفید امضا به کسی نداده ام"
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    فصل الخطاب ؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    صالحی از قدیم هم مرد خدا بود
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    دکتر دیگه چی گفت دکتر؟ چرا شما برای مذاکره نرفته بودی که انقد کلاه سرمون نذارن؟
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    عجیب کمی....
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    برا ر صالحی عزیز موفق باشی و پاینده
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
     فرانسوی‌ها برای "قرار دادن یک تسریع کننده خطی کوچک" در فردو گفت که هنوز درباره جزئیات این پیشنهاد بحثی صورت نگرفته است. وی همچنین تأکید کرد که اگرچه فردو در گذشته یک انبار مهمات بوده اما اکنون توسط نیروهای نظامی ایران کنترل نمی‌شو
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
     ما یک خاصیت استثنایی دارد. ما به عنوان مسلمان آماده پذیرش هر نوع سرنوشتی هستیم زیرا ما معتقد نیستیم که زندگی‌مان پایان می‌یابد. بلکه شهادت را بدست آورده و تا ابد زنده می‌مانیم."
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    امیدوارم شما هم انسان امانت داری باشید نسبت به اعتماد رهبری!
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    مشرق گند زدی میخواهی این بابا رو خراب کنی خوب شد حالا برو بخواب
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    شما اول بگو شما چه تخصصی در این زمینه داری؟ فقط مورد اول رو که خوندم متوجه شدم شما زیاد در جریان نیستی، تولید 20 درصد در ایران با هزینه چندین برابر قیمت خرید بود برادر،پلوتونیوم اصلا هدف راکتور آب سنگین نبوده...
  • محمد ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    کسی نمیتانه کسی زا خراب کنه مگر خود انسان
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    اشتباه مثبت دادم حتما هستن
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    لطفا با آقای دکتر عباسی مناظره فنی کنید و جواب این اساتید محترم را بدهید مردم خدا را شکر فهیمند
  • ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    آقای صالحی چطور توانستید موافقت کنید که راکتور طراحی شده توسط دانشمندان ایرانی با بتن پر بشود و راکتور خارجی که دانشمندان ایرانی اجازه مشارکت در طراحی آن را هم ندارند بجای آن نصب بشود؟ پس تکلیف توسع دانش طراحی و تولید راکتورهای آب سنگین چه میشود؟
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    این حرف و حدیثها همه اشکالاتش دو دلیل دارد و اولش ترجمه نادرست از سخنان این اقایان و برداشت از حرفهای آنها و دومی هم زیاد حرف زدن و مصاحبه آنها با هر کس و روزنامه نگار و خبر نگاری !!! شما مشاهده کنید اقای ظریف یک گفنگوئی کرد با یک روزنامه نگار ترکی و خبر نگار هم رفت خودش ساخت و پرداخت و موجب شد هواپیمای ظریف در استانبول اجازه فرود نگیرد !!
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    ناشناس محترم،در اون متن،آیا جایی گفتم هدف اراک تولید پلوتونیوم بوده؟ ۲۰درصد هزینه داشته پس چرا تولید میشده؟ من از خودم ننوشتم،نقدهای منتقدین رو در این مدت یک جا نوشتم،تا اونجایی که یادم بوده،حالا شما به بزرگواری خودتون ببخشید...
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    بعد اونوقت یقینا خریدن ۲۰درصد از ۵+۱ هزینه ی.کمتری داره؟حتما دیگه
  • نسل سومی ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    همیشه به جای پاسخ به انتقادات هوچی گری می کنید که مثلا چرا خودت نرفتی مذاکره . واقعا شرمتان باد
  • علی ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    واقعا از حرفهای آقای صالحی فهمیدم که چقدر آدم ساده ای است
  • محمد علی پاکدل ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    به شرطی که شما هم سخنان آن حضرت را فصل الخطاب قرار دهید. ایشان غیر از شما مشاورین دیگری هم در زمینه ی هسته ای دارند.
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    محمد خودت تنهایی به این رسیدی؟
  • محمد علی پاکدل ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    جالب است، دوستان مشرقی، اگرنظرات ما به سود بعضی از دوستانشان باشد ، هرچند انتقاد تندی باشد، قابل انتشار است واما اگر به سود احمدی نژاد و جناب شریعتمداری و ... باشدغیر قابل انتشار می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس