داجمر: اجرای تردد کشتی‌های ایران با پرچم کشورمان در آبراه‌های اروپا در شرایط پسا تحریم با توجه به توافق‌هایی که صورت گرفته و توجه به این موضوع که کشتیرانی در مجموع از تحریم خارج می‌شود در زمان بندی صورت گرفته به اواخر سال میلادی جاری یا اوایل سال میلادی آینده باز می‌گردد و ما این موضوع را در برنامه ریزی‌های خود خواهیم داشت و زمان مناسب برنامه حرکت کشتی‌های ایرانی را اعلام خواهیم کرد.

به گزارش مشرق، محمد حسین داجمر مدیر عامل سازمان کشتیرانی در نشست خبری مجازی با اشاره به برنامه‌های سازمان کشتیرانی در شرایط پساتحریم گفت: در این سال‌ها فعالیت‌های کشتیرانی و بنادر ما می‌توانستند توسعه خوبی پیدا کنند که مسائل تحریم مانع از آن شد.

وی افزود: از جمله این موارد می‌توان به مسئله بانکرینگ اشاره کرد چرا که تمامی سوخت ایران جزء مسائل تحریم بود به این معنی که کشتی‌های خارجی اگر سوخت خود را از بنادر ایرانی تامین می‌کردند بیمه‌شان باطل می‌شد و همین امر موجب شد تا  تمایلی به تامین سوخت از بنادر ایران وجود نداشته باشد.

داجمر تصریح کرد: این امر در حالی است که در منطقه حوجیره خلیج فارس که کشتی‌ها در آن تردد و تامین سوخت می‌کنند بیش از 60 تا 70 درصد این سوخت از ایران تامین می‌شود اما به دلیل تحریم این امکان در بنادر ما وجود نداشت که بتوانیم بانکرینگ کشتی‌ها را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های خوبی که زمینه آن فراهم است تا رشد خوبی را داشته باشد همین فعالیت بانکرینگ است که  با حمایت دولت و وزارت نفت می‌تواند درآمد زایی و اشتغال‌زایی را در پی داشته باشد.

به گفته مدیر عامل شرکت کشتیرانی  شرکت‌هایی که تا کنون به تامین سوخت می‌پرداختند شرایط سیاسی و فرهنگی خودشان را تحمیل می‌کردند و در این شرایط باید ما متناسب با سهمی که در منطقه خلیج فارس داریم، بتوانیم در فعالیت‌های اقتصادی منطقه حضور داشته باشیم.

وی ادامه داد: بانکرینگ و اراده خدمات جانبی با توجه به موقعیت مناسب جزیره قشم در خلیج فارس از جمله خدماتی است که می‌توان ارائه کنیم و نقش ایران را در منطقه در حد قابل قبولی ارتقا دهیم.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به درآمد این شرکت در سال 93 گفت: در مدت یاد شده 33 میلیون تن کالا توسط این مجموعه حمل شد که نسبت به سال 92 19 درصد افزایش یافته و در ارتباط با مسئله کرایه نیز یک میلیارد و52 میلیون دلار در آمد کسب شده که این رقم  نسبت به مدت مشابه 9 درصد افزیش را نشان می‌دهد.

داجمر با اشاره به درآمد شرکت کشتیرانی در سه ماه ابتدای سال جاری گفت: در این مدت به دلیل افزایش رکود جهانی در صنعت کشتیرانی و افت کرایه حمل که رقم  قابل توجهی را در سطح بین المللی ایجاد کرد و همچنین افت رشد اقتصادی در چین اثرات بسیار زیادی را در فعالیت‌های دریایی در سطح جهانی گذاشته که ما هم از این عوامل بی تاثیر نبوده‌ایم.

داجمر گفت: در سه ماه نخست سال جاری 7.9میلیون تن حمل انجام  شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.8 درصد کاهش یافته و در این مدت درآمد این شرکت کشتیرانی 185 میلیون دلار بود که این رقم 27 درصد کاهش را نشان می‌دهد و مسائل مرتبط با تجارت جهانی و رکود در اقتصاد جهانی از جمله دلایل این کاهش است.

داجمر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تردد کشتی‌های ایران با پرچم کشورمان در آبراه‌های اروپا گفت: اجرای این امر در شرایط پسا تحریم با توجه به توافق‌هایی که صورت گرفته و توجه به این موضوع که کشتیرانی در مجموع از تحریم خارج می‌شود در زمان بندی صورت گرفته به اواخر سال میلادی جاری  یا اوایل سال میلادی آینده باز میگردد و ما این موضوع را در برنامه ریزی‌های خود خواهیم داشت و زمان مناسب برنامه حرکت کشتی‌های ایرانی را اعلام خواهیم کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس