کد خبر 450146
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸

در حال حاضر با کاهش سرانه مصرف افزایش قیمت‌ها به صلاح نیست و از سویی سازمان هدفمندی ابتدا باید به تعهدات خود مبنی بر پرداخت 30 درصدی درآمد هدفمندی یارانه‌ها به تولید پایبند باشد زیرا هزینه‌های بالای تولید مسبب بحران کارخانه‌های لبنی شده است.

به گزارش مشرق، ستاد هدفمندی یارانه‌ها مصوبه خرید شیر خام توسط کارخانه‌های لبنی براساس بار میکروبی با جزئیات آن را ابلاغ کرد.

تیرماه سال گذشته ستاد هدفمندی یارانه‌ها بر اساس پیشنهاد وزرات جهاد کشاورزی در راستای حمایت از دامداران نرخ جدید شیر خام از دامداران تصویب و ابلاغ کرده که البته از آن زمان تا کنون از سوی صنایع لبنی اجرا نشده است که براساس مصوبه خرید شیر خام توسط کارخانه‌های لبنی میزان بار میکروبی کمتر از 100 هزار معادل هزار و 440 تومان، شیر خام با بارم میکروبی 100 تا 500 هزار معادل هزار و 420 تومان شیر خام با بارمیکروبی 500 هزار تا یک میلیون معادل یک هزار و 380 تومان و شیر خام با بار میکروبی یک میلیون معادل هزار و 320 تومان از دامداران خریداری شود.

همچنین چربی تعیین شده در این مصویه 3.2 درصد تعیین شده و و در بند دوم مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها آماده است که به ازای هر 1 دهم درصد افزایش یا کاهش درصد چربی 12 تومان به قیمت‌های فوق اضافه و کم شود.

بنابراین گزارش سازمان هدفمندی باید بازار مصرف و توان قدرت خرید مردم را در نظر بگیرد زیرا در حال حاضر با کاهش سرانه مصرف افزایش قیمت‌ها به صلاح نیست و از سویی سازمان هدفمندی ابتدا باید به تعهدات خود مبنی بر پرداخت 30 درصدی درآمد هدفمندی یارانه‌ها به تولید پایبند باشد زیرا هزینه‌های بالای تولید مسبب بحران کارخانه‌های لبنی شده است.

در این راستا محمدرضا اسماعیلی مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرآورده‌های لبنی کشور در این خصوص اظهارداشت: افزایش نرخ شیر خام به طور مستقیم بر افزایش محصولات لبنی تاثیر گذار خواهد بود زیرا 70 درصد قیمت تمام شده محصول شیر خام است. که اگر تقاضا برای افزایش قیمت محصولات لبنی وجود داشته باشد قطعا کارخانه‌ها شیر را به نرخ جدید خریداری می‌کنند.

وی افزود: با توجه به سرانه مصرف لبنیات در کشور دولت باید از این صنعت استراتژیک حمایت کند تا فرآورده‌های لبنی از سفره‌های مردم حذف نشود.

اسماعیلی گفت: اختصاص یارانه به صنایع لبنی و اخذ مالیات از نوشیدنی‌های مضر اعم از نوشابه به لبنیات می‌تواند تاثیر به سزایی در سلامت افراد و جلوگیری از ضرر و زیان کارخانه‌های لبنی داشته باشد اما این سیاست باید به گونه‌ای باشد که قیمت نوشابه کمتر از محصولات لبنی و شیر و لبنیات از سقف قیمت بیشتر نباشد.

براساس این گزارش ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اختصاص 30 درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها به تولید و اخذ مالیات از نوشیدنی‌های غیر مضر با توجه به هزینه‌های بالای تولید می‌تواند تاثیر به سزایی در حل مشکل صنایع لبنی و افزایش قدرت خرید داشته باشد زیرا با توجه به سرانه مصرف افزایش قیمت‌ها به صلاح نیست.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس