کد خبر 437070
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، توسعه توان موشکی کشور در صدر برنامه‌های دفاعی ۵سال آینده قرار گرفت.

به گزارش مشرق، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سه شنبه هفته گذشته سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور را در 80 بند و شامل سرفصل‌های «اقتصادی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «اجتماعی»، «دفاعی و امنیتی»، «سیاست خارجی»، «حقوقی و قضایی»، «فرهنگی» و «علم، فناوری و نوآوری» به رئیس جمهور ابلاغ کردند. (متن کامل سیاست‌ها)

یکی از مهمترین فصل‌های این سیاست‌ها، فصل "دفاعی و امنیتی" است. این فصل شامل 7 بند است که بند دوم این فصل، خود شامل 3 زیربند دیگر شده است.

در بند نخست از فصل دفاعی و امنیتی، افزایش بودجه بنیه دفاعی در دستور قرار گرفته و با ابلاغ فرمانده معظم کل قوا، این ردیف بودجه به 5 درصد افزایش می‌یابد. در این بند آمده است: افزایش توان دفاعی در تراز قدرت منطقه‌ای در جهت تأمین منافع و امنیت ملی با تخصیص حداقل 5 درصد بودجه عمومی کشور برای بنیه دفاعی.

بودجه کشور شامل درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت می‌شود و برای امسال و طبق روال سالیانه، 2درصد از درآمدهای عمومی دولت در قالب بودجه سال 94 کل کشور، برای تقویت بنیه دفاعی کشور درنظر گرفته شده است.

اما حالا با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور، از سال آینده، باید حداقل 5درصد از بودجه عمومی کشور که شامل درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت می‌شود، به تقویت بنیه دفاعی کشور اختصاص یابد.

در سال جاری، با توجه به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، 2درصد از درآمدهای عمومی دولت به تقویت بنیه دفاعی کشور اختصاص یافت که این 2 درصد عددی حدود 4,720 میلیارد تومان برای سال جاری شده است.

اما با احتساب درآمدهای عمومی و خصوصی دولت در سال جاری و لحاظ حداقل 5درصد از سرجمع درآمدهای عمومی و خصوصی دولت (یا همان لفظ بودجه عمومی که در سیاست‌های کلی برنامه ششم اطلاق شده است)، این عدد به حدود 13,720 میلیارد تومان افزایش می‌یابد و این یعنی در سال 95، بودجه تقویت بنیه دفاعی کشور، بیش از 13,720 میلیارد تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است که پیش بینی ردیف بودجه در لوایح سالانه دولت، به غیر از ردیف بودجه اختصاصی برای دستگاه‌های مختلف نظامی اعم از ارتش، سپاه و وزارت دفاع است.

در یکی از مهمترین بندهای فصل دفاعی و امنیتی (بند 53)، یک زیر بند مهم قرار دارد که تکلیف بخش زیادی از مسیر حرکت توسعه کشور در ابعاد نظامی را روشن می‌کند. این بند می‌گوید: توسعه توان موشکی و فناوری‌ها و ظرفیت تولید سلاح‌ها و تجهیزات عمده دفاعی برترساز با توان بازدارندگی و متناسب با انواع تهدیدات.

پس از افزایش بودجه تقویت بنیه دفاعی کشور، در نخستین بند، فرمانده معظم کل قوا موضوع توسعه توان موشکی را لحاظ کرده‌اند که این موضوع اهمیت توان موشکی و توسعه آن را گوشزد می‌کند.

در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن موشک‌های متعدد در سه سطح کوتاه برد، میان برد و برد بلند در حوزه‌های مختلف زمین به زمین، زمین به هوا و هوا به سطح، یکی از قدرت‌های بزرگ موشکی در منطقه است که حالا با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور، توسعه توان موشکی، در صدر برنامه‌های دفاعی ایران قرار خواهد گرفت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • هادی مشگان ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    باقدرت م!شکی باید در جهان به قدرت اول نظامی جهان تبدیل شیم این باید به هدف اصلی تبدیل گردد
  • علیا ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    خدا رهبری رو نگه داره. البته امیدوارم قدرت موشکی دریا پایه یی از اصلی ترین اولویت ها باشه. چون به نظر میاد در مورد موشکهای زمین پایه به مرحله ای از اطمینان رسیدیم. اما در مورد موشک های دریا پایه (با توجه به اهمیت نیروی دریایی و پیشرت های این نیرو) که از تجهیزات شناور در دریا شلیک میشند باید پیشرفت بیشتری داشته باشیم. البته این فقط یک نظر آماتور و شخصی بود.
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    هیچ کشوری که بمب اتم نداره قدرت موشکی اول دنیا نیست
  • نصیر ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    محض اطلاع برادران مشرق نیوز بودجه سال گذشته کشور چیزی که توسط دولت در عمل عملیاتی شد و نه روی کاغذ به گفته جناب روحانی در مراسم روز ملی معلمان حدود 170 هزار میلیارد تومن از 215 هزار میلیارد بودجه تصویبی بود و تخصیص های صورت گرفته به وزارت خانه ها هم بر اساس همان بودجه به دست آمده توسط دولت بود نه بودجه کاغذی لازم به ذکر هم که بودجه آموزش پروزش هم به عنوان دستگاهی که بیشترین بودجه به اون تعلق می گیره سال گذشته 105 درصد شد و برای ماه اسفند مجبور شدن از هر وزارت خانه ای 5 درصد بودجه رو کم کنن تا بتونن حقوق ماه اسفند معلمان و فرهنگیان و کارمندان عزیز دولت رو بدن و بودجه ای که به نیروهای نظامی تخصیص یافت بسیار کمتر از اعداد روی کاغذ بود....به خاطر همین مهمترین رونمایی پارسال مدل دیگری از مهاجر بود! حال مقایسه کنید با بودجه های چند ده میلیارد دلاری رقبای منطقه ای ما! بحرحال فرار مالیاتی توسط بخش زیادی از جامعه قاچاق و تحریم ها و فساد گسترده در نظام بانکی و ا قتصادی کشور باعث شده هیچ دولتی تا الآن نتونه 100 درصد بودجه تصویبی رو بدست بیاره
  • افشین تهران ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    با توجه به هزینه های گزافیکه در منطقه برای قویتر کردن نیروی هوایی انجام میشه که عموما هم وابسته به کشورهای ثالث هست و توجه به اینکه ما هنوز در این مقوله چندان پیشرفتی نداشتیم که در شان ملت و همچنین خلبانان ما باشد و این مسئله نیاز به زمان بیشتری دارد و با توجه به تحریمها امکان خرید هم وجود ندارد بهترین گزینه همین هست که ما توان موشکی خود را با انواع بردها و دقت نقطه زنی ارتقا داده و همچنین توان شلیک همزمان بیشتر را در دستور کار قرار دهیم.چرا که موشکها هزینه نگهداری پایین و خطر کمتری برای کاربر داشته و با توجه به دقت بالایی که دانشمندان ما به ان دست یافتند بهترین کار ممکن هست.صنعت موشک سازی مشتمل بر موشکهای زمین به زمین و هوا به زمین و سطح به سطح و .....که از همه مهمتر زمین به هوا هستکه میتواند پدافند ما را از دفاع بهتری برخوردار نماید.البته با توجه به جنگنده هایی که در اختیار ما هست موشکهای هوا به هوا هم با بردهای بالا و دقت بالا قابل توجه هستند.انشالله که در اینده ما هم از مدلهای متنوع جنگنده با کاربردهای مختلف برخوردار شویم.
  • hff ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    بالارفتن قدرت نظامی یعنی بالا رفتن قدرت خرید مردم. تقویت بنیه اقنصادی مردم . بدونه توجه به این موضوع تقویت قوای نظامی مثل ساختن خانه روی آب می باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس