کد خبر 443870
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶

روزنامه آلمانی: چنین دستاوردی برای ایران ارزش زیادی خواهد داشت، اما اگر توان نیروهای «آیت‌الله خمینی» به پایان برسد، این مسأله برای رژیم ایران عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.

به گزارش گروه گروه جهاد و مقاومت مشرق، واکنش حامیان جهانی و منطقه‌ای متجاوز در قبال آغاز نبرد رمضان توسط قوای اسلام در تیر ماه 61 واکنشی همراه با ترس بود که مبادا ایران در این زمینه پیشرفت کند. در کتاب «ضربت متقابل» به برخی از اظهار نظر غربی‌ها اشاره شده و آمده است:

در ساعات نخستین شروع عملیات رمضان، رونالد ویلسون ریگان؛ رئیس جمهوری ایالات متحده به محض دریافت تأیید خبر آغاز حمله‌ی ایران، رهبران کنگره و سنای آمریکا را در اتاق وضعیت‌های اضطراری کاخ سفید به حضور پذیرفت. ریگان در این ملاقات گفت: «تهاجم نیروهای ایران به خاک عراق، می‌تواند تمام منطقه خاورنزدیک را به خطر بیندازد».

سناتور چارلز پرسی؛ رئیس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که پس از پایان این ملاقات نظر ریگان را برای خبرنگاران گرد آمده در مقابل کاخ سفید تشریح می‌کرد، گفت: «... رئیس جمهور آمریکا به رهبران مجلسین گفته است که حمله‌ی نیروهای ایرانی به عراق، امنیت و ثبات منطقه را به مخاطره می‌اندازد و ما این وضعیت را با نهایت دقت زیر نظر داریم.»

به گفته‌ی سناتور پرسی؛ مذاکرات بین ریگان و رهبران سنا و کنگره‌ی نمایندگان، همزمان با انتشار گزارش خبرگزاری دولتی عراق I.N.A مبنی بر آغاز حمله‌ی جدید ایران در شامگاه سیزدهم جولای به خاک عراق، ادامه داشت.

در پی دیدار فوق‌العاده رهبران سنا و کنگره آمریکا با ریگان، کاخ سفید امروز (پنج‌شنبه 15 جولای 1982 = 24 تیرماه 1361) با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از آغاز حمله ایران به خاک عراق، به کشورهای عربی حوزه جنوب خلیج فارس پیشنهاد کرد که برای حفظ امنیت در منطقه، با آمریکا به مشورت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس اینترنشنال U.P.I، در این بیانیه که توسط لاری اسپیکز سخنگوی مطبوعاتی دولت ریگان در جمع خبرنگاران قرائت شد، آمده است: «حمایت آمریکا از کشورهای منطقه که احساس می‌شود با تداوم این جنگ مورد تهدید قرار گرفته‌اند، به خوبی مشهود است و ایالات متحده برای مذاکره با این کشورها جهت حمایت از امنیت آنها آماده است.»

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در تشریح این فراز از بیانیه افزود: «مذاکرات دولت آمریکا با رهبران کشورهای منطقه جهت ارزیابی اثرهای کوتاه مدت یا دراز مدت تهاجم ایران، ادامه دارد».

روزنامه آلمانی «دی ولت» {=جهان} چاپ بُن، امروز پنجشنبه 25 تیر، در تحلیل عملیات جدید ایران و احتمالات فراروی این تهاجم می‌نویسد:

چنانچه حمله‌ی ایران به فتح بصره منجر شود، چنین دستاوردی برای ایران ارزش زیادی خواهد داشت، اما اگر توان نیروهای «آیت‌الله خمینی» به پایان برسد، این مسأله برای رژیم ایران عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت. آیت‌الله خمینی برای انجام این عملیات، ریسک بزرگی کرده است، اما به نظر می‌رسد ریسک کردن، برای شخصی که تنها به انقلاب خدایی و تعصب مذهبی خود پایبند است، بزرگ جلوه نمی‌نماید.

آغاز عملیات رمضان واکنش‌های متفاوتی را از سوی حامیان جهانی و منطقه‌ای صدام به همراه داشت به طوری که سیل کمک‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به سوی بغداد جاری شد.

در کتاب «عبور از مرز» به بخشی از این کمک‌ها اشاره شده است:

* دوشنبه 21 تیرماه 1361: در پی سفر اخیر «حسین بن طلال» پادشاه اردن و نخست وزیر این کشور به عراق و اعلام حمایت رسمی اردن از عراق در جنگ علیه ایران، دور جدید ارسال کمک‌های نظامی اردن به عراق، امروز با ارسال 12 دستگاه خودرو حامل مهمات سلاح‌های سنگین از راه «فلوجه» به مقصد عراق آغاز گردید. خبر دیگری درباره همکاری نظامی پادشان اردن و حکومت صدام حسین حاکی است که ارتش عراق، بنزین و سایر مواد سوختی مورد نیاز تانک‌ها و نفربرهای زرهی خود را از اردن و از راه بندر «عقبه» وارد می‌کند.

* چهارشنبه 23 تیرماه 1361: در ادامه‌ی کمک‌های دولت‌های عربی به حکومت عراق، امروز نیر 7 دستگاه تریلر حامل مهمات سلاح سنگین و تجهیزات نظامی از اردن وارد خاک عراق شد و در پادگان بغداد تخلیه گردید. همچنین 26 دستگاه تریلر حامل تانک که از بندر «شعیبه» کویت بارگیری شده بود و 19 دستگاه تریلر حامل مهمات از مرز«نویسیب» کویت وارد خاک عراق شدند.

* پنج‌شنبه 24 تیر 1361: امروز نیز بندرهای شیخ نشین کویت شاهد تخلیه‌ی محموله‌های نظامی ارتش عراق و حمل آن به سوی این کشور بودند. صبح امروز یک فروند کشتی حامل مهمات متعلق به حکومت عراق وارد بندر شعیبه کویت شد و برای تخلیه‌ی محموله‌ی خود در اسکله شماره‌ی 20 این بندر پهلو گرفت. همچنین امروز 10 دستگاه تریلر حامل مهمات از بندر نویسیب کویت بارگیری شدند و به سمت نقطه مرزی «عبدلی» در مرز کویت با عراتق به حرکت در آمدند تا به ارتش عراق تحویل داده شوند.

*جمعه 25 تیرماه 1361: در پی گذشت دو روز از آغاز «عملیات رمضان» دولت‌های عرب منطقه کمک‌های نظامی تازه‌ای روانه‌ی عراق کرده‌اند . شیخ نشین کویت که همچنان در بندرهای خود محمولات نظامی را برای ارتش عراق تخلیه و حمل می‌کند، امروز نیر، یک فروند کشتی به نام «الفیر» حامل تجهیزات نظامی برای عراق را در ساحل خود جای داد.

همچنین از کویت 6 دستگاه تریلر حامل تجهیزات نظامی به سوی مرز عراق فرستاده شد.

روزنامه‌ی آمریکایی واشنگتن پست نیز، امروز از قاهره گزارش داده است که جمهوری عربی مصر با هزینه‌ی امارات متحده عربی تجهیزات نظامی فراوانی به ارزش 400 میلیون دلار به عراق فرستاده است. این تجهیزات عبارتند از: انواع مهمات، لوازم یدکی تانک‌های «تی-64» ساخت شوروی و موشک‌های زمین به هوا ساخت انگلیس. این موشک‌ها نخستین بار است که در اختیار عراق گذاشته شده است.

* شنبه 26 تیرماه 1361: امروز نیز 62 دستگاه تریلر حامل مهمات و تجهیزات نظامی از کشورهای عربی همسایه عراق وارد این کشور شدند. 33 دستگاه از این تریلرها از مرز نویسیب کویت و 29 دستگاه از نقطه‌ی مرزی «عر عر» در عربستان سعودی، وارد خاک عراق شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس