معاون وزیر اسبق اقتصاد گفت: با بررسی آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت لغو تحریمها بر اقتصاد ایران گفت: توافق در کوتاه‌مدت اثر روانی دارد و بارقه امید در دل فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند.

به گزارش مشرق، حیدر مستخدمین حسینی معاون وزیر اسبق اقتصاد در خصوص تاثیرات جمع بندی توافق هسته ای بر اقتصاد کشور اظهار کرد: توجه به دو رویکرد بعد از جمع بندی توافق، تحول عظیمی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد، که مهم ترین رویکرد توجه به توانمندیها و بنیه داخلی اقتصاد کشور است.

وی افزود: اگر داشته های اقتصادمان را مورد توجه قرار داده و روی آنها برنامه ریزی کنیم، به طوری که بتوانیم از کلیه توان منابع کشور چه منابع خدادادی و چه منابع انسانی بهره مند شویم، قطعا با این توافق خودمان را ایمن کردیم.

لزوم توجه به اقتصاد بدون نفت در شرایط پسا تحریم

این مقام سابق مسئول به لزوم برنامه ریزی برای اقتصاد بدون نفت اشاره و عنوان کرد: برنامه ریزی در جهت اقتصاد بدون نفت، اقتصادمان را از هر نظر بیمه خواهد کرد و باعث خواهد شد در زمانهای آتی با مشکلاتی که درگذشته وجود داشت کمتر دست و پنجه نرم کنیم و در واقع در این صورت برنامه های اقتصادی دولت می تواند اعتماد مردم را به خودش جلب کند.

مستخدمین حسینی با اشاره به جمع بندی توافق هسته ای تاکید کرد: فعلا نمی توان اسم این برنامه اقدام مشترک را توافق گذاشت، زیرا امضای توافق احتمالا دو ماه دیگر یا بیش از آن طول خواهد کشید و این اقدام مشترک باید به ایران بیاید و در کشور ما در مجلس شورای اسلامی و در بعد بین المللی در شورایعالی امنیت ملی و در آمریکا کنگره مورد بررسی قرار گیرد که  این زمان بر است و همه مراحل آن باید طی شود.

آثار کوتاه مدت جمع بندی توافق هسته ای بر اقتصاد کشور

وی با بیان این مطلب که " با اجرای این برنامه اقدام مشترک، اقتصاد در کوتاه مدت رونق خواهد گرفته " عنوان کرد: دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد که یکی از آنها کمبود منابع دولت است، بنابراین اگر آزادسازی منابع در راستای آن رویکرد اولیه قرار گیرد، می تواند رهگشا باشد، اما منابع آزاد شده نباید جز هزینه های جاری قرار گیرد تا طعم آن برای مردم زودگذر شود.

معاون وزیر اسبق اقتصاد با هشدار به دولت در خصوص قرار دادن منابع جدید در ردیف هزینه های جاری عنوان کرد:  اگر دولت آنها را جز هزینه های جاری قرار دهد، اشتباه کرده، بنابراین باید آن منابع را در چارچوب ساخت تولیدات زیر بنایی به کار گرفته شود.

مستخدمین حسینی گفت: به دلیل اینکه امکانات دریافت ماشین آلات و تکنولوژی های نو با رفع تحریم ها فراهم می شود، امکان بازسازی منابع هم در جهت ارتقای تولیدات داخل و روز دنیا فراهم می شود بنابراین دولت هم باید از این امکان استفاده کند.

احتمال بهبود کیفیت تولیدات داخلی با رفع تحریمها

وی به آثار کوتاه مدت جمع بندی توافق هسته ای بر اقتصاد کشور اشاره و تصریح کرد: جمع بندی توافق در کوتاه مدت اثر روانی دارد و بارقه امید در دل فعالین اقتصادی ایجاد می کند، زیرا مواد اولیه صنایع، از بسیاری از کشورهای محدود وارد کشور می شود و کیفیت آنها هم چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، بنابراین این توافق می تواند امیدی برای بهبود کیفیت تولیدات داخلی فراهم کند و از طرفی امکان سرمایه گذاری های داخلی با تکنولوژی های جدید و امکان سرمایه گذاری خارجی را فراهم کند.

معاون وزیر اسبق اقتصاد به ظرفیتهای اقتصاد کشور برای بهره گیری از شرایط بعد از تحریمها اشاره و خاطرنشان کرد:  در حال حاضر ایران یکی از امن ترین کشورهای منطقه است که مدیریت کلان آن، کشور را به این سمت سوق داده است، بنابراین  چشم بسیاری از قدرتها به دلیل آب و هوای منحصر به فرد، نیروی انسانی آماده به کار، منابع انرژی ارزان و سایر جذابیت ها، برای سرمایه گذاری خارجی به ایران دوخته شده است.

شرط بهره برداری صحیح از ورود سرمایه های خارجی به کشور

مستخدمین حسینی به تشریح شرایط ورود سرمایه خارجی به کشور در صورت رفع تحریمها پرداخت و عنوان کرد: ورود سرمایه خارجی به چارچوب اقتصاد بدون نقتی که دولت قول آن را داده و مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاستهای برنامه ششم به آنها اشاره کردند، بستگی دارد، بنابراین اقتصاد ما باید با استفاده از تجربیات گذشته به سمت استقلال از نفت حرکت کند.  

وی افزود: باید از فرصتی که به ناحق از ما گرفته شد و با یک دیپلماسی خوب و مدیریت شده در اختیار ما قرار گرفته استفاده کرده و اقتصاد را به سمت شکوفایی و حرکت رو به جلو ببیریم زیرا اقتصاد ایران به حق می تواند حرف اول را در منطقه بزند.

معاون وزیر اسبق اقتصاد بیان کرد: کشورهای منطقه امکانات ما را از لحاظ مادی، نیروی انسانی و سرمایه فکری در اختیار ندارند، ولی ما هم نباید از منابع جدیدی که به دست می آوریم در جهت هزینه های جاری استفاده کنیم تا اصطلاحا منابع جدید دود شود و از بین برود و مردم هم مزه آن را حس نکنند و نچشند.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس