صاحبان پرديس‌هاي سينمايي براي كسب درآمد و سود بيشتر ترجيح مي‌دهند با خريد نسخه كنار خياباني فيلم‌هاي روز دنيا، فضاي غيرقابل رقابتي را براي آثار توليدي سينماي كشورمان به وجود خواهند آورد.

به گزارش مشرق، در بسياري از كشورهاي دنيا «سينماتك»‌ها براي نمايش فيلم به علاقه‌مندان سينما مخصوصاً دانشجويان هنر وجود دارد كه فيلم‌هاي ماندگار و كلاسيك تاريخ سينما را به نمايش مي‌گذارند. سينماتك از فرانسه آغاز و به كلوپي براي ديدن فيلم‌هاي تاريخ سينما تبديل شد. قبل از انقلاب اسلامي در كشور ما سينماتك به صورت مقطعي برگزار مي‌شد.

بعد از انقلاب «فيلمخانه ملي ايران» وظيفه سينماتك را برعهده داشت تا اينكه در اواخر دهه 70 كه سينماتك در موزه هنرهاي معاصر تهران رسماً كار خود را آغاز كرد. به دنبال ساخته شدن و شروع به كار كردن پرديس‌هاي سينمايي و به بهانه برگزاري سينماتك، اكران فيلم‌هاي بعضاً روي پرده و به روز خارجي آغاز شد. نمايش و اكران فيلم‌هاي خارجي روز دنيا براي صاحبان پرديس‌هاي سينمايي اقدامي صددرصد سودآور است.

چه اينكه احتمالاً تنها هزينه‌اي كه صاحبان پرديس‌ها متقبل مي‌شوند تنها پول خريد يك دي‌وي‌دي از كساني است كه كنار خيابان‌ها اقدام به فروش فيلم‌هاي خارجي روز دنيا مي‌كنند. با توجه به اينكه قانون كپي‌رايت و مالكيت اثر در كشورمان وجود ندارد و صاحبان فيلم‌ها نمي‌توانند جلوي اكران فيلم‌هايشان را در سينماها بگيرند، بنابراين صاحبان پرديس‌ها با خيالي آسوده و بدون كمترين نگراني اقدام به اكران و درآمدزايي از طريق نمايش اين فيلم‌ها مي‌كنند. اين اقدام در حالي با عنوان و بهانه «سينماتك» صورت مي‌گيرد كه اساساً نمايش فيلم‌هاي روي پرده و به روز در قاموس و اهداف طراحي و راه‌اندازي سينماتك‌ها نمي‌گنجد.

چه اينكه براساس تعريف و ترجماني كه درباره وظيفه ذاتي و علت ماهوي شكل‌گيري و به وجود آمدن سينماتك وجود دارد در تعارض است. به كلام ديگر سينماتك با نگاه به آثار منتخب سينما بايد در جهت رشد و اعتلاي سطح دانش و آگاهي دانشجويان اين رشته قدم بردارد. به عنوان مثال در پرديس قلهك ما به بهانه سينماتك شاهد اكران فيلم‌هاي روز دنيا هستيم كه به لطف تساهل و تسامح مسئولان وزارت ارشاد در نظارت بر مميزي و... در حال تبديل شدن به يك روند عادي است. همانطور كه اشاره شد صاحبان پرديس‌هاي سينمايي براي كسب درآمد و سود بيشتر ترجيح مي‌دهند با خريد نسخه كنار خياباني فيلم‌هاي روز دنيا، فضاي غيرقابل رقابتي را براي آثار توليدي سينماي كشورمان به وجود خواهند آورد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس