معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی از دریافت مالیات از مؤسسات مالی غیرمجاز خبر داد و گفت: خدمات بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز از مالیات معاف است.

به گزارش مشرق، علیرضا طاری بخش در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره استقبال طلافروشان از اجرای مالیات بر ارزش افزوده و آخرین میانگین ابرازی مالیات توسط این صنف، افزود: هرچند آخرین میانگین ابرازی توسط طلافروشان 900 هزار تومان بوده اما این میزان در دوره های قبل کمتر بوده و برهمین اساس مالیات ابرازی با واقعیت منطبق نیست.

وی تاکید کرد: از آنجا که این میزان کافی نیست سازمان امور مالیاتی براساس حسابرسی ها مالیات واقعی را وصول خواهد کرد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی از دریافت مالیات از موسسات مالی غیرمجاز خبر داد و گفت: براساس قانون خدمات بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز از مالیات معاف است ولی اگر موسسات از بانک مرکزی دارای مجوز نباشند مشمول مالیات می شوند.

وی ادامه داد: همچنین براساس قانون تنها از هزینه های سود پرداخت کارمزد از بانک ها و موسسات مالی مجاز مالیات دریافت می شود اما از آنجا که هزینه های سود و کارمزد در موسسات غیرمجاز قابل قبول نیست مالیات بیشتری از این موسسات دریافت خواهد شد.

وی تاکید کرد: بانک های مجاز در ازای سود و کارمزد به دلیل قابل قبول بودن مالیات کمتری می پردازند بنابراین افرادی که از موسسات غیرمجاز تسهیلات دریافت می کنند به دلیل قابل قبول نبودن سود و کارمزد آنها مالیات بیشتری به نظام مالیاتی پرداخت می کنند.

کالاهای اساسی از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف هستند

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: کالاهای اساسی در سبد خانوار مردم همچون آرد ، نان ، گوشت ، برنج ، روغن ، شکر ، پنیر و شیر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

هیچ ترجیح یا تخفیف در وصول مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص به خصوص نداریم

طاری بخش با تاکید بر اینکه هیچ نوع ترجیح یا تخفیف در وصول مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص و افراد بخصوصی در نظر گرفته نشده است ، گفت: در عین حال باید تذکر داد که در کشور 3 میلیون مودی مالیات مستقیم وجود دارد اما تنها 500 هزار مودی مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است که حدود 495 هزار مودی ثبت نام کرده اند و ما فقط از مودیانی که ثبت نام کرده اند مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کنیم.

طاری بخش افزود: در سال 93 ، بیست و دو هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و 12 هزار میلیارد تومان عوارض از سوی شهرداری ها و دهداری ها دریافت شد.

وی گفت: با اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده عملکرد مالی مودیان شفاف تر خواهد شد و به جای چند نوع عوارض و مالیات از تولید کنندگان در واقع فقط یک مالیات آن هم در آخرین مرحله و از مصرف کننده دریافت می شود.

طاری بخش در پاسخ به این سوال که برخی از مودیان مالیات را از مردم دریافت می کنند اما به دولت نمی پردازند ، افزود: مودی مالیات را از جیب خود نمی پردازد بلکه به صورت امانت از مصرف کننده دریافت و در دوره های سه ماهه به دولت پرداخت می کند.

وی گفت: اگر چنانچه مودی مالیاتی دریافت کند و به دولت نپردازد قطعاً تخلف کرده و با وی برخورد خواهد شد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور افزود: مودیان می توانند از این فرصت سه ماهه برای ساماندهی به نقدینگی خود استفاده کنند این در حالیست که در برخی از کشورها مودی باید مالیات خود را روزانه و یا حداکثر 10 روز با دولت تسویه کند.

آژانس های حمل و نقل از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند

طاری بخش با بیان این که آژانس های مسافرتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند گفت: همچنین امسال رستوران ها ، چلوکبابی ها و سفره خانه های سنتی و تالارها نیز برای ثبت نام در سایت مالیات بر ارزش افزوده فراخوان شده اند.

وی افزود: بنابر این صنوف دیگر اغذیه فروشی مانند پیتزا فروشی ها حق ندارند مالیات بر ارزش افزوده بگیرند و اگر چنانچه تحت این عنوان بر قیمت محصولات خود بیافزایند مصداق گرانفروشی است و تعزیرات حکومتی می تواند به شکایات مردم در این باره رسیدگی کند.

وی تاکید کرد: فست فودی ها و پیتزا فروشی هایی که زنجیره ای نیستند برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده فراخوان نشده اند.

** ایران جزو نرخ های پایین مالیات بر ارزش افزوده در دنیا است

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که آیا مالیات 9 درصد ارزش افزوده در ایران زیاد نیست ، گفت: 150 کشور دنیا مالیات بر ارزش افزوده می گیرند که میانگین دریافتی آنها حدود 20 درصد است و ایران در وصول مالیات بر ارزش افزوده جزو کشورهای ارزان محسوب می شود.

طاری بخش در پاسخ به این سوال که اگر صنوفی مالیات خود را به طور کامل به سازمان امور مالیاتی پرداخت نکنند شما از کجا متوجه می شوید؟ افزود: شاخص های ما فعلاً فاکتور فروش و سوابق هر مودی است و با استفاده از این سوابق و اطلاعات خود مالیات بر ارزش افزوده هر مودی را تخمین زده و از وی دریافت می کنیم و اگر متوجه شویم که مالیات واقعی را اعلام نکرده حتماً از مکانیزم های قانونی خود در این باره استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان این که صندوق های فروش که مالیات بر ارزش افزوده را به طور شفاف به سازمان امور مالیاتی اعلام می کردند دارای ضمانت اجرایی کامل نبود گفت: به دنبال آن هستیم که این صندوق ها با ضمانت اجرایی کافی در همه صنوف مرتبط بر مالیات بر ارزش افزوده تعبیه شود تا بتوانیم مالیات شفاف را دریافت کنیم.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کارمند ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    اینقدر می دانم که مالیات رئیس اتحادیه طلا فروش ها چند سال قبل 150 هزار تومان بوده . طفلک
  • رضا ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    ارزش افزوده به این شکل و درصد سرسام آور یعنی نابودی تدریجی صنعت طلا و جواهر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس