کد خبر 441152
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵

Top500 لیستی از قدرتمندترین ابرکامپیوترهای دنیا است که توسط محققان تهیه می‌شود. این لیست که برای اولین بار در ژوئن ۱۹۹۳ منتشر شده، دو بار در هر سال بروزرسانی می‌شود تا قدرتمندترین ابر کامپیوترها و محل آن‌ها را مشخص کند.

 به گزارش مشرق، سوپرکامپیوترها برای جایگیری در رتبه‌بندی Top500 می‌بایست با ابزارهایی با دقت بسیار بالا مورد ارزیابی قرار گیرند. ابزار بنچمارک مورد استفاده برای مشخص کردن قدرت این ابرکامپیوترها، Linpack است که در سال ۱۹۷۹ معرفی شد.

در حال حاضر مقام اول این لیست متعلق به Tianhe-2 است که در چین قرار دارد. این ابرکامپوتر نرخ عملکرد ۳۳.۸۶ پتافلاپ در هر ثانیه را دارد که به معنای توانایی انجام یک هزار میلیون میلیون محاسبات در هر ثانیه است! در جایگاه دوم این لیست Titan قرار دارد که در آمریکا مستقر است. این ابرکامپیوتر نرخی معادل ۱۷.۵۹ پتافلاپ در هر ثانیه دارد. قدرتمندترین ابرکامپیوتر خاورمیانه که در جایگاه هفتم دنیا نیز قرار دارد، متعلق یه دانشگاه علم و فناوری پادشاه عربستان است و نرخ عملکرد ۵.۵۳۶ پتافلاپ در هر ثانیه را دارد.

با وجود این که در گذشته ابرکامپیوترها با سرعت بالایی رشد می‌کردند، اما رده‌بندی جدید نشان از افت تاریخی در این رشد می‌دهند. در نتیجه ابرکامپیوترهایی که سال‌ها قبل نیز جزء ۱۰ ابرکامپیوتر قدرتمند دنیا بودند هنوز نیز در بالای این لیست جا دارند و در بین ۱۰ نام اول فقط اسم یک ابرکامپیوتر جدید به چشم می‌خورد. Top500 در بیانیه‌ی خود می‌گوید:

با وارد شدن تعداد بسیار کمی نام جدید به صدر این لیست، به نظر می‌رسد با نرخ پایین رشد در زمینه‌ی قدرت ابرکامپیوترها روبرو هستیم. به نظر می‌رسد بازار ابرکامپیوترهای بزرگ و قدرتمند دچار افت شده و توجهات بیشتری به ابرکامپیوترها با ابعاد کوچک‌تر می‌شود.

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس