کد خبر 4359
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۴

سياست گذاران آمريکا تا ابد با امام آشتي نمي کنند؛ دشمني آمريکا با مذاکره بر طرف نمي شود؛ آنها که دم از مذاکره مي زنند در غفلتند؛ فريب دست هاي چدني زير پوشش مخملين را نخواهيم خورد .... ما اهل مذاکره ايم اما نه با آمريکا...

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير مسئولان و کارگزاران نظام در خصوص طرح موضوع مذاکره با آمريکا نکات مهمي ابراز داشتند. در همين راستا فراز هايي از مهمترين سخنان ايشان طي سالهاي گذشته درباره مذاکره با آمريکا را ارائه مي شود:

امريکا "تا وقتي‌ که‌ آدم‌ بشود" ارتباط با او را قبول‌ نداريم‌
البته‌، امريکا از مصاديق‌ و مواردي‌ است‌ که‌ ما ارتباط با او را قبول‌ نداريم‌ و رد مي‌کنيم‌. سؤال‌ مي‌شود تا کي‌؟ پاسخ‌ اين‌ پرسش‌ را، هم‌ امام‌(ره‌) و هم‌ همه‌ي‌ کساني‌ که‌ دراين‌باره‌ صحبت‌ کرده‌اند، گفته‌اند: تا وقتي‌ که‌ سياستهاي‌ مبني‌ بر زور و ظلم‌ و فشار و خصومت‌ با جمهوري‌ اسلامي‌ و حمايت‌ از دشمنان‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و پشتيباني‌ بي‌قيد و شرط از دولت‌ صهيونيستي‌ خاتمه‌ پيدا کند. امام‌ فرمودند: "تا وقتي‌ که‌ آدم‌ بشود". يعني‌ اين‌ روشهاي‌ غلط را اصلاح‌ بکند. البته‌، حقيقتا ما در جبين‌ آن‌ کشتي‌، نور رستگاري‌ هم‌ نمي‌بينيم‌ و هياهوي‌ رابطه‌ و مذاکره‌ هم‌، حرف‌ مفتي‌ است‌ و هيچ‌کس‌ هم‌ نگفته‌ است‌.
* بيانات‌ در ديدار مسؤولين‌ وزارت‌ امور خارجه‌ و سفرا و رؤساي‌ نمايندگيهاي‌ سياسي‌ خارج‌ از کشور ????

مذاکره‌ با امريکا، يعني‌ معامله‌ با امريکا
و اما مسأله‌ي‌ ساده‌لوحي‌ و مذاکره‌. مذاکره‌، يعني‌ چه‌؟ صرف‌ اين‌که‌ شما برويد با امريکا بنشينيد حرف‌ بزنيد و مذاکره‌ کنيد، مشکلات‌ حل‌ مي‌شود؟ اين‌طوري‌ که‌ نيست‌. مذاکره‌ در عرف‌ سياسي‌، يعني‌ معامله‌. مذاکره‌ با امريکا، يعني‌ معامله‌ با امريکا. معامله‌، يعني‌ داد و ستد; يعني‌ چيزي‌ بگير، چيزي‌ بده‌. تو از انقلاب‌ اسلامي‌، به‌ امريکا چه‌ مي‌خواهي‌ بدهي‌، تا چيزي‌ از او بگيري‌؟ آن‌ چيزي‌ که‌ شما مي‌خواهيد به‌ امريکا بدهيد، تا در مقابل‌ از او چيزي‌ بگيريد، چيست‌؟ ما چه‌ مي‌توانيم‌ به‌ امريکا بدهيم‌؟ او از ما چه‌ مي‌خواهد؟ آيا مي‌دانيد که‌ او چه‌ مي‌خواهد؟ "و ما نقموا منهم‌ الا ان‌ يؤمنوا بالله‌ العزيز الحميد". والله‌ که‌ امريکا از هيچ‌چيز ملت‌ ايران‌، به‌ قدر مسلمان‌ بودن‌ و پايبند بودن‌ به‌ اسلام‌ ناب‌ محمدي‌، ناراحت‌ نيست‌. او مي‌خواهد شما از اين‌ پايبنديتان‌ دست‌ برداريد. او مي‌خواهد شما اين‌ گردن‌ برافراشته‌ و سرافراز را نداشته‌ باشيد; حاضريد؟
*سخنراني‌ در ديدار گروهي‌ از معلمان‌ و فرهنگيان و جمعي‌ از کارگران، در تقارن روز معلم‌ و روز جهاني‌ کارگر ????

ميان امريکا و ايران رابطه نفرت از طرف ما و رابطه خصومت خباثت‏آميز از طرف آنها است
امريکاييها تا ابد با امام آشتي نمي‏کنند. البتّه امريکاييها که مي‏گوييم، مرادمان ملّت امريکا نيست. مراد، همان رژيم امريکا و گردانندگان سياستهاي امريکاست. اگر يک فکر و يک فرهنگ است که مردم را اين‏طور نگه داشته است، با آن فکر و فرهنگ هرگز آشتي نمي‏کنند. همان‏طور که اين حضرات از اسلام و از فکر اسلامي و فرهنگ اسلامي به شدّت متنفّرند. علّت دعوا و مخالفت و خصومت، اينهاست. حال عدّه‏اي، ساده‏لوحانه، اين گوشه و آن گوشه مي‏نشينند، حرفي و نِقي مي‏زنند. قلم روي کاغذ مي‏آورند که: «چرا با امريکاييها مذاکره نمي‏کنيد؟ تا کي مي‏خواهيد اين وضع ادامه داشته باشد؟» آيا اينها نمي‏فهمند در دنيا چه خبر است؟ نمي‏فهمند که توقّع اين دشمنِ افزون‏خواه مغرور کم‏خرد و بي‏حکمت چيست؟ تصوّر مي‏کنند همين‏قدر که ما مذاکرات و روابطمان را با امريکا شروع کرديم، همه مشکلات تمام خواهد شد؟ نه آقا، قضيّه اين نيست. آري؛ امريکاييها در اظهارات رسمي مي‏گويند و اظهار مي‏کنند که ما آماده مذاکره با ايرانيم.مذاکره براي چه؟ معلوم است؛ مذاکره براي اين‏که راهي و مجرايي براي فشار آوردن روي دولت ايران پيدا شود. مذاکره را براي اين مي‏خواهند. چه مذاکره‏اي؟! ما با شما کاري نداريم، احتياجي به شما نداريم، ترسي از شما نداريم، هيچ محبّتي به شما نداريم. شما کساني هستيد که در روز روشن، جلو چشم همه مردم دنيا، هواپيماي مسافربري ما را به بهانه دروغ و واهي، سرنگون کرديد و دهها نفر انسان را کشتيد و حتّي عذرخواهي هم نکرديد. اين چگونه رژيمي است؟ اين چگونه دستگاهي است؟ اين چگونه فرهنگي است؟ چطور دل انسان با چنين رژيمي صاف شود؟ ما با اينها کاري نداريم. هيچ رابطه محبّت و عطوفت و دوستي بين ما و امريکا نيست. رابطه نفرت از طرف ماست؛ رابطه خصومت خباثت‏آميز از طرف آنها است.
* بيانات مقام معظّم رهبرى‏ در آستانه سالروز تسخير لانه جاسوسى امريکا و روز ملّى مبارزه با استکبار ????

با نشستن ملت ايران پاي ميز مذاکره ، خيال امريکا از مبارزات دنياي اسلام آسوده مي شود
اگر جمهوري اسلامي با امريکا پشت ميز مذاکره بنشيند، امريکاييها خيالشان از اين جهت راحت مي‏شود؛ به هرجايي در دنيا مي‏گويند: شما براي چه تلاش مي‏کنيد؟ شما که مثل ايران نخواهيد شد، به پاي ايران که نخواهيد رسيد! هر چه بشويد، يک ملت و يک نظام و آن شکوه و شجاعت را که پيدا نخواهيد کرد؛ آنها هم بالاخره مجبور شدند و اين‏جا پاي ميز مذاکره آمدند؛ شما ديگر چه مي‏گوييد؟! يعني با تسليم ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي ايران به نشستن پاي ميز مذاکره با امريکا، خيال امريکا از بسياري از اين مبارزات دنياي اسلام آسوده خواهد شد.
* بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏در خطبه‏هاى نماز جمعه تهران‏ ????

ملت ما دولت امريکا را دشمن خود مي‏داند
از تلقّي ملت ما دولت امريکا اين نيست که نسبت به او اعتماد ندارد؛ بلکه او را دشمن خود مي‏داند.اين بحث هم که مي‏گويند ما مايليم با دولت ايران مذاکره کنيم، نوعي کار مقدّماتي است، براي اين که بتوانند دشمني هاي بيشتري بکنند. اينها فريب است. اين طور نيست که عدّه‏اي بگويند ما برويم با امريکا مذاکره کنيم تا اين دشمني ها برطرف شود؛نه.دشمني امريکا با مذاکره برطرف نمي‏شود. امريکا دنبال منافع خودش در ايران است. اگر در اين جا حکومت دست نشانده‏اي مثل حکومت رژيم شاه بود، آن‏طور به ملت ايران ضربه مي‏زند که آن روز زد. اگر حکومت مستقلي باشد، اين طور دشمني مي‏کند که امروز مي‏کند. اگر مقايسه کنيم، خواهيم ديد که باز ضرر اين که انسان با استقلال در مقابل امريکا بايستد، به مراتب کمتر از اين است که تسليم زورگويي هاي امريکا شود. ملت ايران با اين برداشت، با روحيه شهامت و شجاعت و فداکاري خود، در مقابل توطئه و فريب، در مقابل ايجاد ناامني، در مقابل دشمني، اتّکاء خودش به نيروي ذاتي خود، به عقل خود، به تدبير و خرد مسؤولان کشور و به شجاعت و ايستادگي خود است و مطمئن است که خواهد توانست همه دشمنان خود را همچنان که بعضي از دشمنان، ديروز دشمن بودند و بعد به ارتباط کننده عادي تبديل شدند، از جمله امريکا را، از دشمني با خودش پشيمان کند.
* بيانات مقام معظم رهبرى‏در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) در مشهد مقدّس‏ ????/??/??

نه فقط رابطه ، بلکه مذاکره با دولت امريکا برخلاف مصالح ملي و منافع ملت است
ما با ملاحظه همه جوانب، با مطالعه همه تجربه‏هاي کشورِ خود و کشورهاي همسايه و با مشورت با صاحب‏نظران عمده و داراي رأي، به اين نتيجه مي‏رسيم که نه فقط رابطه با امريکا، بلکه مذاکره با دولت امريکا امروز برخلاف مصالح ملي و منافع ملت است. اين يک نظرِ متعصّبانه نيست؛ اين يک انديشه و فکر است؛ بررسي شده و با ملاحظه همه‏ي جوانب است. مذاکره با امريکا - چه در قضاياي کنوني و چه در مسائل ديگر - به معناي باز کردن باب توقّعات و طلبکاريهاي امريکاست. کساني که دم از مذاکره مي‏زنند - که البته سوء نيّت ندارند، دچار غفلتند - توجّه ندارند که مذاکره با امريکا در هريک از قضايايي که اين دولت در آن براي خودش ايده و منفعتي تعريف کرده است - مثل همين قضيه افغانستان - هيچ فايده‏اي ندارد. چرا؟ چون او مستکبر است و تسليم نمي‏شود. مذاکره امريکا با يک دولت، به معناي اين نيست که مي‏خواهد نظرات آن دولت را قبول کند؛ حتّي نظرات مجامع جهاني را قبول نمي‏کند!
* بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏در اجتماع بزرگ مردم اصفهان ????

بعضي در دلِ خود احساس ضعف مي‏کنند، يا چشم‏غرّه‏هاي امريکا آنها را مي‏ترساند
عدّه‏اي با دستشان به پاي خود رشته‏هايي را مي‏بندند و گره‏هايي را به وجود مي‏آورند؛ خود را از قابليت استفاده براي اين ملت و آرمانهاي او مي‏اندازند و بعد هم اسلام و نظام اسلامي و احکام اسلامي را متّهم مي‏کنند. ناجوانمردي از اين بيشتر؟! بعضي در دلِ خود احساس ضعف مي‏کنند، يا چشم‏غرّه‏هاي امريکا آنها را مي‏ترساند، يا وعده‏هاي امريکا و امثال امريکا دل ضعيف و ناتوانشان را به خود جذب مي‏کند؛ لذا به سمت امريکا مي‏کشند. آن‏گاه ملت و جوانان مؤمن و مديران باايمان و باصفاي کشور را متّهم مي‏کنند که اينها نمي‏توانند؛ بنابراين ناچاريم برويم تسليم امريکا شويم! کساني که دم از مذاکره با امريکا مي‏زنند، يا از الفباي سياست چيزي نمي‏دانند، يا الفباي غيرت را بلد نيستند؛ يکي از اين دو تاست. در حالي که دشمن اين‏طور اخم مي‏کند، اين‏طور متکبّرانه حرف مي‏زند، اين‏طور به ملت ايران اهانت مي‏کند، تصريح هم مي‏نمايد که مي‏خواهد عليه اين نظام و اين کشور و منافع آن اقدام کند، عدّه‏اي در اين‏جا ذليلانه و زبونانه مي‏گويند: چه کار کنيم؛ برويم، نرويم، نزديک شويم، با آنها صحبت کنيم، در خواست کنيم، خواهش کنيم؟! اين اهانت به غيرت و عزّت مردم ايران است؛ اين نشانه بي‏غيرتي است؛ اين سياستمداري نيست. سعي مي‏کنند رنگ و لعابي از فهم سياسي به کار خود بدهند؛ نه، اين درست ضدِّ فهم سياسي است.
* بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت سالروز آزادى خرّمشهر ????

مذاکره با امريکا هيچ مشکلي را حل نمي‏کند
الان ورد و ذکر عدّه‏اي مذاکره با امريکا شده است! چه مذاکره‏اي؟! مي‏گويند با امريکا مذاکره کنيد تا موذيگري نکند؛ فشار وارد نياورد؛ تهديد نکند و منافع ملي ما را رعايت نمايد. مگر کشورهايي که امروز مورد تهديد امريکا هستند - غير از جمهوري اسلامي - با امريکا مذاکره نمي‏کنند؟ مگر آنها با امريکا رابطه ندارند؟ مذاکره و رابطه، مانع فشار آوردن و تهديد کردن و بدجنسي کردن و افزون‏طلبي نيست؛ مذاکره مشکلي را حل نمي‏کند. دولت امريکا صريحاً با نظام اسلامي، هويّت اسلامي و ايمان اسلامي مردم ما اعلام مخالفت کرده است. علّتش اين است که اسلام موجب شده تا اين ملت در مواضع خود مستقر و ثابت باشد و پابرجا بايستد و تسليم آنها نشود. هدف امريکا اين است که سيطره خود را که در دوران رژيم منحوس پهلوي - بخصوص در سي سال آخر آن رژيم - بر همه جاي کشور گسترده بود، دوباره برقرار کند. معلوم است که ملت ايران بعد از اين انقلاب عظيم، بعد از اين همه فداکاري و قهرماني و بعد از اين همه شهادتها، تسليم چنين زورگويي نخواهد شد. نخير، مذاکره هيچ مشکلي را حل نمي‏کند.
* بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏در ديدار گروه کثيرى از کارگران و معلّمان به مناسبت روز کارگر و هفته معلّم‏ ????

از دهان گرگ طعمه را با مذاکره نمي شود گرفت‏
همين چند روز قبل از اين رئيس جمهور آمريکا گفت: ما روى ايران فشار مى‏آوريم تا مردم ايران به اين نتيجه برسند که دنبال انرژى هسته‏اى رفتن برايشان صرفه ندارد. معناى اين حرف اين است که رسيدن ملت ايران به يک اوج فناورى‏اى که حالا مظهرش از نظر آنها مسئله‏ى انرژى هسته‏اى است، به قدرى ملتهاى ديگر را سر شوق مى‏آورد، توانائيهاى ملتهاى مسلمان را به آنها مى‏باوراند که ديگر آنها نميتوانند اين را کنترل کنند؛ نميتوانند مهار کنند. ميخواهند نرسد. البته اسم ديگرى رويش ميگذارند؛ ميگويند: ما از بمب اتم ميترسيم! اما خوب، خودشان هم ميدانند، خيليها هم در دنيا ميدانند که دروغ ميگويند؛ مسئله‏ى آنها مسئله‏ى بمب اتم نيست. ميدانند که ايران به دنبال سلاح هسته‏اى نيست؛ به دنبال دانش هسته است، به دنبال فناورى هسته‏اى است؛ آنها از همين ناراحتند. يک ملت بدون اينکه از آنها اجازه گرفته باشد، بدون اينکه از آنها کمک گرفته باشد - دست گدائى به سوى آنها دراز کرده باشد - از درون خود بتواند يک چنين فورانى بکند و اوجى بگيرد. اين است که آنها را عصبانى ميکند. «ما از فلان جناح، فلان گروه حمايت ميکنيم»؛ چرا؟ چون آن جناح گفته يا وعده کرده که با پيمودن اينگونه راهها موافق نيست؛ با ايستادگى موافق نيست؛ موافق اين است که برويم پيش آمريکا عرض بکنيم خدمتشان که شما اجازه بدهيد ما پيشرفت کنيم(!) از دهان گرگ طعمه را با مذاکره نميشود گرفت‏.
* بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار اقشار مختلف مردم آذربايجان‏ به مناسبت روز 29 بهمن‏ ????

دعوا ايران با امريکا بر سر چند مسئله‏ سياسى نيست
نظام جمهورى اسلامى با دنياى استکبار، با آمريکا، با دولتهاى ديگرى از بلوک استکبار، معارضات و اختلافاتى دارد. اختلاف بر سر چيست؟ اين نکته‏ى مهمى است. دعوا سر چيست که امروز وقتى تحليلگران تحليل ميکنند، ميگويند در مسائل گوناگون دنيا که آمريکا وارد مي شود، گوشه‏ى چشمى به جمهورى اسلامى و ملت ايران دارد؛ چرا؟ علت چيست؟ ما هم وقتى به مسائل داخلى خودمان نگاه ميکنيم، مى‏بينيم بسيارى از مشکلات ملت و کشور ما به طرق مختلف، از ناحيه‏ى تحميل آمريکائى‏هاست؛ چرا؟ علت چيست؟ بايستى اين را با نگاه دقيق جستجو و پيدا کرد.دعوا بر سر چند مسئله‏ى سياسى نيست. خوب، دو کشور با همديگر سر مسائلى ممکن است اختلاف داشته باشند که مى‏نشينند با مذاکره اين اختلاف را حل ميکنند؛ تمام مي کنند. مسئله‏ى جمهورى اسلامى و دولت مستکبر آمريکا از اين قبيل نيست. مسئله، مسئله‏ى ديگرى است؛ مسئله ريشه‏اى‏تر است. مسئله اين است که رژيم ايالات متحده‏ى آمريکا از بعد از جنگ جهانى دوم، داعيه‏ى ابرقدرتى مطلق دنيا را داشت.
* ديدار جمعى از دانش‏آموزان و دانشجويان و تشکلهاى مختلف دانشگاهى‏ در آستانه‏ى سالروز سيزده آبان ????

مي دانيم زير ظاهر مخملينى که بر روى پنجه‏هاى خشن وچنگالهاى خونين خود کشيده‏اند، چيست
آن روز من در جمع آقايان محترمى گفتم، اينى که گفته ميشود ما با قدرتهاى بزرگ يا با آمريکا تفاهم نداريم، اشتباه است. عدم تفاهمى در کار نيست؛ آنها کاملاً ما را ميشناسند، کما اينکه ما آنها را کاملاً ميشناسيم. ما طبيعت و خوى استکبار را ميشناسيم؛ ميدانيم که آنها زير ظاهر مخملينى که بر روى پنجه‏هاى خشن خود، بر روى چنگالهاى خونين خود کشيده‏اند، چيست؛ اين را ما ميدانيم، مى‏بينيم. ما به ادکلن و کراوات و ظاهر شيک آقايان هرگز فريب نخورده‏ايم؛ باطنشان را ديده‏ايم. خودشان هم باطنشان را نشان داده‏اند؛ در گوانتانامو، در ابوغريب، در عراق، در افغانستان، در اين بمبارانها، در اين زورگوئى‏ها، در اين دخالت کردنِ در همه چيز، در اين دسته‏بندى‏ها براى غارت ثروت حتّى از ملتهاى خودشان و نه از ملتهاى ديگر - ملتهاى ديگر که هستند. آنها از ملت خودشان هم غارت ميکنند. کمپانى‏ها اينجورى‏اند ديگر - اينها را ما شناخته‏ايم، آنها هم ما را شناخته‏اند؛ آنها هم ميدانند آن جمهورى اسلامى‏اى که با انقلاب آمد و امام آورد و سندهاى جمهورى اسلامى بر آن پافشارى ميکنند، يعنى جمهورى ضد ظلم، ضد استکبار، ضد زياده‏خواهى، ضد تجاوز، ضد کنز ثروت و همين چيزهائى که در قرآن هست. آنها اين را ميدانند، به همين جهت مخالفند.
* ديدار روساي سه قوه و مسئولان و مديران بخشهاي مختلف نظام ????

اين همان رابطه‌ى گرگ و ميش است که امام گفت
رئيس جمهور جديد آمريکا، حرفهاى قشنگى زد؛ به ما هم مکرراً پيغام داد؛ شفاهى، کتبى، که بيائيد صفحه را عوض کنيم، بيائيد وضع تازه‌اى درست کنيم، بيائيد در حل مشکلات عالم با همديگر همکارى کنيم؛ تا اين حد! ما هم گفتيم پيش‌داورى نکنيم؛ ما به عمل نگاه مي کنيم. گفتند، ميخواهيم تغيير ايجاد کنيم. گفتيم خوب، ببينيم تغيير را. از روز اول فروردين که من در مشهد سخنرانى کردم - گفتم اگر دستکش مخملى روى پنجه‌ى چدنى کشيده باشيد و دستتان را دراز کنيد، ما دستمان را دراز نميکنيم؛ اين هشدار را من آنجا دادم - الان هشت ماه ميگذرد. در طول اين هشت ماه، آنچه ما ديديم، برخلاف آن چيزى بود که اينها به زبان، به‌ظاهر ابراز ميکنند. صورت قضيه اين است که بيائيد مذاکره کنيم؛ اما در کنار مذاکره، تهديد؛ که اگر مذاکره به اين نتيجه‌ى مطلوب نرسد، پس چنين و چنان! اين شد مذاکره؟! اين همان رابطه‌ى گرگ و ميش است که امام گفت: رابطه‌ى گرگ و ميش را ما نميخواهيم. بيائيد بنشينيد با ما سر ميز، مذاکره کنيد بر سر فلان موضوع؛ مثلاً بر سر موضوع هسته‌اى، ليکن شرطش اين است که اين مذاکره، به فلان نتيجه‌ى معين برسد! مثلاً دست برداشتنِ کشور از فعاليت هسته‌اى، اگر به اين نتيجه نرسد، پس چنين و چنان؛ تهديد.
من تعجب ميکنم. چرا از وضع گذشته عبرت نمي گيرند؟ چرا حاضر نيستند ملت ما را بشناسند؟ مگر نميدانند که اين ملت، ملتى است که در روزى که دو ابرقدرت در اين دنيا بودند که تقريباً در همه‌ى موضوعات با هم مخالف بودند، جز در دشمنى با جمهورى اسلامى - فقط در دشمنى با جمهورى اسلامى اين دو ابرقدرت: ابرقدرت آمريکا و شوروى سابق، با هم متحد بودند - ايستاد و هر دو ابرقدرت را به زانو درآورد. چرا شما عبرت نميگيريد؟ امروز شما قدرت آن روز را هم نداريد. جمهورى اسلامى امروز چندين برابر قدرتمندتر از آن روز است، باز با اين زبانها حرف ميزنيد؟ استکبار يعنى اين. از موضع تکبر حرف زدن با يک ملت، کار را با تهديد پيش بردن؛ اگر چنين نکنيد، چنان خواهد شد. ملت ما هم ميگويد که ما مى‌ايستيم.
* بيانات‌ در ديدار دانش‌آموزان در آستانه سيزدهم آبان‌ ????

ناگهان احساس کردند فرصتى برايشان پيش آمد
وقتى اعتراض بعضى از نامزدها را ديدند، ناگهان احساس کردند فرصتى برايشان پيش آمد. اين فرصت را مغتنم شمردند تا بتوانند موج‏سوارى کنند. لحنشان از روز شنبه و يکشنبه عوض شد و وقتى يواش يواش چشمشان افتاد به بعضى از اجتماعات مردمى که به دعوت نامزدها مثلاً در خيابانها پيدا شدند، اميدوار شدند، يواش يواش نقابهايشان کنار رفت و حقيقت خودشان را بنا کردند نشان دادن. چند تا از وزراى خارجه و رؤساى دولتهاى چند تا کشور اروپائى و آمريکا حرفهائى زدند که باطن آنها را به انسان نشان ميداد. از قول رئيس جمهور آمريکا نقل شد که گفته ما منتظر چنين روزى بوديم که مردم به خيابانها بريزند. از آن طرف نامه بنويسند، اظهار علاقه‏ى به روابط کنند، ابراز احترام به جمهورى اسلامى بکنند، از اين طرف اين حرفها را بزنند. کدام را ما باور کنيم؟
* خطبه هاي نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي ????

ملتهاى منطقه‏ خاورميانه، منطقه‏ى اسلامى و شمال آفريقا از ته دل از آمريکا متنفرند
مروز شما ملاحظه کنيد حتّى اين دولت جديد آمريکا، سعى ميکند چهره‏ى جديدى را از دولت ايالات متحده براى مردم اين منطقه ترسيم کند. البته حق هم دارند که اين را بخواهند؛ چون دولت قبلىِ آمريکا يک چهره‏ى زشت و منفور و خشنى از دولت ايالات متحده در نزد ملتهاى اين منطقه به وجود آورده است. ملتهاى منطقه‏ى خاورميانه، منطقه‏ى اسلامى و شمال آفريقا از ته دل از آمريکا متنفرند؛ چون در طول سالهاى متمادى از آمريکا در اين منطقه خشونت ديدند، دخالت نظامى ديدند، حق‏کشى ديدند، تبعيض ديدند، مداخله‏هاى زورمدارانه ديدند، از دست رفتنِ حقوق خودشان را به وسيله‏ى دولتهاى زورگوى آمريکائى در طول سالهاى گذشته مشاهده کردند، لذا متنفرند.
حق‏کشى‏هاى آمريکا در اين منطقه يکى دو تا نيست. در مورد کشور خودِ ما، در مورد همين انرژى هسته‏اى - همين مسئله‏ى متداولِ اين چند سال - شما ببينيد چقدر کتمان حقيقت کردند؛ چقدر خلاف واقع گفتند؛ چقدر دروغ گفتند؛ چقدر با خواسته‏ى يک ملت - که حق طبيعى و مشروع خود را که خود به دست آورده است و آن را ميخواهد - مقابله کردند. ملت ما ميگويد ما ميخواهيم به صنعت هسته‏اى دست پيدا کنيم، ما ميخواهيم بتوانيم از انرژى هسته‏اى در مسائل گوناگون زندگى صلح‏آميز استفاده کنيم، آنها ميگويند که ملت ايران به دنبال بمب هسته‏اى است! چرا دروغ ميگويند؟ چرا ملت ايران را با اين حرفها اينجور از خودشان عميقاً متنفر ميکنند؟ اين کار را در اين سالهاى گذشته کرده‏اند. بارها ملت ايران و مسئولان اعلام کرده‏اند که ما سلاح هسته‏اى را نميخواهيم؛ اين در سلسله‏ى نيازها و نظام تسليحاتى ما اصلاً وجود ندارد. ما اعلام کرديم که استفاده‏ى از سلاحهاى هسته‏اى از نظر اسلام حرام و ممنوع است. و نگهداشتن او ايجاد يک خطر بزرگ و يک دردسر بزرگ است؛ ما دنبال اين نيستيم و نميخواهيم؛ پول هم بدهند بگويند آقا شما بيائيد اين کار را بکنيد، ملت ايران نميخواهد، مسئولين نميخواهند. اما در عين حال در اين تبليغات چند ساله‏ى مخالفين و غربى‏ها، مى‏بينيد براى اينکه حرف باطل خودشان، حرف زور خودشان را موجه جلوه بدهند، به جاى اينکه بگويند ايران به دنبال انرژى صلح‏آميز هسته‏اى است، ميگويند ايران به دنبال بمب هسته‏اى است! اين حق‏کشى نيست؟
* بيانات در بيستمين سالگرد رحلت امام خميني (ره) ????

آنهائى که متمايل به نرمش بودند ، اگر بنا بود در رأس کار بمانند، امروز از اين عزت خبرى نبود
مسئله‏ى آگاهى، يعنى آن سومين عنصر، نقش بسيار مهمى دارد. مثل نقش اتحاد و وحدت و مثل نقش حضور در صحنه. ملت ايران نشان دادند ملت آگاهى هستند. اگر آگاهى ملت ايران نبود، آن دولتهاى متزلزل و بى‏اعتقاد به انقلاب در سالهاى اول انقلاب، يقيناً سرنوشت بدى را براى اين کشور رقم ميزدند. آنهائى که خودشان صريحاً ميگفتند به انقلاب عقيده ندارند، آنهائى که ميگفتند از آمريکا ميترسند - صريحاً اين را ميگفتند - آنهائى که نشان ميدادند که متمايل به نرمش و تذلل و تواضع در مقابل قدرتهاى بزرگند، اگر بنا بود در رأس کار بمانند، امروز ملت ما مسير و وضع ديگرى داشت و از اين عزت، از اين پيشرفت، از اين ابهت جهانى براى ملت ايران خبرى نبود. امام بزرگوار ما محکم ايستاد و مردم به خاطر آگاهى، به برکت آگاهى‏شان پشت سر امام ايستادند. اين آگاهى به مردم کمک کرد.
* بيانات در ديدار مردم بيجار ????

ميگويند بيائيد مذاکره کنيم، شعار تغيير ميدهند؛ خوب، اين تغيير کجاست؟
سى سال کشور ما را تحريم کردند، که البته اين تحريم به سود ما تمام شد. ما بايد از آمريکائى‏ها از اين بخش تشکر کنيم. اگر ما را تحريم نميکردند، ما امروز به اين نقطه‏اى از علم و پيشرفت که رسيده‏ايم، نميرسيديم. تحريم هميشه ما را وادار کرده که به خود بيائيم، به خود فکر کنيم، از درون خود بجوشيم. ولى آنها قصدشان اين خدمت نبود، آنها ميخواستند دشمنى کنند. سى سال با ملت ايران اينجورى رفتار کردند. حالا دولت جديد آمريکا ميگويد ما مايليم با ايران مذاکره کنيم، بيائيد گذشته را فراموش کنيم. ميگويند ما به سمت ايران دست دراز کرديم. خوب، اين چه جور دستى است؟ اگر دستى دراز شده باشد که يک دستکش مخمل رويش باشد، اما زيرش يک دست چدنى باشد، اين هيچ معناى خوبى ندارد. عيد را به ملت ايران تبريک ميگويند، اما در همان تبريک، ملت ايران را به طرفدارى از تروريسم، دنبال سلاح هسته‏اى رفتن و از اين قبيل چيزها متهم ميکنند!من نميدانم تصميم‏گير در آمريکا کيست؛ رئيس جمهور است؟ کنگره است؟ عناصر پشت پرده‏اند؟ ليکن من ميخواهم بگويم ما منطقى داريم. ملت ايران از روز اول تا امروز با منطق حرکت کرده است. ما در زمينه‏ى مسائل مهمِ خودمان احساساتى نيستيم؛ از روى احساسات تصميم نميگيريم؛ ما با محاسبه تصميم ميگيريم. ميگويند بيائيد مذاکره کنيم، بيائيد روابط ايجاد کنيم. شعار تغيير ميدهند؛ خوب، اين تغيير کجاست؟ چه تغيير کرده؟ اين را براى ما روشن کنيد؛ چه تغيير کرده است؟ دشمنى شما با ملت ايران تغيير کرده؟ کو علامتش؟ دارائى‏هاى ملت ايران را آزاد کرديد؟ تحريمهاى ظالمانه را برداشتيد؟ از لجن‏پراکنى و اتهام‏زنى و تبليغات سوء عليه اين ملت بزرگ و مسئولين مردمى آن دست برداشتيد؟ دفاع بى‏قيد و شرط از رژيم صهيونيستى را کنار گذاشتيد؟ چه تغيير کرده؟ شعار تغيير ميدهند، اما در عمل تغييرى مشاهده نميشود. ما هيچ تغييرى نديديم. حتّى ادبيات هم عوض نشده است. رئيس جمهور جديد آمريکا از اولين لحظه‏اى که رسماً به رياست جمهورى رسيد و نطق کرد، به ايران و دولت جمهورى اسلامى اهانت کرد؛ چرا؟ اگر راست ميگوئيد تغييرى انجام گرفته است، کو اين تغيير؟ چرا چيزى ديده نميشود؟ من اين را به همه ميگويم؛ مسئولين آمريکائى هم بدانند، ديگران هم بدانند؛ ملت ايران را نه ميشود فريب داد، نه ميشود ترساند.
* بيانات دراجتماع بزرگ زائران ومجاوران حضرت علي بن موسي الرضا(ع) ????

اگر با لبخندى که زده ميشود، خنجرى در پشت پنهان شده باشد، ما حواسمان جمع است
من سال گذشته، روز اول سال، در همين اجتماع عظيم به شما مردم عزيز گفتم: در مقابل اظهاراتى که رئيس جمهور جديد ايالات متحده‌ى آمريکا ميکند و ميگويد ما دست دوستى را دراز ميکنيم، با نگاه تيزبين مسئله را دنبال خواهيم کرد. ما نگاه ميکنيم ببينيم آيا واقعاً دست دوستى است؟ آيا واقعاً نيت، نيت دوستانه است يا نيت خصمانه در قالب الفاظ فريبگر؟ اين براى ما خيلى مهم است. پارسال گفتم اگر در زير دستکش مخملى، دست چدنى و پنجه‌ى چدنى باشد، ما دستمان را دراز نميکنيم؛ دوستى را قبول نميکنيم. اگر با لبخندى که زده ميشود، خنجرى در پشت پنهان شده باشد، ما حواسمان جمع است. متأسفانه آنچه که اتفاق افتاد، همان چيزى بود که حدس زده ميشد. دولت آمريکا و همين تشکيلات جديد و رئيس جمهور جديد، با همه‌ى ادعاى علاقه‌مندى به روابط عادلانه و صحيح، که نامه هم نوشتند و پيغام هم دادند و در بلندگوها هم گفتند و در مجالس خصوصى هم تکرار کردند که ما ميخواهيم با جمهورى اسلامى روابطمان را عادى کنيم، متأسفانه در عمل عکس اين عمل کردند. در همين قضاياى هشت ماه بعد از انتخابات، بدترين موضع را گرفتند.
* بيانات نوروزي در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي ???9

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس