کد خبر 450095
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

در حالی گلستان به‌عنوان یک استان کشاورزی محور در کشور شناخته‌شده که این روزها اکتشافات نفت و گاز می‌تواند نه‌ تنها محور توسعه استان را تغییر دهد بلکه حرکت در این مسیر زمینه‌ساز آینده روشن است.

به گزارش مشرق، وقتی نام استان گلستان شنیده می شود،جنگل و کوه و دریا با روستاهایی که کشاورزی شغل اصلی مردمان آن است به ذهن می رسد. مدتی است که رفت و آمدها به گلستان زیاد شده ولی نه برای جنگل و دریا و کشاورزی. رفت و آمدها این بار خبر از کشف طلای سیاه در سرزمین طلای سفید می دهد و آنطور که مسئولان وعده داده اند قرار است عسلویه ای دیگر در شمال کشور احداث شود.

مدیر شرکت ملی نفت ایران در روزهای گذشته در سفر به استان گلستان در حالی از آغاز اکتشافات نفت و گاز در مناطق شمال استان از جمله روستای «صوفی کم» و «قزل تپه» خبر داد که گلستان همواره با شاخصه‌های کشاورزی در مباحث توسعه مورد ارزیابی قرارگرفته است.

بررسی ها نشان داد که تلاش برای کشف نفت به روزهای گذشته باز نمی گردد و سابقه ای بیش از نیم قرن دارد. اما اولین پیگیری‌های رسمی پس از انقلاب در رابطه با این پروژه از سال 1391بوده است که وزیر وقت دستور مطالعات این پروژه را به مدیر شرکت نفت خزر و مدیر اکتشافات این حوزه صادر کرد.

 با مطالعات و کار کارشناسی اطلاعات‌پایه خوبی در این زمینه به دست آمد که این اطلاعات خمیرمایه 55 سال تلاش و بررسی مطالعات نفت و گاز در استان گلستان بود.

1250 کیلومتر عملیات لرزه‌نگاری در گلستان، بازنگری و به‌روزرسانی مطالعات، پردازش داده‌ها و تفسیر اطلاعات لرزه‌نگاری و تشخیص ساختارهای مشترک با جمهوریی ترکمنستان برای برنامه‌ریزی لازم برای انجام حفاری اکتشافی در منطقه صوفیکم و قزل تپه گلستان انجام‌شده است.

آنچه مشخص است اگر نتایج حفاری گویای وجود ذخایر هیدروکربنی مناسب باشد، به‌عنوان رویدادی مهم در توسعه و آبادانی خطه شمال شناخته خواهد شد.

37 طاقدیس نفت و گاز در گلستان شناسایی‌شده است

علی اصولی، مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر در سفر خود به گلستان درباره این طرح گفت: مخزن به لحاظ ذخیره‌سازی گاز موردبررسی قرار خواهد گرفت و در هر دو صورت موفق به شناسنامه‌دار کردن ساختارهای موجود در این منطقه شده‌ایم.

مطالعات زمین‌شناسی ژئوفیزیکی، کشف سنگ‌های مخزن و پوشش و مطالعات ژئوشیمی سال گذشته با همکاری یک شرکت اتریشی در استان انجام و 37 طاقدیس نفت و گاز نیز شناسایی‌شده است.

اصولی با بیان اینکه تاکنون 12 حلقه چاه در گلستان حفاری‌شده است، ادامه داد: هشت چاه با هدف شناسایی طاقدیس‌های گازی بوده و از میان سه حلقه چاه‌ها گاز مشاهده‌ شده است.

این چاه‌ها در شمال غرب آق‌قلا، منطقه مجاور آق‌قلا و قزل تپه تا اینچه قرار دارد و این حفاری‌ها با تأکید روی لایه‌های قهوه‌ای‌رنگ حفاری‌شده در ترکمنستان، گرگان یک، اینچه و مرز مشترک ایران ترکمنستان انجام می‌شود.

کشف نفت در استان گلستان

اصولی توضیح می‌دهد: در قزل تپه چاه‌هایی حفاری‌شده و مشاهده گاز به شش و یا هفت میلیون مترمکعب فوت در روز رسیده. سنگ‌های مخزن نیز در منطقه شناسایی‌شده است.

نتیجه بررسی‌های مسئولان درمنطقه از فعالیت خوب و متوسط این چاه‌ها حکایت دارد و دریکی از این مطالعات 7و نیم میلیون فوت نفت و گاز در یکی از این چاه‌ها گزارش شد که وزیر نفت دولت یازدهم با جدیت پیگیر این موضوع است.

اولین دکل اکتشافات نفت و گاز اواخر مهرماه برپا می‌شود

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با این پروژه می‌گوید: در تفاهم‌نامه‌ای با مدیریت نفت ایران 5 بند گنجانده شده است که تسریع در برنامه حفاری صوفی کم و اکتشافات قزل تپه ازجمله مهم‌ترین مفاد این تفاهم نامه است.

عیسی امامی بابیان اینکه اولین دکل اکتشافات نفت و گاز اواخر مهرماه برپا می‌شود، ادامه می‌دهد: چون میدان مخزن مشترک میدان وسیعی است نتایج مطالعات هر چه باشد حفاری اتفاق می‌افتد و نتایج حفاری‌های بعدی را به ما می‌دهد.

وی نتایج این مطالعات در سطح گلستان را تغییر سطح استان می‌داند و می‌گوید: 2درصد درآمدهای نفتی در هر استان به همان استان اختصاص پیدا می‌کند و ما می‌توانیم به‌عنوان منشا درآمد پایدار روی این منبع حساب کنیم.

2درصد درآمدهای نفتی در هر استان به همان استان اختصاص پیدا می‌کند و ما می‌توانیم به‌عنوان منشا درآمد پایدار روی این منبع حساب کنیم

امامی افزایش ظرفیت اشتغال، سرمایه‌گذاری‌های عظیم در منطقه به‌ویژه منطقه آزاد و شهرک پتروپالایش، ارتباطات بیشتر با کشورهای آسیای میانه و تحول گلستان را از کمترین نتایج این طرح بزرگ عنوان می‌کند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس خاطرنشان می‌کند: ترکمنستان فعالیت‌های نفت و گاز وسیعی به راه انداخته و از ما زودتر اقدام کرده و دکل‌هایش برپا است.

وی ادامه می‌دهد: موتور محرک این موضوع در گلستان به حرکت درآمده است و خوشبختانه در برنامه ششم توسعه این موضوع دیده‌شده است.

امامی بابیان اینکه دولت نمی‌خواهد با هزینه‌های سرسام‌آور گاز جنوب را به شمال منتقل کند، می‌گوید: نفت و گاز شمال فرصت مغتنمی برای توسعه شمال کشور و صادرات گاز از این منطقه به کشورهای هدف است.

اکتشافات نفت و گاز از مطالبات جدی مردم است

به گفته کارشناسان، از مزایای دیگر این طرح می توان به سرمایه گذاری بخش خصوصی تا سقف 81درصد، استفاده از دانش فنی شرکت های معتبر اروپایی، بهره گیری از محصولات حاصله از اجرای طرح در صنایع پایین دستی اشاره کرد.

همچنین سرمایه گذاری این طرح توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام خواهد شد و آن ها در اولین فرصت برای جانمایی مطلوب به استان گلستان سفر می کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‎ای گلستان با بیان این که نفت و گاز در گلستان سابقه دیرینه دارد، به خبرنگار مهر می گوید: از زمان شکل گیری استان موضوع نفت و گاز توسط نمایندگان استان مطرح شد و همچنان به عنوان مطالبات جدی مردم است.

علی مرگدری با بیان این که طبق مطالعات این حفاری ها یک سال طول خواهد کشید، ادامه می دهد: وجود گاز در این منطقه قطعی شده است و مساله دوم نیز مشترک بودن این گاز با ترکمنستان است. موضوع سوم نیز سه چاه صوفیکم است که تحلیل محصول آن در سه ماه اول 95 اتفاق می افتد.

وجود گاز در این منطقه قطعی شده است و مساله دوم نیز مشترک بودن این گاز با ترکمنستان است

مرگدری پروژه های در دست اقدام این حوزه را در حال حاضر این گونه عنوان می کند: ابتدا (GTP) که ماده اولیه تمام صنایع پتروشیمی کشور است تهیه می شود و ما می توانیم در استان خودمان پروپایلن اولیه استحصال شده از سیستم (GTP) را تبدیل به فرآورده های پتروشیمی با ارزش افزوده بالاتر برای مصارف داخلی یا مقاصد صادراتی کنیم.

وی می افزاید: موضوع دوم ما (GTL) که همان بنزین و گازوئیل است که بستگی به نوع گاز ما و نوع سرمایه گذاری ما در استان دارد و موضوع سوم هم پروژه های گاز مایع است که ما در کشور نیاز داریم و فکر می کنیم می شود در این زمینه کاری انجام داد.

مرگدری ادامه می دهد: برای استقرار این موارد شهرک پتروپالایش را در نظر گرفته ایم. چون زمینه جلب و جذب سرمایه گذاری ما فراهم تر است. اگر صادراتی هم باشد در بروکراسی اداری ما قرار نمی گیرد و از طریق کریدور ریلی و بندر خواجه نفس این صادرات انجام می شود. در این موارد امیدوارم در سال 95 به یک خروجی هایی برسیم.

به نظر می رسد روش ها در اقتصاد گلستان در حال تغییر است، استانی که به دلایل مختلف در حاشیه توسعه بود در حال ورود به متن توسعه است و به معنای واقعی کلمه و با تصویری روشن در حال پیمودن پله های ترقی است. دور زمانی گلستان سرزمین طلای سفید بود و کشورهای منطقه برای خریدن پنبه هایش سر و دست می شکستند. اما حالا بوی نفت از گلستان بلند شده و شاید بتوان از نفت، گاز و اکتشافات و مشتقات آن به عنوان محور توسعه استان یاد کرد و حرکت در این مسیر را زمینه ساز آینده روشن گلستان دانست.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس