کد خبر 443891
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱

در شرایطی که ایران ناچار به واردات بنزین است، مسئله کیفیت این بنزین‌ها جای شک و شبهه فراوانی دارد.

به گزارش مشرق، اخیرا عنوان شده بود که بعد از گذشت یک سال از جدلی که بر سر تایید سلامت بنزین وارداتی بود، هیچ نهادی کیفیت این بنزین را تایید نمی‌کند. آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند، تولید داخلی بنزین کاهش یافته و بر همین اساس، بخشی از نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود.

در این میان اما، مسئله سلامت بنزین وارداتی است که بحث‌های تازه‌تری را به میان آورده است. آن طور که اخیرا یکی از مدیران نفتی مطرح کرده، یک محموله بنزین که از تاجیکستان به ایران وارد شده بود، به دلیل بی‌کیفیت بودن سبب قطع همکاری ایران و ترکمنستان در این رابطه شده است.

ترکمنستان که پیش از این نیز بنزین‌های غیر یورو4 را به کشورهای دیگر صادر می‌کرد، حالا به دلیل بنزین بی‌کیفیتی که وارد ایران شده، متهم شده است. هرچند که برخی مقامات نفتی عنوان کرده‌اند که علاوه بر بنزین، یک محموله روغن پایه نیز از این کشور وارد شده است. اصل داستان واسطه‌گری یک شرکت ایرانی برای صادرات بنزین به عراق بوده که در نهایت به مصرف بنزین در داخل منجر شده است.

در این میان، مسئله کیفیت بنزین داخلی و پایش آن در طول سال‌های قبل جای بحث‌های فراوانی بوده است. پیش از این نیز، مسئله سنجش سلامت بنزین به میان آمده بود. با این حال، آن طور که تسنیم پیش از این اشاره کرده بود، هنوز هم نهادی به صورت خاص مسئول سلامت بنزین اعلام نشده است.

این مسئله، تاثیر خود را در پایین آمدن کیفیت بنزین نشان می‌دهد. در سال‌های گذشته نیز مسئله سلامت بنزین چند بار مطرح شده بود. تا جایی که واردات بنزین چینی به ایران ممنوع اعلام شد. چین تنها کشوری نیست که سلامت بنزین وارداتی‌اش به ایران با شک و تردید همراه است.

واقعیت این است که دولت در شرایط فعلی چاره‌ای به غیر از واردات بنزین ندارد، چرا که تأمین کسری روزانه حدود 10 میلیون لیتر نیاز به بنزین تنها از طریق واردات قابل رفع است.

با این حال،‌ هنوز متولی مشخصی برای تایید سلامت این فرآورده وجود ندارد و خطر بنزین بی‌کیفیت با وجود تلاش‌هایی که برای استاندارد کردن بنزین صورت گرفته بود، بیخ گوش دولت است.


منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس