کد خبر 439968
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۴

جلسه امشب مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی شاید یادآور نشست ۹ ساعته لوزان باشد، اما هر چه هست فردا صبح و پس از جمع بندی این نشست است که غبار ابهام و بی خبری فرو خواهد نشست و نتیجه کلی روشن خواهد شد.

به گزارش مشرق،‌ اینجا در هتل کوبورگ وین، لحظات نفس گیر و کشنده ای که قطعا در تاریخ خواهد ماند به ساعات پایانی خود نزدیک شده است. تیم های مذاکره کننده ۱+۵ در حال آخرین جمع بندی ها هستند و هنوز خبری از آنچه پایتخت ها به آنها تکلیف کرده اند در دسترس نیست.

امروز در نبود لاوروف وزیر خارجه روسیه، بازار تماس های تلفنی وزرا داغ بود، چنانچه جان کری و لوران فابیوس وزرای خارجه آمریکا و فرانسه طی تماس های جداگانه آخرین نکات باقی مانده را پیرامون تصمیم نهایی با هم مرور کردند.

 تنها تیمی که اما؛ همه نکاتش را جمع بندی کرده و موضعش نسبت به سناریوهای مختلف مشخص است، تیم ایرانی است.

 شاید در این لحظات بیش از هر زمان دیگری ضعف مدیریت خانم موگرینی در هماهنگی شش کشور و البته تک روی های زیاده خواهانه آمریکا مبرهن باشد.

در این میان روشن است که شعله ور شدن اختلافات در داخل ۱+۵ بر سر چند موضوع اساسی به ویژه متن قطعنامه شورای امنیت مهمترین عامل بلاتکلیفی مذاکره کنندگان است، چنانچه تردیدهای اوباما و مشاورین ضد ایرانی اش در باب اتخاذ تصمیم سخت سیاسی از یک سو و ناتوانی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تعیین تکلیف نهایی، عملا پایتخت های شش کشور را نیز دچار تردیدهای اساسی کرده است.

جلسه امشب تیم ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف و تیم آمریکایی به سرپرستی جان کری شاید یادآور نشست ۹ ساعته لوزان باشد، شاید هم زودتر تمام شود، شاید هم جلسه به صبح موکول شود، اما هر چه هست فردا و پس از جمع بندی این نشست است که غبار ابهام و بی خبری فرو خواهد نشست و احتمالا نتیجه کلی ماجرا روشن خواهد شد.

نکته آنکه؛ عموم بحث های مهمی که در نشست امشب و فردا قرار است مورد مذاکره قرار بگیرند همان پرانتزهای معروفی هستند که ماه هاست به کلیدواژه بیشتر خبرهای هسته ای تبدیل شده اند.

به هر حال به نظر می رسد نهایتا تا روز دوشنبه این ماراتن نفس گیر به خط پایان برسد، به ویژه آنکه تقریبا هیچ یک از طرفین مذاکره خواستار تمدید نیستند و علی القاعده پرونده مذاکرات وین روز دوشنبه با اعلام توافق یا عدم توافق بسته خواهد شد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    خدا به دکتر ظریف و همراهانش کمک کنه کاری کنند که خیر ایران و مستضعفین عالم توش باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس