کد خبر 44849
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲

آيت الله العظمي مظاهري با ابراز نگراني از وضعيت بدحجابي و بي بند و باري در جامعه، تصريح کردند: دولت در اين زمينه مقصر است.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، حضرت آيت الله مظاهري در درس اخلاق هفتگي ، با ابراز نگراني شديد از وضعيّت فساد اخلاقي حاکم بر جامعه و رواج بي‌بند و باري در حجاب و عفاف، فرافکني در اين زمينه را مذموم دانسته و تصريح کردند: دولت در اين زمينه مقصّر است، خود مردم نيز تقصير دارند، نهاد روحانيّت نيز اگر تذکر ندهد، مقصّر است. مراجع تقليد هم که مکرراً اين موضوع را متذکّر مي‌شوند، متأسفانه نتيجه نمي‌گيرند. اما بايد دانست وضعيّت حجاب و عفاف و اختلاط بين زن و مرد که فعلاً در جامعه رايج شده است، با فرهنگ تعاليم اسلامي و با سير? معصومين (ع) سازگاري ندارد و خسارات فراواني درپي خواهد داشت، ولي زماني جامعه متوجه اين خسارات مي‌شود که پشيماني سودي ندارد.

ايشان همچنين شيو? رويارويي حضرت زهرا(س) با افراد بيگانه و نامحرم و ميزان اهتمام آن بانوي گرامي نسبت به حجاب و عفاف را بازگو کرده و بيان داشتند: حضرت زهرا(س) در بحراني‌ترين شرايط و هنگامي که برحسب وظيفه قرار بود به مسجد بروند و خطبه بخوانند،با چادر و حجاب کامل به مسجد رفتند و پشت پرده حطبه خواندند و در حالي که توانستند با صراحت و شجاعت، کلام حق را بيان کنند، ذره‌اي از ميزان حجاب و عفاف آن حضرت کاسته نشد.

حضرت آيت الله مظاهري تاکيد کردند: جامعه‌اي مي‌تواند ادعا کند که حضرت زهرا (س) را دوست دارد و نسبت به ايشان مودّت مي‌ورزد که تابع ايشان باشد. متأسفانه در جامع? کنوني، چادر حضرت زهرا (س) که به تعبير قرآن کريم، علامت عفّت و شخصيت زن است، ضدّ ارزش تلقي مي‌شود و اين جامعه با وضعيت اسفناک حجاب و عفاف فعلي در دانشگاه‌ها، دبيرستان‌ها و در بازار و ساير اماکن، نمي‌تواند مدعي شود که دوست‌دار و شيع? حضرت زهرا(س) است و چنين ادعايي صرفاً جنب? ظاهري و شعاري دارد.

معظم له در ادامه ضمن تسليت ايام شهادت ام‌الائمّه حضرت زهرا(س)، به تبيين گوشه‌هايي از فضائل آن حضرت پرداخته و گفتند: شناخت شخصيت ممتاز حضرت زهرا(س) تنها از طريق قرآن و عترت امکان پذير است و آن دو ثقل گرانبها در آياتي نظير آي? تطهير و نيز روايات متعددي، حضرت صديق?طاهره(س) را يک اسوه و سرمشق ابدي براي جامع? بشريت معرفي کرده‌اند که از هرگونه آلودگي، عيب، نقص، شک، شبهه، وسوسه، تخيّل و صفت رذيله مبرّا است و صفات حسنه و فضائل اخلاقي در عمق جان ايشان رسوخ کرده است.

ايشان با اشاره به برخي از ابعاد عرفاني شخصيّت حضرت زهراي مرضيّه(س) به بازگويي انديشه‌هاي عارف کبير معاصر حضرت امام خميني(ره) در اين زمينه پرداخته و تصريح کردند: حضرت زهرا(س) در ازل، تجلّي ذاتي خداوند متعال است و عظمت آن بانوي گرامي در اين دنيا به قدري است که پس از رحلت رسول گرامي اسلام، جبرئيل امين بر ايشان وارد شده و «مصحف فاطمه» را نازل مي‌نمايد؛ همان کتابي که توسط اميرالمؤمنين(ع) کتابت شده و قانون اساسي حکومت جهاني حضرت وليّ عصر(عج) خواهد بود. در قيامت نيز حضرت صديق?‌طاهره(س)تجلّي کوثر است که هرکس لياقت نوشيدن جرعه‌اي از آن را داشته باشد، از هر عيب و نقص ظاهري عاري مي‌شود و پاک و پاکيزه وارد بهشت مي‌گردد.

معظّم‌له افزودند: مقام کوثر، قوس صعودي دوّم حضرت زهرا(س) است که در قيامت براي ايشان واقع مي‌شود و بر اساس روايت شريف ثقلين، در قيامت، قرآن و عترت با محوريّت حضرت فاطم? زهرا(س) بر پيامبر اکرم (ص) وارد مي‌شوند.

ايشان در ادامه دانستن فضائل اهل بيت(ع) و حتي اطلاع نظري از مقامات عرشي و ملکوتي و اسرار عرفاني آن ذوات مقدس فارغ از تبعيّت عملي از آنان را کافي ندانسته و ضمن تبيين معاني دو واژ? «محبّت» و «مودّت»، بر ضرورت اظهار محبّت و ابراز مودّت به صورت توأمان به محضر اهل‌بيت (ع) تأکيد کرده و خاطرنشان ساختند:

اظهار محبّت به اهل‌بيت عصمت و طهارت«سلام‌الله‌عليهم» به وسيل? اقرار به زبان و انجام اعمالي نظير برگزاري مراسم عزاداري که جنب? شعاري دارد، لازم است اما کافي نيست و هنگامي ارزش کامل پيدا مي‌کند و مفيد واقع مي‌شود که همراه با ابراز مودّت باشد، يعني هنگامي که محبّ اهل‌بيت(ع) با پيروي از آن ذوان نوراني، محبّت خويش را به صورت عملي اثبات نمايد.

اين مرجع تقليد همچنين به اشاره به آياتي از قرآن کريم ضرورت ابراز مودّت نسبت به اهل‌بيت (ع) را يادآور شده و گفتند: قرآن کريم، مودّت اهل‌بيت(ع) و تبعيّت از آنان را مزد رسالت پيامبراکرم(ص) برمي‌شمرد و از آن به عنوان راه رستگاري بشريّت ياد مي‌کند که موجب آبادي دنيا و آخرت آدميان مي‌شود. از اين‌رو لازم است هم? جهانيان و به ويژه مسلمانان و شيعيان، سير? عملي حضرت زهرا(س) را سرمشق خود قرار دهند و گفتار و کردار خويش را با شيو? عملکرد آن حضرت تطبيق نمايند تا رستگار و سعادتمند گردند.

معظم له در بخش ديگري از سخنان خود، رواج تجمّل‌گرايي و ابتلاي جامعه به تشريفات بي‌جا و زندگي مصرفي را مصيبت ديگري در جهت مغايرت با تعاليم روح بخش قرآن و عترت دانسته و اظهار داشتند: کساني که در جامعه با جهيزيه‌هاي غيرمتعارف و مهريه‌هاي سنگين و نيز وليمه‌هاي گزاف مراسم ازدواج، به اسراف و تبذير مي‌پردازند، نه تنها شيعيان و دوست‌داران حضرت زهراي مرضيه (س) محسوب نمي‌شوند، بلکه بنابر تصريح قرآن کريم، برادران و پيروان شياطين هستند و رستگار نخواهند شد.

ايشان در خاتمه از اهل‌بيت(ع) و به ويژه وجود نوراني حضرت زهرا(س)، به عنوان برترين اسوه و سرمشق بشريّت نام برده و تأکيد کردند: در جامع? فعلي محبّت اهل‌بيت(ع) به صورت شعاري وجود دارد، اما لازم است صفح? جديدي با نام مودّت که همان عمل به دستورات معصومين و پيروي از سير? آن بزرگواران مي‌باشد، در دفتر جامعه گشوده شود و در آن صفح? جديد، عمل، به شعار افزوده شود تا شاهد پديد آمدن يک جامع? اخلاقي، نمونه و مورد رضايت خداوند متعال و خشنودي اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس