وزیر امور خارجه روسیه خواستار همکاری ایران با آژانس برای رفع ابهامات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران شد.

به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف روزجمعه به خبرنگاران گفت: تهران باید متعهد شود تا پایان امسال با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی تمام ابهامات و مسایل مربوط به پژوهش های ادعایی که ممکن است ابعاد نظامی داشته باشد را رفع کند واین اقدام اهمیت فراوان دارد.

وی توضیح داد : این اقدام مطابق با نقشه راهی انجام خواهد گرفت که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را به موازات دستیابی به توافق وین تایید کردند. به این ترتیب مساله حل خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: هر گونه تخطی در توافقات به دست آمده میان ایران و گروه 1+5 از طرف بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ثبت خواهد شد.

وی افزود : تمام نکات مبهم در برنامه هسته ای ایران از بین خواهد رفت. در نتیجه آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی تصویر واقعی و کاملی از وضعیت کنونی برنامه هسته ای ایران و نیز تاریخچه پیدایش این برنامه به دست خواهند آورد.

لاوروف گفت: اطمینان دارم که برآیند این تدابیر امکان اعتمادسازی میان ایران و دولت های عضو گروه 1+5 و کشورهای منطقه را فراهم خواهد ساخت و ضامن مطمئنی خواهد بود که هر گونه تلاش برای تخطی از توافقات ، توسط بازرسان آژانس ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد : فلسفه و هدف توسعه برنامه هسته ای ایران کاملا مفهوم و قابل کنترل خواهد بود. این امر بدون مبالغه موازنه صادقانه و سنجیده منافع تمام شرکت کنندگان در مذاکرات است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه درادامه سخنان خود تاثیر مثبت توافق جامع بر اوضاع امنیتی منطقه را اطمینان بخش خواند ونکات مهم توافق وین ازجمله تبدیل کاربری سایت هسته ای فردو وکاهش غنی سازی اورانیوم درایران و کنترل بین المللی بر برنامه هسته ای ایران را برشمرد.

وی ادامه داد: تمام اقدامات ایران در این زمینه به دقت بازبینی و راستی آزمایی می شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که پروتکل الحاقی به توافقنامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی مراکز هسته ای ایران اهمیت فراوان دارد. روسیه همواره تاکید داشته است این ابزار کلید برای بررسی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.

'علاوه بر آن شمار بازرسان آژانس در ایران افزایش می یابد که بطور دائمی در سایت های هسته ای این کشور حضور خواهند داشت. بازرسان از پیشرفته ترین تجهیزات برای نظارت و راستی آزمایی برخوردار خواهند بود که مهرهای الکترونیکی وسیستم های کنترل سطح غنی سازی اورانیوم از آن جمله است.

وی خاطرنشان کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی چرخه سوخت هسته ای در ایران را از استخراج سنگ اورانیوم گرفته تا فرآوری آن برای غنی سازی، بطور کامل تحت کنترل خواهد داشت.

لاوروف گفت : ساز و کار موثری برای حل مسایل مورد اختلاف و رفع ابهامات و سوء ظن ها به وجود آمده است و در هر موردی آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند به بازرسی مکان مورد نظر بپردازد.

وی با بیان این که توافق جامع منجر به کاهش تنش ها در منطقه می شود، اظهار داشت: این سوال که روسیه از توافق وین چه منافعی را می برد درست نیست زیرا این توافق برای کسب منافع یکجانبه یکی از طرف های مذاکره کننده در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: توافق جامع به نفع همه است وباید منجر به کاهش تنش ها در منطقه پرتنش خاورمیانه شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به مشارکت تمام طرف های شرکت کننده در مذاکرات هسته ای در دستیابی به توافق جامع گفت: همه طرف های شرکت کننده در مذاکرات در توافق وین سهم دارند.

وی نقش روسیه در دستیابی به توافق جامع را مهم خواند که در طول مذاکرات پیشنهاداتی را برای حل مسایل مهم ارائه کرده و در حل و فصل اختلافات در مورد برنامه هسته ای هم تلاش گسترده ای کرده است.

لاوروف در همین رابطه خاطرنشان کرد تیم مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات هسته ای و دستیابی به توافق جامع نقش تعیین کننده داشت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس