آمارهایی که طی یک هفته اخیر رئیس و معاون گمرک درباره رقم واردات دولت قبل مطرح کرده‌اند، تناقض‌های فاحشی دارد که احتمالا ناشی از دستپاچگی گمرک برای تایید اظهارات مسئولان ارشد دولت بوده است.

گروه اقتصادی مشرق- پس از آن که حسن روحانی چندی پیش رقم واردات دولت قبل را 720 میلیارد دلار اعلام کرد و رسانه‌ها از تناقض این آمار با آمار رسمی گمرک خبر دادند، مسئولان گمرک در اقدامی عجولانه تلاش کردند با کنار هم قرار دادن آمارهای بی‌ربط و باربط مثل واردات خدمات، قاچاق، واردات فرآورده‌های نفتی و حتی هزینه حمل و نقل و بیمه کالاهای وارداتی، رقم 720 میلیارد دلار را هر طور شده تایید کنند.

به عنوان مثال، 26 خردادماه تنها ساعتی پس از آن که معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل گمرك ايران در گفتگو با نسیم، رقم دقیق واردات دولت قبل را 419 میلیارد دلار اعلام کرد، سایت گمرک به نقل از وی خبری منتشر کرد که تفاوت فاحشی با اظهارات قبلی او داشت.

در خبر سایت گمرک آمده بود:‌ ميزان واردات در زمان تصدي دولت‌ نهم و دهم طي سال‌هاي 1384 لغايت 1391، براساس جدول تراز پرداخت‌هاي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و ميزان خروج ارز به منظور ورود كالا و خدمات رقمي بالغ بر 685 ميليارد دلار بود.

تناقض آمار رئیس و معاون گمرک درباره واردات دولت احمدی نژاد+نمودار

دكتر بهزاد شيري معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل گمرك ايران با اعلام اين خبر جزئيات واردات 720 ميليارد دلاري در زمان تصدي دولت نهم و دهم را تشريح كرد و گفت: رقم مذكور شامل 513 ميليارد و 227 ميليون دلار واردات كالا، 46 ميليارد و 74 ميليون دلار واردات گاز و فرآورده‌هاي نفتي و 126 ميليارد و 381 ميليون دلار خدمات است.

وي افزود: ارقام مربوط به واردات كالا شامل رقم تعديل شده ورود كالا از مبادي رسمي (ارقام اعلام شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي ايران بدون احتساب واردات از مناطق آزاد و ويژه، هزينه‌هاي مترتب بر ورود كالا شامل بيمه، كرايه حمل و ساير موارد)، با احتساب ورود كالا از مبادي غيررسمي و غير گمركي مي باشد.

تناقض آمار رئیس و معاون گمرک درباره واردات دولت احمدی نژاد+نمودار

اول تیرماه هم مسعود کرباسیان رئیس گمرک در گفتگو با یک رسانه اصلاح‌طلب تلاش کرد رقم 720 میلیارد دلار را اثبات کند.
کرباسیان در آن مصاحبه گفته است:‌ طبق اعلام بانک مرکزی در دوره 1384 تا 1391، میزان واردات کالا با احتساب گاز و فرآورده‌های نفتی، 513 میلیارد و 227 میلیون دلار بوده که این رقم با کسر میزان 56 میلیارد دلار به لحاظ تعدیل ارزش (هزینه‌های حمل، بیمه و مناطق آزاد و...) از ارقام اعلام شده توسط گمرک به دست آمده است، بنابراین واردات کالا با احتساب رقم 56 میلیارد دلار در این دوره حدود 570 میلیارد دلار خواهد بود.

تناقض آمار رئیس و معاون گمرک درباره واردات دولت احمدی نژاد+نمودار

با احتساب واردات خدمات که رقمی معادل 126 میلیارد و 380 میلیون دلار است، مجموع واردات کالا و خدمات 695 میلیارد و 607 میلیون بوده است. این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که با واردات ته‌لنچی و مسافری که به طور زیادی در این دوره افزایش یافته، واردات همان مبلغ اعلام شده توسط رییس جمهور است که در حدود 720 میلیارد دلار برآورد شده است.

در نگاه اول هر چند هم رئیس و هم معاون گمرک با جمع کردن ارقام فوق تلاش کرده‌اند عدد 720 میلیارد دلار را به دست آورند، اما نگاهی دقیق‌تر به آمارهای ارائه شده از گاف فاحش این دو مقام خبر می‌دهد.


1- رئیس گمرک رقم واردات کالا در دولت قبل را با احتساب واردات فرآورده‌های نفتی جمعا 513 میلیارد و 227 میلیون دلار اعلام کرده است. این در حالی است که معاون وی، رقم واردات کالای دولت قبل را بدون احتساب واردات فرآورده‌های نفتی همین رقم اعلام کرده است: ‌513 میلیارد و 227 میلیون دلار.

2- رقمی که رئیس و معاون گمرک درباره واردات خدمات اعلام کرده‌اند، یکسان است: 126 میلیارد دلار.

3- معاون گمرک برای اثبات رقم اعلامی روحانی درباره واردات 720 میلیارد دلاری دولت احمدی‌نژاد، یک متغیر دیگر را هم به واردات کالا و واردات خدمات اضافه کرده است: واردات فرآورده‌های نفتی (حدود 46 میلیارد دلار). 

وی سپس گفته است مابقی مجموع این ارقام (685 میلیارد دلار) تا 720 میلیارد دلار اعلامی روحانی، واردات غیررسمی و  غیرگمرکی بوده است که تفریق ارقام اعلامی وی حدودا 34.3 میلیارد دلار می‌شود.

تناقض آمار رئیس و معاون گمرک درباره واردات دولت احمدی نژاد+نمودار

4- اما رئیس گمرک برای اثبات رقم 720 میلیارد دلار، به متغیرهای کاملا متفاوتی روی آورده است.

وی 56 میلیارد دلار را به عنوان تعدیل ارزش (هزینه‌های حمل، بیمه و مناطق آزاد و...) به آمار واردات اضافه کرده و به رقم 695.7 میلیارد دلار رسیده و گفته مابقی تا 720 میلیارد دلار، واردات ته لنجی و مسافری بوده است که تفریق ارقام اعلامی وی از 720 میلیارد دلار این رقم را حدود 24 میلیارد دلار نشان می‌دهد.

تناقض آمار رئیس و معاون گمرک درباره واردات دولت احمدی نژاد+نمودار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    احمدی نژاد خودش تناقص بود وای به حال امارش؟! حالا شما چرا انکار و سانسور میکنید ای سانسور نیوزیها؟!؟
  • جواد ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    به مردم که سو مدیریت.خودشون بپوشونن. همه چی شده واردات گور پدر صادرات. هاچین واچین تولید برچین
  • بنده خدا ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    واردات گذشته رو زیر ورو میکنید از واردات بی رویه دولت کنونی چرانمیگید
  • بسیجی ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    لعنت خدا بر دروغگویان هر کی باشه
  • مهدی ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    فداتون بشم هرچقدرم بکوبین احمدی نژادو شمارو بالا نمیبره سعی کنین خودتونو بالا ببرین و یه خدمتی به ملت بکنین جز کوبیدن دولت قبل هنر دیگه ای ندارین؟
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    بعد مي گفتند احمدي نژاد با آمار بازي مي كنه، خودشون كه خيلي اوستان !!!!
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    احسنت مشرق جان. کار خوبی کردی. الآن هم شما مواظب هستید که دار و دسته دولت کار اشتباهی نکنه و هم سایتهای طرفدار دولت مواظب هستند که دار و دسته مجلسی ها و غیره کار اشتباهی نکنند. ببین قربونت به این میگن دموکراسی.
  • علی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    اون موقع ها آمارتون رو لولو برده بود؟؟؟
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    این دوستان برای سیاه نمایی دولت قبل ازهیچ اقدامی فروگذارنمکنند
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    امان از دنیا دوستی وحب جاه ومال خدا روشکر مرگ وقیامت هست وگرنه چی میشد برای تخریب یک نفر حاضرن خدا وقیامتشونو نادیده بگیرن سبحان الله
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    در برابر دلایل علمی و مستند هم وقتی کم می آورید بد و بیراه می گویید خصلتتان همین است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس