لوران فابیوس در بدو ورود خود به وین و با طرح موضوعاتی سه گانه در حوزه های تحقیق و توسعه، بازگشت فوری تحریمها و بازرسی های غیر متعارف نشان داد که روح ملک سلمان در کالبد او حلول کرده است.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه فرانسه عصر امروز به عنوان نخستین وزیر اروپایی به وین آمده است تا در فاصله سه روز مانده تا ضرب الاجل دهم تیرماه، در میدان مذاکرات هسته ای نقش آفرینی کند. این نقش آفرینی در حالی صورت می گیرد که  به تازگی از قرار داد هسته ای و مشترک نظامی ریاض-پاریس رونمایی شده است. قرار دادی که مبالغ هنگفتی از دلارهای سعودی را به سوی کاخ الیزه روانه می سازد. تلاش خاص عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی برای تسریع در این توافق مشترک، آن هم در بحبوحه مذاکرات هسته ای نشان از تلاش لابی سعودی برای تطمیع سوسیالیستهای فرانسه در آستانه مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و اعضای ۱+۵ در وین داشت.

لوران فابیوس در بدو ورود خود به وین، با بیان شروطی مانند لزوم دسترسی به مراکز نظامی ایران، محدودیت در تحقیق و توسعه هسته ای در ایران و لزوم بازگشت فوری تحریمها نشان داد که اصرار آل سعود برای انعقاد توافق هسته ای و نظامی با پاریس بی دلیل نبوده است!

در جریان مذاکرات هسته ای وین ۸، سعود الفیصل وزیر امور خارجه سابق عربستان سعودی با دستور مستقیم ملک عبدالله پادشاه سابق و متوفی این کشور به فرودگاه وین آمد تا مستقیما با جان کری در خصوص تاکتیهای نفتی جدید ریاض برای بر هم زدن بازار نفت (به سود اهداف مشترک آمریکا و عربستان) دیدار و گفت وگو کند.

این ملاقات از جمله عواملی بود که در نهایت منجر به تغییر تصمیم آمریکا مبنی بر امضای توافق هسته ای با ایران و تمدید هفت ماهه مذاکرات شد. بر اساس اعلام منابع آگاه، هم اکنون، آل سعود در صدد پیاده سازی همان فرمول وین ۸ به سبک و سیاقی جدید است. در این خصوص ملاحظاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

۱.عربستان سعودی دریافته است که این بار دیگر جان کری و مقامات آمریکایی قدرت بر هم زدن میدان مذاکرات هسته ای را به صورت مستقیم ندارند زیرا  تغییر بازی در دقیقه ۹۰ مذاکرات هسته ای در وین ۸ هزینه سنگینی برای واشنگتن داشته و تکرار آن در وین ۹ امکان پذیر نیست.

۲. مقامات آل سعود تصمیم گرفته اند این بار بازی خود در وین ۸ را با مهره ای جدید به نام لوران فابیوس در وین ۹ تکرار کنند. وزیر امور خارجه فرانسه یکبار در جریان مذاکرات سال ۱۳۹۲ در ژنو نشان داد که استعداد بر هم زدن مذاکرات و توافق را به صورت یک تنه داراست.

۳. آل سعود تا کنون بارها به کاخ الیزه تضمین داده است که در صورت بر هم زدن مذاکرات هسته ای و عدم دستیابی به توافق نهایی با ایران، پای پاریس را به معادلات کلان نفتی  و اقتصادی ریاض باز خواهد کرد. توافق اخیر ریاض و پاریس در همین راستا قبال ارزیابی است.

۴. ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به عادل احمد الجبیر وزیر امور خارجه خود ماموریت داده است که با تطمیع لوران فابیوس و مقامات کاخ الیزه، زمینه را برای بر هم زدن توافق نهایی هسته ای فراهم سازد. به عبارت بهتر، ملک سلمان در این برهه از همان فرمول ملک عبدالله در تقابل با مذاکرات هسته ای بهره گرفته است.  فابیوس نیز متعاقبا قول داده است با ایجاد چالش بر سر خطوط قرمز ترسیم شده از سوی ایران و اصرار بر مواضع سخت خود در حوزه های تحقیق  توسعه و بازرسی های فراپادمانی، زمینه تحقق چنین خواسته ای را فراهم سازد.

۵. مقامات آل سعود این بار تصمیم گرفته اند بر خلاف وین ۸ که در خلال مذاکرات هسته ای در صدد بر هم زدن توافق هسته ای برآمدند، این بارتمامی مقدمت بر هم زدن مذاکرات و رایزنی های تابعه آن را قبل از حضور فابیوس در وین صورت دهند تا به مانند دفعه قبل از سوی برخی شرکای غربی خود بابت نقش آفرینی مستقیم و منفی در مذاکرات بازخواست نشوند.

۶. اصلی ترین ترس مقامات آل سعود در این برهه، روحیه معامله پذیری شدید لوران فابیوس و سوسیالیستهای فرانسه است. به عبارت بهتر، برخی عوامل مانند فشار شدید کمپانی های خودروسازی در فرانسه و یا تهدیدات دیگر اعضای ۱+۵ ممکن است منجر به تغیر رفتار فابیوس در مذاکرات شود. به عبارت بهتر، آل سعود خود نیز نسبت به شخصیت نامطمئن فابیوس و مقامات فرانسوی در معاملات دوجانبه -مخصوصا معاملاتی که ماهیتی محرمانه دارد- آگاه هستند.

لوران فابیوس در بدو ورود خود به وین و با طرح موضوعاتی سه گانه در حوزه های تحقیق و توسعه، بازگشت فوری تحریمها و بازرسی های غیر متعارف نشان داد که روح ملک سلمان در کالبد او حلول کرده است. با این حال باید در انتظار روزهای آتی و استمرار یا عدم استمرار این رویکرد سلبی ماند ...
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    قابل توجه رییسان شرکت دولتی ایران خودرو رمان عقد قرار دادهای اتی برای ورود قطعات ماشین های فرانسوی فکری هم برای اواز های نا بهنگام دوستان فرانسوی بکنید نگید نگفتیم .
  • مجتبی داودی ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    این آل جهود کار دیگه ای نداره !مثل پیرزنای عقب مونده همش داره سوسه میاد الحمدلله دولت ما هم با قاطعیت برخورد میکنه!
  • ناشناس ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    فردا مدیرای خدوم ایران خودرو و سایپا باز هم میرن با فرانسه قرارداد جدید امضا میکنن. ما نمیدونیم این فرانسه چه رابطه ای با ایران خودرو و سایپا داره.
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    عجب خنده ای هست این عربستان و فابیوس
  • پسر ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    مشرق دیگه شورش درآوردی حالا این حرف من میخواد منتشر کنه در حالی که یه نظر دیگه درباره سنگ اندازی فرانسه در مذاکرات و خودروسازن ایرانی و خونهای آلوده نوشتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس