کد خبر 447923
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از پیش بینی عدم تحقق ۵۲ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۴ تا پایان سال خبر داد.

میانگین حقوق معلمان چقدر است؟به گزارش مشرق،‌ محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امروز در سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای سراسر کشور که در برج میلاد در حال برگزاری است، اظهار داشت:‌ به خاطر ندارم پیشنهادی از سوی وزیر آموزش و پرورش برای کمک در تسریع فعالیت‌ها در دولت مطرح شده، و رأی نیاورده باشد، هر چند که آن پیشنهاد دارای بار مالی سنگین برای دولت باشد.

وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش و نظام ستادی این مجموعه با چالش‌هایی مواجه است، خاطر نشان کرد:‌ در سال 1394، در شرایطی برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان و همچنین اقداماتی در راستای طرح تحول قرار گرفتیم که با مشکلات مالی مواجه بودیم.

نوبخت به بودجه سال 1394، اشاره و گفت: این بودجه برای سال جاری 24 میلیارد دلار منابع ارزی بود در حالی‌که رقم بودجه در سا‌ل‌های گذشته به چند برابر رقم‌های بیان شده رسیده است.

وی افزود: در سال 1390 میزان منابع ارزی بالغ بر 118 میلیارد دلار در بودجه بود و امروز آن عدد به 24 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و اگر همین عدد هم محقق شود قابل تقدیر است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مقایسه‌ای در خصوص دریافتی معلمان در سال 1390 و 1394 تصریح کرد: میانگین حقوق معلمان از 830 هزار تومان به یک میلیون و 770 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی به اعتبارات مصوب وزارت آموزش و پرورش در سال‌های 90 تا 94، اشاره و گفت: اعتبارات مصوب هزینه‌ای آموزش و پرورش در سال 90، بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان بود و تا سال 94‌،این عدد به 24 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ در این صورت می‌توان گفت اعتبارات هزینه‌ای در 4 سال دو برابر شده است.

نوبخت به اعتبارات مربوط به سال 93 دولت اشاره و گفت: منابع عمومی دولت که در سال 1393 پیش‌بینی شده بود 211 هزار میلیارد تومان بود که 174 هزار میلیارد آن و البته با احتساب اوراق 180 هزار میلیارد وصولی داشتیم که در این بین به دستگاه‌های فرهنگی نتوانستیم بیش از 80 درصد  اختصاص دهیم.

وی افزود: آموزش و پرورش در سال 1393 اعتباری بالغ بر 19600 میلیارد تومان داشت که عملکرد و پرداختی به آن بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان شد که این یعنی 107 درصد اعتبارات این دستگاه را پرداخت کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه اعتبارات دولت در سال نخست 210 هزار میلیارد تومان بود که فقط 147 هزار میلیارد آن محقق شد، اظهار کرد: در چنین شرایطی میزان پرداختی به آموزش و پرورش به 17 هزار و 400 میلیارد تومان یعنی 112 درصد رسید.

وی با اشاره به رشد اعتبارات آموزش و پرورش خاطر نشان کرد:‌ در برابر این افزایش اعتبارات، بر تعداد حقوق‌بگیران و دانش‌آموزان نیز افزوده شده است یعنی تعداد دانش‌آموزان از 12 میلیون و 300 هزار نفر به 12 میلیون و 500 هزار نفر افزایش پیدا کرده است و تعداد کارکنان این دستگاه از 949 هزار نفر به یک میلیون و 66 هزار نفر افزایش داشته است که قطعاً‌ آهنگ مناسبی در این بین وجود ندارد.

نوبخت با بیان اینکه بودجه امسال و آنچه در مجلس تصویب شد 236 هزار میلیارد تومان است، گفت: با توجه به افت قیمت نفت به جای 236 هزار میلیارد تومان 220 هزار میلیارد تومان بر اساس هماهنگی با مجلس اعتبارات را تخصیص می‌دهیم و مجلس 16 هزار میلیارد تومان را از بودجه کاهش داد.

وی افزود: هر دستگاهی که عدد بودجه خود را می‌بیند بر اساس همان 236 هزار میلیارد تومان است اما باید بر اساس 220 هزار میلیارد تومان عمل کنیم ضمن اینکه همین 220 هزار میلیارد هم قابل تحقق نیست و پیش‌بینی ما در 5 ماهه اول حدود 52 درصد تحقق بودجه است.

وی ادامه داد:‌پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 184 هزار میلیارد تومان تحقق بودجه باشد و باید برنامه‌ریزی کنیم تا با کسری مواجه نشویم؛ از این عدد 147 هزار میلیارد به بخش هزینه‌ای، 30 هزار میلیارد به بخش عمرانی و 7 هزار میلیارد به سررسید اوراق اختصاص می‌دهیم.

نوبخت با اشاره به منابع دولت تصریح کرد: یک بخش درآمدها مالیات، بخش دوم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و بخش سوم واگذاری دارایی‌های مالی است و در برابر آن مخارجی مانند مخارج هزینه‌ای دولت، فعالیت‌های عمرانی و تملک دارایی و سوم تملک دارایی‌های مالی است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به وضعیت وزارت آموزش و پرورش در خصوص اعتبارات دولت در سال جاری گفت: عددی را که به آموزش و پرورش خواهیم داد بر پایه همان 236 هزار میلیارد تومان به علاوه 1350 میلیارد تومان برای رتبه‌بندی فرهنگیان خواهد بود.

وی افزود: در سال آینده نیز بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان مضاف بر اعتبارات با توجه به وجود رتبه‌بندی معلمان به آموزش و پرورش اختصاص می‌دهیم.

نوبخت با بیان اینکه بیش از 6 یا 7 میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم اما به جهت تحریم بانک مرکزی پول آن محقق نشده است، گفت: این عدد بین 18 تا 20 هزار میلیارد تومان است که در آینده می‌تواند به ما کمک کند زیرا منابع حاصل از درآمدهای ارزی از صادرات و فروش نفت است.

وی با اشاره به اینکه جلساتی در دولت با حضور رئیس جمهور برگزار شد تا برنامه‌ریزی کنیم از میهمانان و هیأت‌هایی که به ایران سفر می‌کنند چه چیزهایی می‌خواهیم، گفت: از هیأت‌های خارجی که به ایران می‌آیند سه موضوع را طلب می‌کنیم که نخست نیازمند منابع سرمایه‌گذاری هستیم، دوم نیاز به تکنولوژی داریم و سوم کمک کنند در بازاری که به دنبال صادرات غیرنفتی هستیم؛ بر این اساس لیست جامعی از تمام نیازها، کشورها و شرکت‌هایی که می‌توانند این نیازمندی‌ها را برطرف کنند تهیه شده است.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 14
  • مهدی ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    پس خدایاریتان کند چون تعهد مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران وآرمانها وقانون اساسی را پذیرفتید بااین کسری بودجه تلاش زیاد شما وتیم دولت رادر تمام زمینه ها انشاالله ببینیم
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    1200000.الله اکبر
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام بهتر حقوق سایر کارمندان دولت نیز عنوان بشه در ضمن من خودم یه فرهنگی هستم با مدرک لیسانس و 18 سال سابقه کارکه دریافتی من 1300000 تومان هستش آقای نوبخت سرانه مدارس رو هم جذئی از حقوق معلمین در نظر گرفتن
  • شهروند ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    قراربودازسال قبل فوق العاده ويژه به كارمندان دولت پرداخت شود پس چي شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • فدايي ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    فوق العاده ويژه كارمندان رو اول دادند بعد حذف كردند چه مديريت وبرنامه ريزي خنده داري است ؟
  • مجتبی ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    از سال ۹۲ تمامی اجناس چندین برابر شده طبیعی است که حقوق و دستمزد ها افزایش پیدا کنه نیاز به منت گذاشتن به معلمان نیست قیمتها را به ۳سال قبل برگردانید حقوقها را افزایش ندهید.
  • یه فرهنگی ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    آقا شما با این حقوق که به ما میدید میخواید براتون نسل آینده هم تعلیم بدیم؟ یه نسلی تخویلتون بدیم ما معلما این حرف یکی دو نفر نیست حرف همه ی معلماس شما فیش حقوقی بقیه کارمندا رو نگاه کنید میگید اینا چقد بد بختن پشت سر هم یه فرهنگی باید وام بگیره تا زندگیش بچرخه مسئولین که میخورن ، دیگه به فکر ما نیستن نسل آینده ای تحویل بدیم....
  • علی ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    منم کارمند هستم با حقوق 1/000/000 تومان بخدا قسم یک ریال هم اضافه کاری و غیره با ندادن - با 5 سر عاعله خودتان قضاوت کنید
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    منظور ایشان ماکزیمم حقوق معلمان 1700000 تومان است.
  • ناشناس ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    1،700000پول کمیه خوب کارگرا چه خاکی سرشون بریزن
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    من با بیست سال معلمی 1300 میگیرم حکمم1800 بدون وام و هیچی400تومان مالیات و بازنشستگی و غیره کسر می کنن چطور میگن 1700
  • فرهنگی ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    اولا حقوق شغل های دیگرو هم اعلام کنید تا مردم مقایسه کنن مثل بانکی ها وزارت نفتی ها که فیش حقوقیشون بالای ۵ میلیونه البته این کمترینشه دوم حتی این میانگین یک و هفتصدم دروغه من خودم حکمم یک میلیون و هفتاد هزار تومنه دریافتیم دویست و پنجاه هزاره البته هفتاد درصد فرهنگیا دریافتیشون زیر یک میلیونه حالا نمیدونم اقای نوبخت این میانگینو از کجا در اورده سوم چرا اگه هزارتومن به فرهنگیا بخواد اضافه بشه میره تو بوغ و کرنا
  • فرهنگی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    آقای نوبخت .برادر عزیز و ارجمند شما حقوق سال قبل خودتان را با حقوق کنونی مقایسه کرده اید؟ سال قبل شما چقدر دریافتی داشتید و الان چقدر دارید؟ با منت نمیشود انتظار داشت شق القمر صورت گیرد. واقعا" فکر کرده اید اگه آموزش و پرورش وجود نداشت شما باید روی چه قشری منت میگذاشتید ؟؟؟ تا بحال فکرکرده اید تمام امور حساس کشور بدست معلمین رقم می خورد ..... لطفا کمی انصاف را رعایت کنید . تفاوت دیگر کارمندان با قشر زحمت کش معلم در چیست؟؟ چرا هیچ گاه از پرداخت معوقات که حق قانونی یک فرد است از سایرکارکنان دولت مثلا" اعضاء محترم هیات دولت و یا نمایندگان شریف ملت را بازگو نمیکنید تا ما معلمین هم بدانیم که شما هم حقوق اصلی خودتان را پس از سالها و با رسانه ای کردن دریافت میکنید؟؟ لطفا کمی انصاف
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    آقای نوبخت بنده با 24 سال تدریس در دوره راهنمایی(قدیم ودبیرستان دوره اول جدید) یک میلیون دویست میگیرم انصافا به امارهای که ارایه میکنی دقت کن .
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام آقای نوبخت خسته نباشید من دبیر اموزش وپرورش با 24 سال سابقه کار و مدرک لیسانس یک میلیون وهشتصد هزار کل حکمم ی باشدشاید شما چه جوری میانگین را بدست آوردید ???
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام آقای نوبخت خسته نباشید من دبیر اموزش وپرورش با 24 سال سابقه کار و مدرک لیسانس یک میلیون وهشتصد هزار کل حکمم ی باشدشاید شما چه جوری میانگین را بدست آوردید ???
  • رسول ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    آقای نوبخت خداوکیلی یکبار هم حقوق و مزایای بقیه وزارتخانه ها را هم رسانه ای کنین
  • مهدی ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    درسته حقوق معلمان نسبت به سایرکارمندان پایینتره ومنم قلبا دوست دارم که حقوق این قشرفرهیخته افزایش پیداکنه ولی اینم درنظر بگیرید که با احتساب تعطیلی های رسمی وغیر رسمی درسال 5 ماه تعطیل هستند مثلا همینو با یک مامور راهنمایی ورانندگی مقایسه کنید که همین حقوقو میگیره وکارش سختره و12ماه سالو باید بره سرکاروحتی جمعه ها هم تعطیل نیست!!!!
  • مصطفی ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    اگر راست میگید حقوق ستادیها رو از معلمان جدا کنید و بصورت مجزا میانگین بگیرید
  • امیر ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    لابد آقای نوبخت فراموش کرده که دلار درسال 90زیر هزار تومان بوده والان 3300تومان می باشد یعنی نزدیک به 4برابر حال اگر ما آمار غلط آقای نوبخت راهم حساب کنیم حقوق فرهنگیان دوبرابر وتورم 4برابر شده
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    اگه همین آقای نوبخت وزیر آموزش و پرورش بود حق رو به معلم ها میداد . ولی با این وزیری که ما داریم و میگن در هییت دولت لام تا کام حرف نمیزنه ، خوب منم باشم پول نمیدم . چطور برای دکتر ها و پرستاران عزیز که حقشون هم هست پول هست ؟ ولی برای معلم ها ... ؟ مثلی است که میگه : بچه ای که گریه نکنه بهش شیر نمیدن . این وزیر ما هم که میدونید اصلا اهل حرف زدن و گرفتن حق نیست . متاسفانه . فکر کنید جناب فانی کنار عزیزانی مثل ظریف و هاشمی و ... می نشینند !!!
  • معلم ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    شما چرا دیوار رو یک رویه کاه گل میکنی؟چرا نمی گید نان از 30 تومن به هزار تومن رسیده در همین مدتی که میانگین حقوق معلم بقول شما دو برابر شده حقوق بنده که 25 در صد اضافه شد و قیمت نان 3300 درصد اضافه شده هر وقت از دو روس سکه گفتین درسته ما معلمها خیلی وقته که دچار ضعف و سوئتغذیه شده ایم
  • بازنشته ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    بنده با25سال پرداخت بیمه بازنشته تامین اجتماعی هستم با ماهی 890هزار تومان حقوق و دیگر هیچ .........ولی هیچ وقت حرفی از ما نیست
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    فرهنگیا ، ناراحتین بیاین بیرون کار ازاد کنین اگر مدعی هستین پول خوبی میتونین دربیارین تا خیلی از جونای مملکت حاضرن با کمتر ازاین برن داخل کار کنن فقط وفقط ادعا میکنین و میخوان از اب گل الود ماهی بگیرن کسی رو به زور نگه نداشتن بیاید بیرون پولای تو خیابونا رو جارو کنید راست میگید از اموزش و پرورش خارج بشید
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    فرهنگیا ، ناراحتین بیاین بیرون کار ازاد کنین اگر مدعی هستین پول خوبی میتونین دربیارین تا خیلی از جونای مملکت حاضرن با کمتر ازاین برن داخل کار کنن فقط وفقط ادعا میکنین و میخوان از اب گل الود ماهی بگیرن کسی رو به زور نگه نداشتن بیاید بیرون پولای تو خیابونا رو جارو کنید راست میگید از اموزش و پرورش خارج بشید
  • ناشناس ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ایراد کار از سیاست های بودجه ریزی غلط خودتونه. چرا معلم 1 میلیون بگیره ولی دکتر عمومی که تا دیروز 2 تومن میگرفته با طرح ارتقای سلامت حالا 19 تومن بگیره؟؟؟ چرا فکر مالیات نیستید؟؟؟ 20 هزار نفر کارمند مالیاتی استخدام کنید و جلوی این همه فرار مالیاتی رو بگیرید. توی آمریکا یک پزشک 45 درصد درامدش رو مالیات میده تو ایران چقدر میده ؟؟؟؟؟
  • فرهنگی ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    باسلام آقای نوبخت از کدوم یکوهفتصد صحبت میکنید فرهنگی واین دریافتی مگه داریم ؛مگه میشه . هفتاد درصد فرهنگیا دریافتیشون زیر یک میلیون تومنه چون هیچ پس اندازی ندارن وبرای هر کاری حتی درمان در زمان بیماری مجبور به دریافت وام بانکی هستن وحقوقی باقی نمیمونه ٬خیلی بده یه فرهنگی برا درمان وام بگیره ٬واقعا تو مخارج زندگی موندیم خدایی شما با یکمیلیون میتونی زندگی کنی اگه میتونید ما هم با همین حقوق ناچیز زندگی میکنیم !یه معلم در زمان تعطیلات دنبال مطالعه و تحقیق باشه تا سطح علمیش بالاتر بره نه مسافرکشی و کار ساختمانی و ...... تا بتونه زندگیشو بچرخونه
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    جناب آقای نوبخت چرا افزایش حقوق دیگر کارکنان دولت بدون سر و صدا انجام میشود بعمد حق اصلی فرهنگیان را می خواهید بدهید اینقدر پر سر و صدا ..... مثلاً افزایش حق اشعه پرسنل رادیولوژی - فوق العاده جذب پرسنل پرستاری و .............
  • کارگر ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    کارگران با مدارک تحصیلی عالی با قرارداد کار1ماهه ویا3ماهه بدون امنیت استخدام کاری با حقوق ومزایا میانگین 850هزارتومان باساعت کاری هفتگی44ساعت (نه24ساعت فرهنگیان)بدون هیچگونه تشکل قانونی منسجم با بالاترین اقشار جامعه ،چرا فریاد درسکوتشان از ترس اخراج کسی نمیشنود؟
  • ناشناس ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    من حاضرم با نصف کمترین حقوقی که به معلما میدن برم یه روستای دور افتاده درس بدم مدرک تحصیلیم فوق لیسانسه مزایا ساعت کاریه کم تعطیلات زیاد خوشی بد جوری زده اینهمه جوون بیکار بامدارک بالا رو دریابید من اگه مسئول بودم از حقوق معلما برمی داشتم و به اشتغال وتولید میدادم
  • فرهنگی ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    اونی که گفته من با نصف این حقوق کذایی میرم روستا ، این آدم دیگه نمی خواد زندگی کنه بلکه می خواد 1 - زنده بمونه 2 - بابا و ننش نصف روز نبیننش و ... این آدمایی که برای گفتن دردهاشون زحمت بقیه ی افراد رو نادیده میگیرن ، مطمئن باشید نه دردهاشون درمون میشه و باید تا آخر عمر پیش ننه و باباشون بمونن . آخه یکی نیست بگه ، چون تو کار نداری معلم ها باید مفتی تدریس کنن ؟ نظر من اینه اگه پرستاراحقوق خوب میگیرن نباید به اونا حمله کنیم بلکه باید ما هم سعی کنیم مثل اونا حقمون رو بگیریم . یک میلیون معلم اگه بخوان میشه .
  • فرهنگی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    باسلام آقایانی که به عنوان کارگر و ناشناس نظر دادین مافرهنگیا که نمیگیم حقوق شما باید ثابت بمونه یا بیکار باشین ماحق خودمون رو خواستاریم لطفا از این تنگ نظریا دست بردارین ٬ بعدشم نکنه این مدرکیو که میگین هیچ چیزشو مدیون معلماتون نمیدوننین ٬ شما که میگید حاضرین با یه حقوق نا چیز بری درس بدی قول میدم یک ساعتم نمیتونی تدریس کنی با این افکا بهتره مسئول نباشی هیچ همون بیکار باشی بهتره . متاسفم فوق لیسانس با این افکار بسته .
  • ف ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    متاسفانه درصدی از فرهنگیان که خیلی هم پر توقع هستند دارای سطح سواد پایینی هستند.
  • رضا ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    1 0
    من حاضرم با ماهی پانصدهزارتومن معلم شم مدرکم کارشناسی ارشد حسابداری
  • ادیب ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    با سلام خدمت تموم اونایی که میگن معلما تعطیلن و کیف میکنن یا اون دوستی که تازه مدرکشو گرفته انگ بی سوادی به معلمینش میزنه بایدم اینو بگین بخدا قسم بروید امار بگیرید ببینید کدوم معلم تونسته بازنشسته بشه و عمر مطلوبی بکنه خودم خیلی از همکارام یا مردن یا دچار انواع و اقسام مریضی ها هستن یا در اسایشگاههای اعصاب و روان روزگار میگذرانند . کجا بودین زمانی که از ترس افغانی ها لب مرز شب تا صبح خواب نداشتیم کجاست همکارم که بدست افغانی ها ربوده شد اه اه و صد افسوس که ای معلم تو را بیکار میدانند و به سخره میگیرند . این روزها کار تموم فرهنگیا شده دنبال وام دویدن نه بخاطر ایتکه تجملات بخره نه میخاد بتونه از این زندگی نکبتی عقب نمونه اونوقت با کدوم دل خوش نسل اینده تربیت کنیم هان .ای معلمین هر جا کار لنگه شماها بازم کمک دولت بودین در تموم عرصه ها . ای معلم قدر تورا خدا داند و بس نه این جماعت . والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس