کد خبر 441509
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷

زائران مشهدالرضا(ع) امسال نیز با میزبانی امام مهربانی ها با سفره ای به طول ۹۰ کیلومتر میهمان خوان برکت در حرم رضوی بودند و ۳۶۰ هزار نفر بر سفر بزرگترین سفره افطاری جهان روزه گشودند.

به گزارش مشرق، حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان امسال همچون روال گذشته میزبان ۳۶۰ هزار روزه دار بود که بر سر سفره خوان پرربرکت علی بن موسی الرضا(ع) دعوت شده و روزه خود را همراه با نیایش و در جوار ثامن الحجج افطار کردند.

اینجا هر شب در زیر گنبد های طلایی در حالیکه کبوتران سپید بال در دایره حریم امن حضرتش به سمت آسمان پر گشوده و با طنین آوای دلنشین قرآن فضای معنوی روزه داران را غنا می بخشند سفره ای به طول ۹۰ کیلوتر برای پذیرایی بیش از ۱۲ هزار نفر گسترانیده می شود که وسعت بی نظیرش در دل های عاشقان اهل بیت گم شده است و در هیچ کتابی رکورد آن به ثبت نرسیده است.

پذیرایی از ۱۲ هزار نفر در زمان کمتر از ۸ دقیقه و آماده سازی و طبخ روزانه بیش از دو و نیم تن برنج توسط خادمان رضوی رکوردی بی نظیر در جهان است که همه ساله در ماه مبارک رمضان شکسته می شود اما صفای دل خادمان حرم رضوی و عشق به زائران آن حضرت هیچ گاه اجازه نداده تا این اهتمام رنگ و بوی ریا و خودنمایی دهد.

ضیافتی فراتر از قاب تصویر

با طنین صدای اذان و برپایی اقامه نماز جماعت هزاران عاشق دلباخته دست به سوی اسمان بلند می کنند تا در حریم رضوی و با شفاعت حضرتش از درگاه خداوند طلب مغفرت کنند.

بزرگترین سفره افطاری جهان

با دعوت روزه داران بر سر بزرگترین سفره افطاری جهان در حرم رضوی شتابی برای باز کردن روزه مشاهده نمی کنی و در این لحظه تمامی صحن را با وجود ۱۲ هزار میهمان سکوت عجیبی فرا می گیرد.

در این لحظه می توانی نگاه ملتمسانه مردم روزه دار را که از خداوند نیاز و استجابت دعای خود را از درگاه بارگاه الهی طلب می کنند در چشمان نمناک آنها به نظاره بنشینی.

در این ایام مبارک و در شب هایی که درهای رحمت برای بندگان گناهکارش گشوده است در جوار این خوان برکت ۲۴هزار دست که پیر و جوان نمی شناسد به سوی آسمان بلند می شود و این تنها گوشه ای از این ضیافت بزرگ است که در قاب هیچ تصویری معنای آن نمی گنجد.

گویی حضرتش دست رأفت و مهربانی اش را به سر میهمانان خود کشیده است «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ».

صدای صوت قاری قرآن که با سوز خاصی قرآن را تلاوت می کند حس شیرین راز و نیاز را دو چندان می کند «لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِن شَاء أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا».

در این لحظه  هر یک از میهمانان از خدا می خواستند که در این ساعات و لحظات گناهانشان را ببخشاید گویی آیات قرآنی که تلاوت می شد با حال روزه داران هم سو می شود.

شوق حضور

محمد حیدری که ساکن منطقه گلشهر مشهد است و در این ضیافت افطاری حضور دارد در حالی که بغض گلویش را گرفته و صدایش می لرزد می گوید: در همه این سال ها که این ضیافت در حرم مطهر حضرت رضا(ع) برپا بود تا به حال به این میهمانی دعوت نشده بودم و دوست داشتم زمانی من هم همچون سایر دوستداران اهل بیت(ع) به این مراسم دعوت شوم که الحمدلله عنایت حضرت رضا(ع) این بار شامل حالم شد و دعوت شدم.

وی ادامه می دهد: درست یک هفته پیش بود که خادمان حرم مطهر رضوی ۴ کارت دعوت درب منزلمان آوردند و دعوتمان کردند و امیدوارم این ضیافت باشکوه روزی نصیب همه عاشقان علی بن موسی الرضا(ع) شود.

نسرین ذاکری دیگر روزه داری است که همچون هزاران روزه دار دیگر در طرح اکرام رضوی شرکت کرده است و از او درباره نحوه دعوتش به این مراسم می پرسم.

اشک از چشم هایش جاری می شود و می گوید: خواب دیدم که به این مراسم دعوت شده ام و فردای آن شب کارت های دعوت به ضیافت افطاری حرم رضوی در محله  توزیع شد و من نیز به لطف و عنایت حضرت مهربانی ها دعوت شدم.

او که معتقد بود اگر باز هم دعوت شود این تجربه شیرین را به فردی دیگر که تا به حال آن را تجربه نکرده است تقدیم می کند ادامه می دهد:  امیدوارم این تشنگی روزه در این گرمای تابستان را با تاسی از تشنگی اباعبدالله الحسین(ع) و یارانشان روزی در کنار حرم حضرتش تجربه کرده و روزی در حرم امام حسین(ع) روزه مان را افطار کنیم.

پذیرایی از میهمانان رضوی با حضور ۵۰۰ خدمتگذار رضوی

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی، یکی از مهم ترین اقدامات آستان قدس رضوی در ایام ماه مبارک رمضان طرح اکرام رضوی دانست و اظهار کرد: در ماه مبارك رمضان در مجموع ۳۶۰ هزار نفر روزه‌دار بر سر خوان نعمت علي‌ابن موسي‌الرضا(ع) ميهمان شدند.

بزرگترین سفره افطاری جهان

سید خلیل منبتی با اشاره به اینکه درطول ماه مبارک رمضان سفره ۹۰ کیلومتری در حرم مطهر برای پذیرایی از مجاوران پهن شد، خاطرنشان کرد: روزانه بالغ بر ۵۰۰ نفر خدمت‌گذار مسئوليت آماده‌سازي، طبخ و پذيرايي از ميهمانان را با ۶ هزار نفر ساعت كار روزانه را عهده دار بودند.

وی افزود: طبخ روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم برنج، ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت و آماده‌سازی سوپ مورد نیاز برای ۲۰ هزار نفر و ۳  هزار لیتر آب جوش مورد نیاز، گستره و حجم خدمت‌رسانی به زائرین روزه‌دار را نشان می‌دهد.

میهمانی ۱۲ هزار نفره در جوار امام رئوف

منبتی با اشاره به پذیرایی ۱۲ هزار نفر در هر روز از ماه مبارک رمضان در طرح ضیافت افطاری گفت: بسته‌های پذيرايی افطار امسال شامل پنير، سبزی، خرما، قند، چای، شله‌زرد، نمک بوده که علاوه بر این ها غذای گرم نيز برای پذیرایی از زائران تهیه شد.

وی ادامه داد:  همچنین پس از استقرار مهمانان بر سر سفره‌های گسترده شده، تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ محفظه آب جوش و ۳ هزار کاسه سوپ آماده در اختیار میهمانان قرار می گیرد.

وی محل برگزاری طرح اکرام رضوی را در صحن هدایت حرم مطهر عنوان و تصریح کرد: نظارت دقیق حوزه بهداشت به مراحل طبخ، آماده سازی و انتقال غذا و نیز محل برگزاری مراسم، افزایش صندلی های چرخدار دفاتر تحویل صندلی چرخدار و افزایش صندلی های همراه دفاتر از جمله نکات برجسته طرح اکرام رضوی در ایام ماه مبارک رمضان بود.

پذیرایی در کمتر از ۸ دقیقه

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با بیان اینکه ساعت پذیرش مدعوین از دو ساعت قبل از اذان مغرب  تا نیم ساعت بعد از اتمام نماز بود، تاکید کرد: نیروهای خدمتگزار در لحظه توزیع افطاری در محل طرح اکرام رضوی از لحظه پخش صوت اذان تا توزیع افطار برای روزه داران حاضر در طرح تنها ۸ دقیقه زمان برای پذیرایی نیاز داشتند و این سرعت و عکس العمل سریع این نیروها را نشان می دهد.

سفره افطاری

وی با اشاره به اینکه محل برگزاری مراسم با برنامه ریزی و هماهنگی های قبلی همه روزه از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه الی ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه بصورت کامل مفروش می شود ادامه داد: ساعت پذیرش مدعوین و ورود آن ها به محل برگزاری مراسم، دو ساعت قبل از اذان تا نیم ساعت بعد از اتمام نماز بود.

توزیع ۲میلیون بسته متبرک افطاری

منبتی با اشاره به توزیع کارت‌های دعوت از ۲۶ ماه شعبان تا ۲۵ رمضان، ابراز کرد: در روزهای جمعه و ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان تعداد افراد بيشتري از خوان سفره حضرت رضا(ع) بهره‌مند شدند همچنین در روز ۲۱ ماه مبارک رمضان حرم رضوی میزبان ایتام بود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ادامه داد: هم‌چنین در این ماه مبارک تعداد۲ ميليون بسته‌ متبرک افطاری سبک نیز بین صفوف نماز جماعت صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر توزیع شد که این بسته‌ها شامل شیر و عسل، کیک و خرما بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    نور و برکت و عشق الهی بر وجود مقدس آقا حضرت علی ابن موسی الرضا ع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس