کد خبر 442213
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید موضوع آزادی اتباع آمریکایی محکوم شده در دادگاه‌های ایران را در چارچوب مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده است.

به گزارش مشرق، جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هیچ جلسه‌ای در مذاکرات هسته‌ای با ایران نبوده که در آن موضوع اتباع آمریکایی زندانی در ایران مطرح نشود.

آقای کری که در برنامه «مورنینگ جو» شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» حضور داشت اضافه کرد این موضوع را در جریان آخرین نشست خود با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش مطرح کرده است.

با آنکه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ قرار بود محدود به مسائل برنامه هسته‌ای ایران باشد مقامات آمریکایی بارها خواستار آزادی «امیر حکمتی»، «سعید عابدینی»، «جیسون رضائیان»، سه تبعه آمریکایی محکوم‌شده در دادگاه‌های ایرانی شده‌اند. «رابرت لوینسون» دیگر تبعه آمریکایی است که مقامات واشنگتن مدعی هستند در ایران ناپدید شده و موضوع آزادی‌اش در چارچوب رایزنی‌های هسته‌ای مطرح شده است.

«سعید عابدینی» در ایران به جرم سازمان‌دهنده‌های محافل زیرزمینی کلیسای خانگی و فعالیت‌های فرقه‌ای تحت پوشش پرورشگاه با رأی دادگاه از سال ۱۳۹۱ به ۸ سال زندان محکوم شده است.

«امیر میرزایی حکمتی»، ۲۸ ساله، سال ۱۳۹۰ به جرم جاسوسی برای سازمان سیا و نهادهای اطلاعاتی آمریکا بازداشت شده و بعد از اعتراف در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام محکوم شده است. حکم وی بعداً به ۱۰ سال زندان تقلیل یافت. رسانه‌ها اسناد مربوط به همکاری‌های وی با سازمان سیا و دیدارهای وی با مقامات آمریکایی در کشور افغانستان را منتشر کرده‌اند. وی اهل ایران و مقیم ایالت میشیگان آمریکا است.

«جیسون رضائیان»، شهروند دارای تابعیت دو گانه ایرانی ـ آمریکایی است که به گفته مراجع قضایی در ایران تحت پوشش خبرنگار واشنگتن‌پست مشغول به کار بوده است. وی به جاسوسی متهم شده است.

«رابرت لوینسون»، مأمور پیشین سازمان سیا است که مطابق ادعاها در اسفند سال ۱۳۸۵ در پوشش کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان‌‌یافته پلیس فدرال آمریکا به جمع‌آوری اطلاعات در ایران مشغول بوده که ناپدید شده است. مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند وی ربوده شده است. رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته ایران اطلاعی از وی ندارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس