کد خبر 435911
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۶

دو غول بزرگ خودروسازی حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری کشور را به طور انحصاری در اختیار دارند.

به گزارش مشرق، بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن بازار خودروی کشور در حالی مجددا به محل اختلاف شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده که دو خودروسازی بزرگ کشور حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری ایران را در اختیار دارند.

وجود انحصار در بازار خودروهای داخلی در حالی است که از بهمن ماه سال گذشته به دنبال دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ واردات خودرو به کشور نیز انحصاری شده و هم‌اکنون مصرف‌کنندگان ایرانی دو انحصار مختلف در حوزه خودروهای داخلی و خارجی را تجربه می‌کنند.

در این زمینه براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از وضعیت بازار خودروهای سواری کشور در شش ماهه دوم سال گذشته، معادل 53 درصد این بازار در اختیار گروه صنعتی ایران خودرو بوده است. گروه خودروسازی سایپا نیز معادل 38.6 درصد این بازار را در اختیار داشته است.

در نتیجه حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری کشور در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد. در این شرایط کارشناسان معتقدند که تسلط تقریبا صد درصدی دو خودروساز بر بازار خودروی ایران و انحصاری شدن این بازار موجب شده این شرکتها انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت محصولات خود نداشته باشند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه اظهار می‌کند:" مشکلات صنعت خودروی ایران ناشی از تحریم‌های خارجی نیست بلکه این دو خودروساز بزرگ داخلی هستند که مصرف‌کنندگان را تحریم کرده‌اند".

علی خاکساری خاطرنشان می‌کند:" متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند. سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند".

این وضعیت در حالی است که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند که بازار خودروی ایران انحصاری نیست و اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باید از شورای رقابت سلب شود. در مقابل نیز مسوولان شورای رقابت معتقدند که طبق قانون مسوولیت قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری با این شورا است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حمید ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    غول اونم از نوع آشغالو بی کیفیتش،
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    دو خودروساز بزرگ کشور آره يكيشون خودروسازي لامبورگيني و يكيشون هم خودروسازي پورشه هستش .
  • کوروش ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    به نظر بنده با شرایط موجود فعلی قیمت خودروهای ایرانی با سطح کیفی موجود تقریبا 40% گرانتر از متوسط جهانی است . و خودرو های خارجی که دیگر نیاز به گفتن نداره - چرا یک خودرو کاملاً معمولی با سطح کیفیت متوسط جهانی و مصرف عمومم با قیمت حدود 20 هزار دلار باید 150میلیون و یا بیشتر تو این کشور فرو خته بشه . یک کارمند و یا کارشناس در این کشور با چند ماه حقوق باید یک خودرو بخرد و یک اروپائی و یا امریکائی با چند ماه حقوق . و خیلی چرا های دیگه؟
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    حرف آخرو مردم باید بزنن مردم اگه این اشغالهارو نخرن معلوم میشه غول خودرو کیه غوله یا موشه ما مردم غول پروریم
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    اینها موش هم نیستن چه برسد به غول فقط در فضای انحصاری خود را پهلوان جلوه می دهند .
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    متاسفانه اون وقت میگن چرا ایران پیشرفت نمیکنه ارابه مرگ- پراید- تولید میکنه می فروشه 21 میلیون. کسی هم رسیدگی نمیکنه. ایران خودرو و سایپا باید با نظارت بیشتری اداره شوند. واردات افزایش یابد و از طرف دیگر خودروسازی جدید ایجاد شود. این قصه پرغصه ماست. نمایندگان محترم مجلس هم سکوت بر همه چیز ترجیح می دهند.
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    اینی که میگن انحصاری نیست رو خوب اومدن!
  • مهدی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    غول نه؛ هیولا
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    غول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس