کد خبر 438548
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰

یک روزنامه لبنانی در تحلیل، تهدیدها و صف آرایی‌های ترکیه در نزدیکی مرزهای سوریه نوشت که هدف از این اقدام، به سقوط کشاندن حلب با همکاری «جبهة النصرة» و گامی برای سرنگونی دمشق است.

الاخبار: ترکیه برای سقوط حلب آماده می‌شود

به گزارش مشرق، اظهارات مقامات مسئول ترکیه و تهدیدهای آنها درباره اوضاع میدانی سوریه همچنان ادامه دارد و نشست‌های سیاسی و نظامی متعدد آنها در حالی ادامه دارد که رسانه‌های ترکیه از صف‌آرایی نظامی جدید ترکیه در نزدیکی مرزهای سوریه و به طور مشخص در امتداد شهر «جرابلس» تا حومه شمالی «اللاذقیه» و به طور مشخص در نزدیمی مناطق شمالی شهر «حلب» و بین ورودی‌های «باب الهوی» و «باب السلامه» خبر می‌دهند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی به قلم «حسنی محلی» تحت عنوان «هدف از تهدیدات و صف‌آرایی ترکیه، سقوط «حلب» است» به بررسی این مسئله پرداخت و نوشت: تمامی گروه‌های تروریستی همسو با ترکیه و در مقدمه آنها، «جبهه النصره» و همپیمانانش با آنکارا برای حمله به حلب موافقند همانگونه که پیش از این در ماه مارس از حمله به «إدلب» و «جسر الشغور» حمایت کردند. مقامات مسئول ترکیه نیز با جبهه غربی تنها در چارچوب جلوگیری از نزدیک شدن داعش به مواضع جبهه النصره و همپیماناتش که مشغول درگیری در حلب هستند، سخن می‌گویند.

به عبارت دیگر، ارتش ترکیه، در صورت هرگونه تحرک داعش به سوی این مناطق، از جبهه النصره حمایت خواهد کرد. تاکنون هیچ مقام مسئول ترکی به طور رسمی یا غیر رسمی تهدیدهای مکرر داعش و جبهه النصره علیه تشکیل هرگونه دولت کُرد در شمال سوریه را رد نکرده یا به این مسئله اعتراض نکرده است. در حالی که پیش از این، برای متقاعد کردن «صالح مسلم» رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه به شورش علیه نظام دمشق، به او وعده دولت در شمال سوریه را داده بود.

نگارنده در ادامه می‌نویسد: با توجه به تمامی مطالب منتشر شده از سوی رسانه‌های وابسته به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، که سناریوهای متعددی برای او می‌چینند، پر واضح است که اردوغان به دنبال جنگ در سوریه به دلایل مختلف است که مهمترین آن این است که اردوغان، پادشاه عربستان و امیر قطر، پیش از این در این زمینه توافق کرده بودند. اردوغان نیز امیدوار است که اقدام نظامی علیه سوریه به تلاشهایش برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی کمک کند به ویژه که اگر ترکیه از سوی داعش یا کردها یا حتی ارتش سوریه مورد تعرض قرار گیرد، دیگر کسی این عنصر ماجراجویی خطرناک اردوغان به دلایل داخلی و خارجی به منظور باقی ماندن در قدرت را نادیده نمی‌گیرد. به ویژه که وی در سیاست‌های خاورمیانه‌ای‌اش شکست خورده محسوب می‌شود. به ویژه اگر دوستانش در جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی در سوریه به یک پیروزی غافلگیرکننده مشابه آنچه که در «إدلب» روی داد، برسند.

بر اساس این گزارش، وجود چنین احتمال‌هایی برخی را بر آن می‌دارد که از احتمال قریب‌الوقوع دخالت کوماندوهای ترکیه به همراه نیروهای النصره و سایر گروه‌ها همپیمان آن با پوشش هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه در حلب و به کنترل درآوردن این شهر سخن گویند.

اما تا زمانی که نیروهای سوریه در حلب باشند، احتمال نمی‌رود که چنین حمله‌ای انجام شود و ترکیه، مستقیما دخالت کند. ناظران سیاسی بر این باورند که هدف استراتژیک از تهدیدات و صف‌آرایی‌های ترکیه علیه سوریه، تبدیل کردن حلب به یک بنغازی جدید و تبدیل شدن آنکارا به یک عنصر مهم در کلیه معادلات جدید در سوریه است. هدف دیگر می‌تواند اعلام شمال سوریه به عنوان یک منطقه پرواز ممنوع و ایجاد یک کمربند امنیتی در داخل خاک سوریه به بهانه مقابله با موج جدید آوارگان است.

برخی از تحلیل‌گران نیز می‌گویند اگر ارتش ترکیه در ماموریت سقوط حلب، که با النصره و همپیمانانش برای آن آماده می‌شود، موفق شود، آمریکا نیز چراغ سبر نشان می‌دهد زیرا این اقدام، یک گام مهم برای سرنگون کردن نظام سوریه است. نظامی که تاکنون ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی نتوانسته طی چندین سال تلاش، آن را از پای درآورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    1 0
    سوریه چه ربطی به ما داره؟ تو رو سنه نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس