کد خبر 446002
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

برخی از افراد به زعم خود دوستدار ائمه(ع) هستند اما نسبت به دشمنان گرایش نشان داده و تحت عنوان فریبنده وحدت، نسبت به آنها خوش‌بین هستند. امام صادق(ع) فرمود: دروغ گفته آن کسی که ادعای محبت ما می‌کند اما نسبت به دشمن ما تبری ندارد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی از اساتید برجسته اخلاق در شهر تهران است. در ادامه پای سخنان این مفسر قرآن کریم می‌نشینیم:

 متأسفانه ما در شرایطی هستیم که جاهلان و مغرضان از طرق گوناگون، دست به کار تشکیک شده‌اند و اعتقاد جوانان را نسبت به ولایت و امامت تضعیف می‌کنند. یادمان باشد که حضرت امام ابوالحسن الرضا (ع) فرموده است:

«کَمالُ الدّینِ وَلایَتُنا وَ البَراءَةُ مِن عَدُوِّنا»؛ دین کامل، اعتقاد داشتن به ولایت ما و بیزاری جستن از دشمن ماست.

به حضرت امام صادق (ع) گفتند: فلان آدم، شما را دوست دارد ولی از جهت برائت نسبت به دشمن شما کسری دارد؛ یعنی از دشمن شما هم خیلی بدش نمی‌آید!

در میان ما هم افراد زیادی پیدا می‌شوند که چنین هستند؛ به زعم خود دوستدار ائمه اطهار (ع) هستند اما نسبت به دشمنانشان نیز کم و بیش از خود گرایش نشان می‌دهند و احیاناً تحت عنوان فریبنده وحدت و اتحاد اسلامی دیگران را هم نسبت به آنها خوش‌بین می‌سازند. امام صادق (ع) برای تنبه دادن به چنین کسانی فرمود:

«ﻫَﯿﻬﺎﺕ! ﮐَﺬِﺏَ ﻣَﻦِ ﺅﺃﺩَّﻋَﯽ ﻣَﺤَﺒَّﺘَﻨﺎ ﻭَ ﻟَﻢ ﯾﺘَﺒَﺮَّﺀ ﻣِﻦ ﻋَﺪُﻭَّﻧﺎ»؛

چقدر دور افتاده [این چنین کسی از راه مستقیم حق] دروغ گفته است آن کسی که ادعای محبت ما می‌کند در حالی که نسبت به دشمن ما تبری ندارد.

این جمله، بسیار تکان‌دهنده است که می‌فرماید:

«وَ من شکَّ فی کفر اعدائنا و الظّالمین لنا فهو کافرٌ»؛ هر کسی درباره کفر دشمنان ما و ستم‌کنندگان بر ما، تردید داشته باشد [و احتمال بدهد که شاید کافر نباشد] خودش کافر است!

مطلب بسیار تکان‌دهنده‌ای است ما که انگشت روی افراد نمی‌گذاریم تا بگویند این خلاف وحدت شد و احساسات قومی جریحه‌دار گشت! ما کلی صحبت می‌کنیم؛ همان‌گونه که قرآن کلی صحبت کرده و فرموده است:

«أَلاَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ»، «وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ».

امام صادق (ع) نیز کلی فرموده و افراد را معیّن نکرده است. ما هم کلی حرف می‌زنیم و انگشت روی افراد نمی‌گذاریم که بگویند به مقدسات مذهبی جمعی، توهین شد و خلاف وحدت و اتحاد شد. عقل می‌گوید: ظالم، معلون است. قرآن هم می‌گوید: ظالم ملعون است. امام صادق (ع) هم می‌فرمایند: ظالم، ملعون است ما هم به تبعیت از حکم عقل و قرآن و امام می‌گوییم:

«اللهُمَّ الْعَنْ أوّلَ ظالِم ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، وَآخِرَ تَابِع لَهُ عَلَى ذلِکَ»؛

منتها این که این ظالمان، چه کسانی هستند، تعیین آن به عهده تاریخ است، شما باید تاریخ را مطالعه کنید تا آنها را بشناسید. هر کس می‌خواهد بفهمد و بشناسد که ظلم‌کنندگان به اهل بیت رسول، چه کسانی بوده‌اند و هستند، برود تاریخ را ببیند! تاریخ اسلام هم بنا بر گفته اهل تحقیق، روشن‌ترین تاریخ‌هاست. ببینید آن کسانی که به خاندان رسالت ظلم کردند و حقشان را غصب نمودند چه افرادی بوده‌اند؟! آنها که امام به حق علیّ امیرالمؤمنین (ع) را خانه‌نشین کردند و صدیقه کبری، یگانه یادگار پیامبرشان را به آن همه مصیبت دچار نمودند چه کسانی بودند؟! مطالعه تاریخ به عهده شما جوانان حقیقت‌جو، حال اگر تاریخ، آن افراد مشخص را نشان داد دیگر گناه ما چیست!


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    باید مواظب باشیم سراز تفکر خاندان شیرازیها که همین ادبیات را دارند در نیاوریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس