به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در نشست خبري که امروز ـ 20 ارديبهشت ماه ـ با حضور اين هنرمند عکاس در غرفه انتشارات سوره مهر در نمايشگاه بينالمللي کتاب تهران برگزار شد، ناظمي درباره مجموعه چهارجلدي عکسهاي انقلاب گفت: دوران انقلاب ويژگي خاصي داشت به طوري که همه اقشار و آدمهاي مختلف با تفکراتي متفاوت در کنار هم قرار گرفتند.
او يادآور شد:در جريان انقلاب سازمانهاي سياسي مختلف، انجمنهاي مذهبي و ...شرکت داشتند و وجود اين تنوع آدمها و تشکلها بخشي از عظمت اين انقلاب بود که در اين عکسها هم ديده ميشود.
ناظمي اين مجموعه را روايتي صادق و گويا از عظمت انقلاب معرفي کرد و افزود: سعي کرديم در چينش اين عکسها دچار سانسور و مميزي نشويم و روايت صادقانهاي از آن نسل انقلاب و حقيقت اين رويداد را به نمايش بگذاريم.
اين هنرمند عکاس که از يکسالونيم گذشته شروع به انتخاب و چاپ اين مجموعه چهار جلدي کرده است، توضيح داد: افرادي که با من در چاپ اين مجموعه همکاري داشتند، جواناني از نسل سوم بودند که با ديدن عکسهاي اين روزشمار به مرور نگاه متفاوتي به انقلاب و هويت آن پيدا کردند و فهميدند که اگر خودشان نيز آن روزها در جريان انقلاب حضور داشتند حتما پا به ميدان ميگذاشتند.
اکبر ناظمي در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به مجموعه چهار جلدي انقلاب اسلامي تصريح کرد: متأسفانه طي 30 سال گذشته امکان انتشار اين کتاب فراهم نشد، اما سال 2005 آن را در کانادا به چاپ رساندم و بعدا نيز همزمان با سيامين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي اولين مجموعه از اين کتاب را با عنوان انقلاب به روايت اکبر ناظمي توسط انتشارات سوره مهر چاپ کردم و تمام تلاشم براين بود تا برخورد صادقانهاي با اين رويداد داشته باشم.
اين هنرمند عکاس با تاکيد بر اينکه سعي کردهام در انتشار کتاب فرمايشي عمل نکنم ادامه داد: سعي کردم تاريخ انقلاب را آنطور که بود نمايش دهيم، مثلا در کتاب عکسهاي زنان در انقلاب شما چهرههايي را ميبينيد که شايد پيش از آن حتي اسم آنها را نشنيده باشيد.
اکبر ناظمي با اظهار تأسف از تخريب تدريجي نگاتيوهاي اصلي اين عکسها گفت: سالانه هزاران دلار براي حفظ فرهنگ کشورها هزينه ميشود، درحاليکه اين نگاتيوها که مروري بر تاريخ يک کشور دارد درحال رنگ باختن است و من با هزينهي شخصي درحال احياي آن هستم. اما ژلاتين روي اين نگاتيوها درحال خورده شدن است و اميدوارم شرايطي فراهم گردد تا بتوانم تمام آنها را احيا و نگهداري کنم.
او با مرور سالهاي انقلاب و دوران دانشجويي خود که براي عکاسي به ايران آمده بود، يادآور شد:آن زمان فارغالتحصيل رشته عکاسي بودم و به ايران آمدم تا از اتفاقات تاريخي آن روزگار عکاسي کنم، البته فضاي کلي جهان نيز در آن سالها انقلابي بود با اين وجود با سرعت هرچه تمام دوربين عکاسيام را برداشتم و تأکيد داشتم که حتما عکسهايم رنگي باشد.
اين هنرمند عکاس درباره دلايل انتخاب نگاتيوهاي رنگي براي عکاسي از صحنههاي انقلاب ايران گفت: ميدانستم در آينده پژوهشگران به دنبال اين مستندات و جزييات آن هستند، پس با وجود آنکه بيشتر عکسهاي خبري دنيا را سياه و سفيد ميگرفتند اما من با مشکلات بسيار عکسهاي رنگي تهيه کردم و معتقد بودم اين عکسها حاوي اطلاعاتي بيشتر از حقايق آن روز و فراتر از سوژهها باشد.
ناظمي همچنين درباره دلايل چاپ اين مجموعه در قالب چهار کتاب متفاوت با موضوعاتي تفکيکشده توضيح داد: جلد نخست کتاب، عکسهايي متفاوت و متنوع را دربر ميگرفت، اما بعد از انتشار آن ظرف 9 ماه کتاب تمام شد و به چاپ دوم رسيد. اينبار احساس کردم که از تکتک اين فريمها عکسهاي جالبي ديده ميشود که قابليت تفکيک موضوعي را دارد. مثلا در بين اين چهارهزار فريم عکس حدود 600 قطعه عکس به حضور زنان در انقلاب بازميگشت پس اين موضوع را جدا کردم و به دنبال آن موضوع شعارنويسيها و حضور کودکان و نوجوانان در انقلاب را نيز در قالب کتابهايي متفاوت قرار دادم و بدينترتيب اين مجموعه چهارجلدي فراهم شد. اما فکر نميکنم که اين پايان کار باشد چون تاکنون از بين چهارهزار عکس تنها هزارو500 قطعه را بازسازي کردم.
او همچنين به يکي از تغييراتي که در چاپ دوم اين مجموعه به آن توجه داشته است، اشاره کرد و افزود: در چاپ دوم روزشمار از انقلاب را در قالب 18 صفحه قرار داديم و براي تهيه اين اطلاعات بيش از يکسالوچهارماه وقت گذاشتيم و بيش از 18 هزار جلد از روزنامههاي آن روزگار را با اين اطلاعات مطابقت داديم تا جزييات درست و دقيقي داشته باشيم که در هر چهار جلد از اين کتاب اين اطلاعات به چاپ رسيده است.