کد خبر 446087
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

در حالی مقامات فرانسوی برای تسخیر بازار مصرف ایران خیز برداشته اند که این کشور در طی سه سال اجرای تحریم ها بیش از ۳ میلیارد یورو از محل صادرات به ایران زیان دیده است.

به گزارش مشرق، فرانسه یکی از بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران در اتحادیه اروپا تا پیش از وضع تحریم ها بود. این کشور تا سال 2011 و قبل از آن که آمریکا قوانین مصوب کنگره را به شرکای اروپایی خود تحمیل کند هر ساله حدود 2 میلیارد یورو کالا به ایران صادر می کرد.

اما در نتیجه پیروی پاریس از سیاست های خصمانه آمریکا علیه تهران صادرات فرانسه به ایران کاهش یافت و در سال 2014 به کمتر از یک سوم قبل از تحریم ها رسید.

آمار منتشر شده از سوی یورو استات نشان می دهد فرانسه در سال 2011 بالغ بر 1.67 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرد اما این رقم در سال های بعد به تدریج کاهش یافت و در سال 2014 به 453 میلیون یورو رسید. فرانسه در سال های 2012 و 2013 نیز به ترتیب 803 میلیارد یورو و 493 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

چنانچه صادرات فرانسه به ایران در سطح سال 2011 باقی می ماند این کشور در سال های 2012 تا 2014 بالغ بر 5.01 میلیارد یورو از محل صادرات به ایران درآمد کسب می کرد اما در این سال ها تنها 1.749 میلیارد یورو کالا از سوی فرانسه به ایران صادر شده است.

بر این اساس اقتصاد فرانسه در طی سه سال اجرای تحریم ها 3.261 میلیارد یورو از محل صادرات به ایران زیان دیده است.

با توجه به این زیان میلیاردی است که مقامات فرانسه پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای فعال شده اند و پس از مواضع تند و سختگیرانه خود در طول مذاکرات که با هدف جلب رضایت صهیونیست ها و سعودی ها انجام گرفت اکنون چشم به بازار ایران دوخته اند تا هم خدا را داشته باشند و هم خرما را.

فعالان و کارشناسان اقتصادی همراه با بیم و امید به این گونه تلاش ها و رفت و آمد هیئت های تجاری غرب به کشور می نگرند. اگر این هیئت ها راه سرمایه گذاری در کشور و افزایش تولید داخلی را باز کنند نکته مثبتی است اما چنانچه هدف این سفرها از جمله سفر قریب الوقوع فابیوس فرانسوی به کشور تسخیر بازار مصرف ایران با کالاهای خارجی باشد باید انتظار ترحیم اقتصاد در شرایط پسا تحریم را داشت.

بر اساس این گزارش در 5 ماهه نخست سال جاری میلادی صادرات فرانسه به ایران رشد 33 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. فرانسه که در 5 ماهه نخست 2014 بالغ بر 156 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود در مدت مشابه سال جاری این رقم را به 208 میلیون یورو رسانده است.

واردات فرانسه از ایران در این مدت نیز با رشد 27 درصدی به 17.1 میلیون یورو رسیده است. فرانسه در ماه های ژانویه تا می 2014 بالغ بر 13.4 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس