کد خبر 433566
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵

سلامت استخوان ها برای همه یک بخش ضروری از رفاه را شامل می شود، اما متاسفانه این قضیه اغلب نادیده گرفته تا زمانی که خیلی دیر است.

به گزارش مشرق، توجه دیر هنگام به استخوان ها باعث بیماری پوکی استخوان و ضعیف و شکننده شدن آنها می شود.از هر دو خانم یک نفر و از هر 5 آقا یک نفر در معرض خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان در طول عمر خود هستند.
 
براساس نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری احتمال افزایش پوکی استخوان با افزایش سن گزارش شده است، و در ایالات متحده، غربالگری برای این بیماری در زنان 65 ساله و مسن تر توصیه می شود.سلامت استخوانها است فقط برای افراد مسن مهم نیست، به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از مشکلات استخوانی در حالی که شما جوان هستید، اقدام کنید. حفظ استخوان سالم ساده است و شامل فعالیت های مورد علاقه ما نظیرغذا خوردن است.
 
قسمت سخت این مساله است که بدانیم چه غذاهایی برای خوردن بهتر هستند تا در حد اعتدال مصرف شوند.در ادامه به توضیح بیشتری درباره ی این غذاها می پردازیم.
 
شیر
شیر یک منبع مناسب برای ایجاد استخوان های قوی است. اما گزارش های اخیر نشان می دهدکه مقدار زیاد از حد آن  میتواند برای سلامت استخوانهای  شما مضرباشد؛ هم چنین یک مطالعه انجام شده در سوئد در سال 2014 نشان داد که مصرف شیر زیاد(بیش از سه لیوان شیر در روز) خطر شکستگی را افزایش می دهد و حتی  خطر مرگ و میر هم افزایش می یابد.
 
در ایالات متحده توصیه وزارت کشاورزی مصرف 1200 میلی گرم کلسیم در هر وعده روزانه است اما آمریکایی به طور متوسط تنها حدود 700mg- 800mg کلسیم در رژیم غذایی روزانه خود گنجانده اند.یک یا دو لیوان شیر کم چرب به صورت روزانه برای سلامت مفید است و آنچه که باعث میشود شیر و محصولات لبنی به ویژه برای سلامت استخوانها مفید باشد علاوه بر  کلسیم، وجود پروتئین منیزیم و پتاسیم هم خواهد بود.
 
مکمل
هر چند ترکیبی از مواد مغذی را به سلامت استخوانها کمک می کند،اما انتخاب تنها یکی از این مواد مغذی برای سلامت مطلوب استخوان، بسیار موثراست و این ماده ویتامین D است.شواهد موسسه ملی بهداشت نشان می دهد مکمل ها در کنترل شرایط گوناگون سلامت موثر هستند. هر چند مواد غذایی بهترین راه برای جذب مواد مغذی است، دریافت کافی ویتامین D از منابع غذایی به تنهایی تقریبا غیر ممکن است.
 
همراه با ویتامین D، کلسیم، منیزیم، ویتامین K، ویتامین و مکمل های C هم می توانند برای سلامت استخوانها مفید باشد هنگامی که افراد با کمبوداین مواد مواجه شده باشند.برگ های سبزتیرهبرگ های سبزتیره، مانند خربزه، کلم پیچ، و لوبیا سبز نیز غنی از کلسیم هستند و می توانند یک راه ساده برای کسانی باشد که به مصرف فراورده های لبنی اهمیتی نمی دهند.
 
با توجه به موسسه ملی پوکی استخوان، برای بدن مشکل است که که کلسیم را  از مواد غذایی حاوی اگزالات بالا در یافت کند و به این معنی است که  اگر چه اسفناج، ریواس، و حبوبات خاصی ممکن است کلسیم بالایی داشته باشند، اما ممکن است به درستی جذب بدن نشوند.
 
ماهی
ماهی نیزبرای سلامت استخوانها مفید است. موسسه ملی پوکی استخوان گزارش می دهد که ماهی هایی نظیر ماهی ساردین کنسرو شده و قزل آلا با استخوان به طور خاص کلسیم زیادی دارند و می تواند یک راه جایگزین برای کسانی باشد  که مشکل هضم فراورده های لبنی برای دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی خود. را دارند.

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ساردین حاوی ویتامین D بالایی هم هستند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس