یک تحقیق در آمریکا نشان داده است محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی ناسالم، سرطانزا و به شدت مخرب محیط زیست است اما اخیرا یک مسئول وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۵ میلیارد دلاری محصولات تراریخته به کشور خبر داده است.

 به گزارش مشرق، بهزاد قره یاضی رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اخیرا اعلام کرده است، با توجه به آمار موجود، 5 میلیارد دلار از واردات کشور ما به محصولات تراریخته اختصاص دارد.

وی همچنین گفته است برنج تراریخته سال آینده به بازار می‌آید.در سال گذشته 20 لاین فرآوری برنج تراریخته در سه استان کشور به صورت آزمایشی زیر کشت رفت و در سه استان دیگر نیز پنبه تراریخته کشت خواهد شد.

«تراریخته» به گیاهی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. غالباً هدف از مهندسی ژنتیک در گیاهان انتقال یک یا چند ژن به گیاه است که در صورت موفقیت یک ویژگی جدید به گیاه می‌بخشد. این ویژگی جدید معمولاً در گیاهان هم خانواده یافت نمی‌شود.

به گزارش رسپانسیبل تکنولوژی، در آمریکا بررسی در باره اینکه استفاده از محصولات تراریخته برای مردم،‌محیط زیست و آینده چه مضراتی می‌تواند داشته باشد صورت گرفته است.

*محصولات ژنتیکی اصلاح شده ناسالم هستند

آکادمی آمریکایی دارویی محیطی هشدار داد که دکترها نسخه رژیم‌های غذایی غیر اصلاح‌شده ژنتیکی  را برای بیماران تجویز کنند. آنها خاطرنشان کردند که مطالعات حیواناتی که از گیاهان اصلاح شده زنتیکی استفاده کرده بودند نشان از آسیب اندام‌های آنها از جمله مشکلات معده، روده و اختلالات سیستم ایمنی آنها است که روز به روز بر شدت آنها هم اضافه می‌شود.

همچنین مطالعات انسانی نشان می‌دهد که چگونه غذاهای به‌دست آمده از محصولات اصلاح شده ژنتیکی می‌تواند مواد مضری را بر جا بگذارد که احتمال ایجاد مسئله و مشکلات طولانی‌مدت برای فرد دارد. ژنی که به داخل سویای اصلاح‌شده تزریق می‌شود می‌تواند به DNA باکتری منتقل شود و این باکتری به زندگی خود در درون انسان ادامه دهد در درون ما زندگی کند و همین‌طور سمّ حشره‌کش‌های استفاده  شده در ذرت اصلاح‌‌شده ژنتیکی در خون زنان باردار و بچه‌های متولد شده نارس آنها دیده شده است.

میزان مصرف سموم در گیاهان اصلاح شد ه زنتیکی بالاست و به همین دلیل باقیمانده سموم در این نوع گیاهان بالاتر و برای سلامتی مضر است.

بر اساس این گزارش فراوانی مشکلات سلامتی بعد از اینکه محصولات ژنتیکی در سال 1996 معرفی شد، افزایش یافت. میزان درصد مبتلایان به بیماری‌های مزمن در آمریکا 7 تا 13 درصد طی 9 سال بیشتر شد. حساسیت‌های غذایی به شدت بالا رفت و اختلالاتی همچون توهم، اختلالات زادوولد، مسائل هضم غذایی و دیگر مشکلات بیش‌تر شد.

اتحادیه سلامت عمومی آمریکا و نیز اتحادیه پرستاران آمریکا در بین گروه‌های پزشکی هستند که استفاده هورمون‌های رشد گاوی را به شدت محکوم می‌کنند؛ چراکه شیری که از گاوها به‌دست می‌آید مقدار زیادی هورمون دارد که ارتباط مستقیمی با سرطان دارد.

*‌ اثرات محصولات ژنتیکی برای همیشه باقی می‌ماند

گرده‌افشانی گیاهان اصلاح‌‌شده ژنتیکی و همچنین دانه‌های آنها می‌تواند از جایی به جای دیگر منتقل شود. بنابراین غیرممکن است که این نوع گیاهان به طور کامل از بین بروند. خودگشنی گیاهان اصلاح‌‌شده اثرات جانبی بسیار بدی می‌تواند برای گرم شدن کره زمین داشته باشد. ظرفیت این تأثیر بسیار بالاست که می‌تواند سلامت نسل آینده را نیز تهدید کند.

همچنین بقای گیاهان اصلاح‌شده ژنتیکی در طبیعت باعث خسارت‌های اقتصادی زیادی برای تولیدکنندگان محصولات ارگانیک و غیراصلاح ژنتیکی داشته باشد و همواره آنها را درباره حفظ خلوص ژنتیکی خود تهدید می‌کند.

‌*‌ کشت محصولات اصلاح شده ژنتیکی مصرف علف‌کش‌ها را بالا می‌برد

بین سال‌های 1996 و 2008 کشاورزان آمریکایی 383 میلیون پوند علف‌کش بیشتر بر روی محصولات تولیدشده به روش ژنتیکی استفاده کردند.

مصرف بیش‌تر «راندآپ» در نتیجه هجوم علف‌های هرز به‌دلیل مقاومت این گیاهان به علف‌کش‌ها بود و این مسئله باعث شد کشاورزان حتی نسبت به دوره مشابه سال‌های قبل علف‌کش بیشتری استفاده کنند که نه تنها باعث مضرات محیطی می‌شود، بلکه باقی‌مانده این سموم در گیاهان نیز افزایش می‌یابد، برای مثال «راندآپ» ارتباط مستقیمی با نازایی در مردان و زنان، اختلالات هورمونی و کاهش تولد و نیز سرطان دارد.

*‌ مهندسی ژنتیک عوارض جانبی فراوانی دارد

با ترکیب کردن ژن‌ها از گونه‌های غیرمرتبط اثرات جانبی فراوانی می‌تواند برای مصرف کننده گیاه و یا غذای فراوری شده از آن ایجاد شود،‌ به علاوه‌ این مسئله می‌تواند سموم جدیدی که آلرژی‌زا و سرطان‌زا هستند و نیز باعث کاهش مغذی بودن محصول می‌شود را ایجاد کنند.

*‌ مضرات محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی برای محیط

محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی و میزان افزایش علف‌کشی که به واسطه آنها استفاده می‌شود می‌تواند برای پرندگان، حشرات، دوزیستان و اکوسیستم‌های دریایی و ارگانیسم موجودات زنده داخل خاک مضر باشد. این مسئله تنوع زیستی را کاهش می‌دهد. منابع آبی را آلوده می‌سازد.

به‌عنوان مثال محصولات اصلاح‌شده رفتارهای پروانه‌ها را تغییر می‌دهد. جمعیت این حشرات در آمریکا 50 درصد کاهش یافته است. علف‌کش «راند‌آپ»‌ باعث کاهش زاد و ولد در دوزیستان می‌شود و اختلالات هورمونی ایجاد می‌کند و حتی خسارت‌های اندامی در حیوانات در دُزهای پایین مشاهده شده است.

*‌ اصلاح ژنتیکی باعث افزایش تولید نمی‌شود و نمی‌توان برای ریشه‌کنی گرسنگی از آن استفاده کرد

استفاده از کشاورزی پایدار عملکرد محصولات را  79 درصدی و حتی بالاتر رشد داده است در حالی که اصلاحات ژنتیکی در مجموع چنین افزایشی را ندارد. اتحادیه بین‌المللی دانش علوم کشاورزی گزارش بیش از 400 دانشمند را که  با حمایت 58 دولت انجام شد منتشر کرد که نشان می‌داد افزایش عملکرد گیاهان بسیار متفاوت است و در برخی موارد عملکرد گیاهان اصلاح شده ژنتیکی کاهش یافته است. آنها به این نتیجه رسیدند که گیاهان اصلاح‌شده ژنتیکی را نمی‌توان با هدف کاهش گرسنگی و فقر، بهبود تغذیه، سلامت روستائیان و تسهیل روابط اجتماعی آنها و پایداری محیط معرفی کرد. برعکس با استفاده از محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی پول و منابع آنها برای سلامتی و داشتن تکنولوژی متناسب با آن هزینه می‌شود.

*‌ به استفاده از مهندسی ژنتیک در محصولات غذایی پایان دهید

از آنجایی که استفاده از محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی هیچ سودی برای مصرف‌کننده ندارد در برخی موارد لازم است که برندهای این نوع محصولات را استفاده نکنیم. کمپینی برای استفاده از محصولات سالم در آمریکا به‌وجود آمده که علیه محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی فعالیت می‌کند. راهکارشان این است که مصرف‌کنندگان را از خطراتی که محصولات اصلاح‌شده می‌توانند داشته باشند، باخبر کنند و مغازه‌هایی که محصولات غیراصلاح‌شده می‌فروشند را معرفی می‌کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    این مسئول رو باید اعدام کرد!!!!!!!!!!!!!! مگه ما قانون و قوه قضائیه و وزارت بهداشت نداریم که به این راحتی جرات می کنن مردم رو به کشتن بدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس