نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: ما در همه سی و شش سال گذشته درگیر تحریم‌ها بوده ایم، لکن تغییر شرایط اجتماعی و رویکرد مردم سبب شده امروز تحریم‌ها اثر خود را بیشتر نشان دهد و در صورت شکل گیری مجدد ارتباط مردم و مسئولان و زندگی های ساده زیستانه و دوری از سبک زندگی های اشرافی دوباره می توان به راحتی بر مشکلات تحریم فائق آمد.

الگوی مقاومت اقتصادی مردمی در آغاز انقلاب
گروه اقتصادی مشرق- جواد منصوری دیپلمات سابق کشورمان، در تشریح نمونه هایی از رفتار مقاومتی در اقتصاد در سال‌های نخست انقلاب گفت: علاوه بر سالهای نخست پیروزی انقلاب، در سال‌های قبل از انقلاب و بخصوص سال آخر که شرایط دشواری حاکم شده بود؛ نمونه های فراوانی از رفتار مقاومتی در اقتصاد داریم.

به عنوان مثال زمانی که در اثر اعتصاب کارکنان شرکت نفت، در شهرها نفت کم و صف‌ها طولانی بود، مردم با آرامش و متانت این مشکلات را حل کردند و به جای هجوم برای گرفتن نفت به هم کمک می کردند و جوانان برای سالمندان هم نفت می گرفتند.

در حالی که نمونه های غلط و زننده ای از رفتار در شرایط مشابه در سال‌های اخیر داریم.

این پژوهشگر تاریخ افزود: همچنین در سال‌های بعد از انقلاب و در اوج جنگ در دوره‌ای ارزاق کم شد، اما مردم در کمترین امکانات زندگی را گذراندند و اعتراضی نکردند. چون می دیدند که مسئولین مملکت در خدمت نظام هستند و مثل خودشان زندگی می کنند.

با کمال میل این سختی‌ها و کمبود ها را تحمل کردند و بهترین همراهی ها را با دولت انجام دادند و به همین دلیل هم نتیجه جنگ برخلاف همه تحلیل های دنیا شد. اما بعد از جنگ رفاه زدگی و عافیت طلبی و مصرف گرایی و اشرافی گری اندک اندک رواج  پیدا کرد.

همین مساله سبب شد که روحیه قناعت و مقاومت اقتصادی کم کم محو شد و از میان رفت و روحیه آز و حرص و طمع جای آن را گرفت. این تغییر اجتماعی سبب شد تا تحریم‌ها بیشتر از قبل خود را نشان دهد.

نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان تاکید کرد: ما در همه سی و شش سال گذشته درگیر تحریم‌ها بوده ایم، لکن تغییر شرایط اجتماعی و رویکرد مردم سبب شده امروز تحریم‌ها اثر خود را بیشتر نشان دهد و در صورت شکل گیری مجدد ارتباط مردم و مسئولان و زندگی های ساده زیستانه و دوری از سبک زندگی های اشرافی دوباره می توان به راحتی بر مشکلات تحریم فائق آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس