کد خبر 446468
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

رئیس انجمن وارد کنندگان برنج گفت: سالانه بیش از یک میلیون تن نیاز به واردات برنج داریم لذا واردات هایی که صورت گرفته به شیوه غیرقانونی و قاچاق بوده است.

به گزارش مشرق، "حسین نیازآذری" عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و "سیداحمد بحق" رئیس انجمن وارد کنندگان برنج 6 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع ممنوعیت واردات برنج پرداختند.  
 
نیازآذری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه 302 میلیون واردات برنج با وجود ممنوعیت از کجا آمده است گفت: با واردات بی رویه و غیرضروری موافق نیستم بنابراین باید شرایط را به گونه ای ایجاد کرد که تولیدکنندگان در این مسیر رغبت لازم را داشته باشند.
 
وی با تاکید بر تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی افزود: اول باید به ظرفیت های کشور توجه کنیم به طوری که در شرایط فعلی 17 استان کشور برنج کار هستند.
 
مازندران 44 درصد و گیلان 31 درصد برنج کشور را تامین می کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه استان مازندران 44 درصد و استان گیلان 31درصد از برنج کشور را تامین می کنند اظهار داشت: باید ما می توانیم را به طور جدی باور داشته باشیم لذا قانونگذار و دولت برنامه جدی را در این راستا در نظر گرفته اند.
 
بحق در ادامه برنامه گفت: 6 ماه زمان برای ثبت سفارش به طور عادی برای واردات نیاز است اما اگر در قالب LC این قوانین اجرا شود طبق قوانین جاری به 18 ماه افزایش پیدا می کند.  
 
واردات برنج به صورت غیرقانونی و قاچاق انجام شده است 

وی با اشاره به اینکه ثبت سفارش بسیار کمی در دست وارد کنندگان است اظهار داشت: وارداتی که صورت گرفته به صورت غیرقانونی و قاچاق انجام شده است.
 
رئیس انجمن وارد کنندگان برنج با بیان اینکه آمارهای ما آمار دقیق نیست خاطر نشان کرد: مصرف سرانه برنج تقریبا 40 کیلو است بنابراین طبق آمار جهاد کشاورزی 1 میلیون و 700، 800 هزار تن تولید داخلی داریم.  
 
سالانه بیش از یک میلیون تن به واردات برنج نیازمندیم 

بحق با اشاره به اینکه سالانه حدود یک میلیون و 200 الی 400 تن نیاز به واردات داریم گفت: سال 91 با مشکل جدی در مسئله واردات برنج روبه رو بودیم که وضعیت به صورت بحرانی شد.
 
وی ادامه داد: متاسفانه کشت های ما به شیوه سنتی انجام می شود.

رئیس انجمن وارد کنندگان برنج اظهار داشت: ما باید بپذیریم که روش کشاورزی باید تغییر کند و مردم نمی توانند بهای عدم مدیریت مسئولین را پرداخت کنند. 
 
بحق هم چنین با بیان اینکه کنترل اقلام کشاورزی از سال 93 به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است گفت: سوال من این است که چرا وارد کننده باید برنج با کیفیت خوب و با تعرفه 40 درصد را وارد کند و به نصف قیمت داخل آن را عرضه کند این در حالی است که ما باید واقعیت را بپذیریم که نمی توانیم خود را پشت تعرفه مخفی کنیم. 
 
در گفتگوی ویژه خبری امشب سید تقی جعفریان امیری دبیر اتحادیه شالی کوبان نیز در خصوص میزان واردات برنج گفت: با توجه به واردات بی رویه برنج در سال های اخیر ضربات سنگینی به برنج داخلی ما وارد شده چون کشاورز پولی برای تبلیغ کالای خود ندارد. 
 
اکثر برنج های هند آلوده است 

وی در ادامه به سفر خود به کشور هند اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که از تمام کارخانه های هند داشتم به این نتیجه رسیدیم که اکثر برنج های هند آلوده است. 
 
قطعا برنج هند برنج سالمی است 

 رئیس انجمن وارد کنندگان برنج با تاکید براینکه قطعا برنج های هند برنج سالمی است گفت: ابهامی که در آلودگی برنج های وارداتی بود و اذهان عمومی را به خود مشغول کرده بود سبب شد هیئتی در اواخر سال 92 متشکل از نمایندگان مجلس، معاونت غذا و دارو و جهاد کشاورزی عازم هند شوند و بدون هیچ محدودیتی از مزرعه تا کارخانه برنج ما را بررسی کردند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که برنج های هندی مشکلی ندارند. 
 
رئیس انجمن وارد کنندگان برنج تاکید کرد: هر کیسه برنج وارداتی به همراه خود شناسنامه دارد. 
 
لزوم افزایش تعرفه ها در واردات برنج  

نیازآذری در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص تعرفه های موجود در محصول برنج اظهار داشت: تعرفه ها خوب نیست چرا که در حال حاضر افرادی آماده هستند تا با همین تعرفه برنج وارد کنند لذا لازم است که تعرفه ها بالاتر برود. 
 
بحق رئیس انجمن وارد کنندگان برنج نیز با رد اینکه تعرفه ها باید افزایش پیدا کند گفت: تعرفه ها در حال حاضر زیاد است و باعث رواج قاچاق می شود و ما نمی توانیم تعرفه تحمیل کنیم برای اینکه هزینه های سربار و هزینه های تولید ما زیاد است. 
 
جعفریان امیری دبیر اتحادیه شالی کوبان نیز در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره مجدد به بحث برنج های آلوده هند گفت: موسسه استاندارد آلوده بودن برنج های هند را تایید کرده است. 
 
وی هم چنین در خصوص تعرفه های موجود نیز اظهار داشت: بالا یا پایین بردن تعرفه ها مشکلی را حل نخواهد کرد. 
 
وی هم چنین در خصوص دو برابر بودن قیمت برنج داخل نسبت به برنج های وارداتی اظهار داشت: ما پایین ترین قیمت ها را داریم چرا که اگر قیمت ها بخواهد از این پایین تر بیاید کشاورزان متضرر می شوند البته باید تاکید کرد که دولت باید برنج را بدون واسطه از کشاورز بخرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا کاویان ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    فقط خداوند بزرگ میداند پس پناه میبریم به خداوند از شر جن و انس وشیاطین بد صفت .آمین
  • مهدی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    آقا یه سوال این آقا چه کاره هست که می فرمایند در بازدیدی که از کارخانجات هند داشتم برنجهای هندی آلوده بودند؟ اولا آلوده بودن و نبودن برنج یا هرمحصول دیگری بجز با آزمایش دقیق مشخص نمیشود.ثانیا مگر در کشور ما سازمان غذا و دارو مثل سایر کشورها مشخص نمیکند که کدام محصول آلوده است.ثالثا اگر قرار باشد کسی در باره کالا یا موردی اظهار نظر کند باید خود ذینفع نباشد اگر اینگونه باشد که هر کسی هر کالایی تولید میکند بیاید و بگوید سایر کالاهای مشابه آلوده است که سنگ روی سنگ بند نمیشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس