کادر فنی تیم لهستان قصد داشتند بازی را به حاشیه بکشانند و درخواستی را از داور دوم داشتند که در قوانین وجود ندارد.. درخواست آن‌ها درباره خارج شدن پای عادل غلامی از خط طولی زمین مسابقه بود.

تأثیر جو «آزادی» بر داوران دیدار ایران و لهستان/ چرا درخواست غیرقانونی سرمربی لهستان رد شد؟
گروه ورزشی مشرق - تیم ملی والیبال ایران موفق شد اولین دیدار خود مقابل لهستان در ورزشگاه آزادی را با نتیجه 3-2 به سود خود پایان دهد. در گیم پنجم این دیدار استفان آنتیگا در خصوص یک صحنه درخواست ویدئو چک کرد که مورد تأئید داور اول مسابقه برای بازبینی قرار نگرفت و همین مسئله باعث توقف چند دقیقه ای بازی شد.

به همین بهانه سراغ «علیرضا قریب» داور بین المللی کشورمان رفتیم و در خصوص این بازی و نیز برخی قوانین داوری سؤالاتی پرسیدیم. قریب ناظر داوران بین‌المللی و داور ذخیره بازی ایران و لهستان بود که سابقه حضور سه ساله در لیگ جهانی را در کارنامه دارد. گفتگوی مشرق با این داور جوان را در ادامه بخوانید:

* مربی‌ها در طول یک بازی چند بار می‌توانند از ویدئو چک استفاده کنند؟
هر مربی در طول یک ست می‌توانند دو بار درخواست ویدئو چک بکند ولی اگر دوبار در ویدئو چک اشتباه کند تا پایان بازی دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند.

* آیا داور می‌تواند درخواست ویدئو چک را رد کند؟ چرا داور دیدار ایران و لهستان درخواست آنتیگا را برای بازبینی رد کرد؟
بله، اگر درخواست مربی در قوانین نیامده باشد (مانند سردفاع و آنتن) داور می‌تواند درخواست بازبینی مجدد را رد کند. تیم لهستان هم درخواستش برای موردی بود که در قوانین وجود ندارد. درخواست آن‌ها درباره خارج شدن پای عادل غلامی از خط طولی زمین مسابقه بود که این مورد تنها به تشخیص داور بستگی دارد و برای ویدئو چک از لحاظ قانونی دوربینی اختصاص داده نشده است. البته آقای شان ریت ناظر این مسابقه این مورد را طی نامه‌ای به فدراسیون جهانی والیبال ارسال کرده تا در صورت تأیید در قوانین جدید برای دورهای بعدی مسابقات قرار بگیرد.

* مربی و کاپیتان تیم ملی لهستان در کنفرانس خبری بعد از بازی به داور بازی اعتراض داشتند و داور را در حد این مسابقه نمی دانستند. آیا این اعتراض به‌جا بود؟
خیر. به نظر من کادر فنی تیم لهستان قصد داشتند که بازی را به حاشیه بکشانند و همانطور که گفتم درخواستی را از داور دوم داشتند که در قوانین وجود ندارد.

تأثیر جو «آزادی» بر داوران دیدار ایران و لهستان/ چرا درخواست غیرقانونی سرمربی لهستان رد شد؟
* شما با داورها بعد از بازی صحبت کرده‌اید. نظر داورها درباره جو سالن چه بود؟ آیا تحت تأثیر جو سالن قرار نگرفته بودند؟
به هیچ وجه، آقای جعفر علی 8 سال است در لیگ جهانی، جام جهانی و المپیک قضاوت می‌کند. در صحبتی که با دو داور بازی داشتم آن‌ها خیلی از حضور پرشور تماشاگران در استادیوم تعریف می‌کردند و بسیار متعجب بودند که صدای تماشاگران بی وقفه ادامه داشت. آقای اندرسون داور برزیلی بازی جو استادیوم آزادی را با استادیوم 25 هزار نفری کشورش که اتفاقاً قرار است بازی فینال نیز در آن‌جا برگزار شود مقایسه کردند و برای همین وی به جو استادیوم های پر سر و صدا عادت دارد.

* سروصدای زیاد تماشاگران مشکلی را برای تیم داوری ایجاد نکرده بود؟
اصلاً. باید به شما بگویم که در این سطح از بازی‌ها داوران تحت تأثیر جو قرار نمی‌گیرند و اصطلاحاً جو زده نمی‌شوند.

* در مورد قانون جدید لیگ جهانی والیبال که تعداد برد بر امتیاز اولویت دارد اطلاعی دارید؟ چون ظاهراً کادر فنی تیم ملی ایران هم تا قبل از دیدار اول از این مسئله اطلاع نداشتند.
من هم مانند کادر فنی تیم ملی تا دیروز اطلاعی نداشتم و البته دلیل آن هم این بوده که این قانون به تازگی ابلاغ شده و اطلاع‌رسانی خوبی درباره آن نشده است.

* آیا دو داور ایرانی که در رقابت‌های لیگ جهانی امسال سوت می‌زنند شانس حضور در فینال مسابقات را دارند؟
آقای فرهاد شاهمیری در سطح اول لیگ جهانی قضاوت می‌کند سابقه دوازده ساله برای قضاوت در لیگ جهانی دارد. آقای ابراهیم فیروزی هم در سطح سه لیگ جهانی قضاوت می‌کند و در صورتی که ایران به فینال صعود کند داوران ما هم شانس قضاوت در بازی فینال را از دست خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    تماشاگران باید امشب فشار بیشتری نسبت به بازی با آمریکا وارد کنند تا ۳ امتیاز این بازی را بگیریم
  • حسین ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    رسانه‌های لهستانی بسیار جو ایجاد کردند. البته این مساله که صاحب عمده وبسایتهای خبری لهستان مثل گازتا ویبورکزا صهیونیست هست و تعدادی حتی پاسپورت رژیم اشغالگر قدس را دارند و رسما صهیونیست هستند. سایتهای خبری مثل لهستان مجازی (wp.pl (wirtualna Polsk و gazeta.pl طوری اخبارشون را تنظیم کردند که بنظر میاد ایرانی‌ ها با تهدید و ایجاد فشار بر دوار از یک طرف و از طرف دیگر تماشاگران با خشونت شکست را تحمیل کردند به تیم‌ لهستان و خواننده ها هم با توجه به همچین خبری نظرات بسیار توهین آمیزی در مورد مردم ایران و تماشاگران ایرانی‌ گذاشتن که من به نوبه خودم بسیار ناراحت شدم و نمی‌خوام انها را ذکر کنم که باعث ناراحتی‌ هموطنان عزیز تو این ماه مبارک بشه. ورزش ورزش هست ولی‌ امیدوارم و دعا میکنم که والیبالیستهای ما طوری بازی کنن که پاسخ دندان شکنی باشه این این رفتار بی‌ ادبانه اینها.
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    حالا تو واقعا تو لهستان زندگی میکنی!!!!!
  • صفا ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    کثافتهای صهیونیستی در همه جای دنیا وجود کثیفشان هست در لهستان هم این افراد نجس وجود دارد وازبرد ایران در عذابند والببالیستهای لهستانی در برابر والیبالیستهای ایران کم آوردند زورشان نرسید آخر باختند مربی آنها مثل کودکان جرزنی میکرد می خواست ذهن داور رابر علیه بازیکنان ایران مغشوش کند وقتی که میدید بازیکنانش میبازند شروع به جو سازی میکرد تا شاید بازی کنان ایرانی سست شوند . در ضمن در ست دوم داور اشتباهی دو امتیاز به آنها داد توپ در زمین لهستان به زمین خورده بود ولی بازیکنان لهستان بازی کردند وداور نفهمید امتیاز را به آنها داد به خاطر همان ست دوم را از ایران بردند
  • 100 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    ولی توهین وزدن بوق وشیپور برازنده هیچ تماشگری نیست کاش میشدصوت بوق وشیپور ممنوع بشه فقط با دست زدن وایران ایران گفتن تشویقا ادامه پیدا کنه
  • غلامرضا ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    يعني چه؟ چه چيزي را ميخواهيد ثابت كنيد ملت اينجور موقعيتهاي ورزشي را شناسايي كرده است تو ذوق و شادي مردم زدن.اگر ما قبل از بازي از برد سخن ميگوييم از عرق ملي و بجهت حفظ روحيه است. ولي مردم انتظار اينگونه پيش امدهاي ورزشي را ديگه از قبل ميدانند و شناسايي كرده اند اين دستهاي نامبارك بايد از بالاي سر ورزش ما كوتاه شود. چه فوتبال چهه واليبال و چه بسكتبال..اععضايي تتيم مقصر اصلي هستند چون انها را خطاب قرار ميدهند ككه بازي هميشگي شان را نكنند ***يك مافيايي در ورزش نشانتان بدهيم..مثل كلمبياش ميكنيم كه اگر تيم بيخود و بي جهت به اراده بعضي افراد كه ادم از نام و قيافه شان چندش مياد سخن به ميان بياورد ببازد حساب كار دستشان بياد كه براي مردم بازيكنان بازي كنند نه براي افرادي خاص با منافع جناحي و گروهي.
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    بهانه برای باختتون نیارید!!
  • طاهر ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    شاید بتوان روزی امیدوار بود که تماشاگران ایرانی بسان سایر کشورها در همه سنین چه زن و چه مرد بتوانند در کنار یکدیگر با متانت و آرامش مسابقات از هر نوع را تماشا کنند. از اینکه با ایجاد سر و صدا بتوانیم تیمی را در کشورمان ببریم متاسفم. با هوچی گری و به رگ گردن قوی نمی شود به تماشای رقابت در ورزش نشست و به فرهنگ ورزش مردمی اینچنینی امیدوار بود! آن چند نفر زن و مرد لهستانی را در کنار سایر تماشاگران ایرانی تماشا کردید؟! خذالحکمه ولو من اهل النفاق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس