کد خبر 451222
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حجم تجارت ایران با ژاپن در شش سال گذشته روند کاهشی داشته به طوری که این رقم در بخش کالاهای غیرنفتی به کمتر از 10 درصد رسیده است.

به گزارش مشرق، ولی‌الله افخمی‌راد - رییس سازمان توسعه تجارت ایران - در نشست مشترک هیات های صنعتی و تجاری ایران و ژاپن با بیان اینکه بعد از مذاکرات 1+5 شرایط مناسبی برای توسعه همکاری‌های دو کشور به وجود آمده گفت: مذاکرات 1+5 نتایج خوبی برای ما و سایر کشورها داشته است که البته قبل از انجام توافقات هسته‌ای مذاکرات مناسبی بین ایران و سایر کشورها صورت گرفت که هم اکنون نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد:‌ در زمان تحریم تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور تلاش کردند کالاها و خدمات مورد نیاز مردم را فراهم کنند و در مواردی که نقصانی در این زمینه وجود داشت از کشورهایی که امکان همکاری با آن‌ها وجود داشت این نیازها تامین می‌شد.

افخمی راد با بیان اینکه میزان تجارت فعلی به هیچ عنوان پاسخگوی دو کشور نیست گفت: ما آمادگی داریم در بخش‌های مختلفی که دارای مزیت هستیم همکاری مشترکی داشته باشیم و از آن جمله می‌توان به بخش‌های مرتبط با نفت، گاز، پتروشیمی، معادن، خودرو و یا نانو تکنولوژی اشاره کرد.

در سفر هیات تجاری 60 نفره ژاپنی که به دنبال بررسی شرایط توسعه روابط تجاری دو کشور هستند موارد همکاری‌های مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین افخمی راد در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور ما علاقه مند به مشارکت با کشورهای مختلفی از جمله ژاپن بوده گفت: امیدواریم در بخش‌های مختلف مثل راه‌آهن، بنادر، معادن و یا نفت و گاز بتوانیم موافقت‌نامه‌هایی با کشور ژاپن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حجم تجارت ایران با ژاپن در شش سال اخیر کاهش داشته گفت: میزان واردات کالاهای غیرنفتی ایران از این کشور به 600 میلیون دلار کاهش یافته و میزان صادرات نیز کاهش زیادی داشته است که امیدواریم با برقراری ارتباطات جدید بتوانیم باب همکاری‌های جدید را برای دو کشور بگشاییم.

معاون وزیر صنعت در عین حال بیان کرد: هیات ژاپنی از وضعیت و امکان توسعه تجارت دو کشور ارزیابی‌هایی داشته و شناسایی‌های لازم را انجام داده است که با برداشته‌شدن تحریم‌ها امکان تحقق عملی آن فراهم شده است.

افخمی‌راد در پاسخ به این پرسش که چرا با کشوری مثل ژاپن که در زمان تحریم‌ها به نظر می‌رسید روابط مناسبی با ایران نداشته باشد تمایل برای افزایش همکاری وجود دارد اظهار کرد: تا جایی که من اطلاع دارم ژاپنی‌ها همکاری‌های خوبی با کشور ایران در زمان تحریم‌ها داشتند اما موضوع مهم این است که در زمان تحریم به ویژه در حوزه بانکی موانعی ایجاد شده بود که مشکلاتی ایجاد کرده بود و می‌توان آمدن هیات ژاپنی را نشانه اثبات این ادعا دانست.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در پاسخ به این سوال که ظاهرا واردات کالاهای لوکس در سال جاری افزایش یافته گفت: برخلاف ادعاهای مطرح شده، در چهار ماه ابتدای سال میزان واردات کالاهای لوکس کاهش یافته که این موضوع بر مبنای اعلام گمرک است.

وی در عین حال بیان کرد: میزان تراز تجاری ایران نیز در سال جاری 20 درصد افزایش یافته است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس