در رقابتهای پان آمریکن کانادا دو ورزشکار و دو مربی ایرانی در تیم ملی کانادا حضور داشتند و این برای جامعه ایرانی – کانادایی بسیار ارزشمند و مهم بود، هرچند این ورزشکاران به توفیقی دست نیافتند.

گروه ورزشی مشرق- در رقابت‌های پان آمریکن 2015 به میزبانی کشور کانادا و شهر تورنتو تمامی کشورها به خاطر المپیکی که پیش رو دارند با تمام قدرت ظاهر شدند، در هر حال این رقابت‌ها اگر چه برای سایر قاره ها اهمیت چندانی ندارد و معمولا رسانه های آسیایی و اروپایی نیز تمایلی به پوشش خبری آن ندارند اما برای کشورهای آمریکایی بسیار مهم است و برای آن سرمایه گذاری کلانی دارند.

بیشتر کشورهای حوزه آمریکا قهرمانان و امیدهای اول قهرمانی در المپیک خود را روانه این میدان کرده بودند و بسیاری از کشورهای قاره های دیگر نیز این رقابتها زیر ذره بین گرفتند تا به همین بهانه رقبای آینده خود را بهتر بشناسند.

پان آمریکن و ایرانی تبارهای ناکام

در این میان می شود به کارشناسان کشتی ایران هم اشاره کرد که به دقت این رقابت‌ها را زیر نظر داشتند و حتی در مقالات خود تحلیل‌های جالب و کاملی از آن نوشتند.

در ایران نیز بسیاری از هواداران کشتی، این رشته ورزشی در پان آمریکن را دنبال کردند و برای بسیاری مهم بود که بدانند رقبای ایرانیان این روزها در چه شرایطی قرار دارند، جردن باروز و لوپز از همین کشتی گیران بودند که پیش از این برای کشتی گیران ایرانی دردسرساز ظاهر شده و در این رقابتها نیز خوش درخشیدند. مشخص است که این دو برای درخشش در المپیک 2016 برابر رقبای ایرانی خود کاملا برنامه ریزی شده حرکت می کنند. رقابت های کشتی بازی های کشورهای آمریکایی (پان آمریکن) روزهای 24 تا 27 تیرماه در شهر تورنتو کانادا برگزار شد. این رقابتها در اوزان المپیکی برگزار شد که چره های شاخصی همچون جردن باروز از آمریکا و میاین لوپز از کوبا قهرمان شدند.

به طور کلی بازی‌های پان آمریکن Pan American Games  یک رویداد بین المللی و رسمی است که از سوی کمیته بین المللی المپیک نیز به رسمیت شناخته شده است و طی آن تمام ملت‎‌های قاره آمریکا در آن شرکت می جویند. اولین دوره این المپیاد ورزشی چند رشته‌ای در سال 1951 در بوینس آیرس پایتخت آرژانتین برگزار شده و آخرین دوره آن نیز (پیش از میزبانی کانادا) در سال 2011 در گوادالاخارای مکزیک برگزار شد.

ناکامی ایران تبارهای تیم ملی کانادا

به گزارش مشرق، کاراته باز جوان ایرانی تبار، سارمن سینانی در تیم کانادا در بازی‌های پان آمریکن تورنتو حضور داشت و همین موضوع البته برای جامعه ایرانی مقیم کانادا بسیار اهمیت داشت و عده زیادی از ایرانیان برای تشویق او به محل مسابقات رفتند. حتی بسیاری از ایرانیان مقیم شهر مونترال نیز با توجه به تعطیلات تابستانی راهی تورنتو شدند و برای تشویق این ورزشکار ایرانی در سالن حضور پیدا کردند.

سینانی البته پیش از این نیز وعده درخشش را به جامعه ایرانیان مقیم کانادا داده بود. سارمن حدود 20 سال قبل از ایران به کانادا مهاجرت کرده و پس از ورود بلافاصله به آموزش کاراته پرداخته است.

در واقع در رقابتهای پان آمریکن کانادا دو ورزشکار و دو مربی ایرانی در تیم ملی کانادا حضور داشتند و این برای جامعه ایرانی – کانادایی بسیار ارزشمند و مهم بود. سعید آذربایجانی کشتی گیر سابق تیم المپیک کانادا در این مسابقات مربی چندین گروه وزنی مردان و زنان تیم کشتی کانادا بود و در کل از عملکرد تیمش نیز راضی به نظر می‌رسید.

پان آمریکن و ایرانی تبارهای ناکام
سارمن سینانی کاراته باز و ساسان حقیقت جو بوکسور ایرانی تبار کانادا دو ورزشکاری هستند که جامعه ایرانی کانادا در این مدت عملکردشان را زیر نظر داشت.

نسیم وارسته، دختر فرهاد وارسته (بنیانگذار فقید کاراته در ایران و پدر کاراته ایران) از دیگر چهره‌های ایرانی این رقابت‌ها بود. او به عنوان مربی جوان تیم ملی کاراته کانادا، ایرانیان قدیمی این کشور را به یاد روزهای طلایی و درخشان قهرمانی‌های پدرش می‌اندازد. خانواده وارسته از 26 سال پیش در کانادا ساکن هستند. نسیم وارسته بیش از 10 سال عضو تیم ملی کاراته کانادا بوده است.

این رقابت‌ها از دهم تا 26 جولای برگزار شد و با قهرمانی آمریکا و نایب قهرمانی کانادا به پایان رسید. در این رقابتها، آمریکا 103 مدال طلا، 81 مدال نقره و 81 مدال برنز (مجموع 265) کسب کرد و کانادا با 78 مدال طلا، 69 مدال نقره و 70 مدال برنز در رتبه دوم ایستاد.

در جدول مدالی کاراته البته کانادا در رتبه هشتم ایستاد و به ستارگان ایرانی تبار تیم ملی کانادا هیچ رنگی از مدالها تعلق نگرفت و این برزیل و اکوادور بودند که رتبه های اول و دوم کاراته را به خود اختصاص دادند. سارمن سینانی در این رقابتها مقابل خورخه آکودو از شیلی 8 بر صفر به پیروزی رسید اما برابر خورخه مرینو از السالوادور به شکست 6 بر یک تن داد. او همچنین در یک رقابت نفسگیر و نزدیک به سزار هره‌را از ونزوئلا با نتیجه 6 بر 5 باخت.

در بوکس نیز ساسان حقیقت جو برابر برابر کاستودیوی برزیلی به شکست دو بر یک رضایت داد. در این رشته، کوبا با 6 مدال طلا و 4 نقره در رتبه اول ایستاد و کانادا با 3 طلا و 3 برنز در بخش مردان به نایب قهرمانی رسید . ستاره ایرانی این تیم سهمی در این مدالها نداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس