کد خبر 432961
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹

طی ماه های اخیر واردات انبوه خودرو از کشورهای مختلف این سوال را ایجاد کرده است که چه کسانی این جریان را هدایت کرده و این گونه واردات چه حجمی ارز از کشورخارج می کند.

 به گزارش مشرق، درست است افرادی که تمکن مالی دارند باید آزادانه نسبت به خرید خودرو اقدام کنند،ولی  دلیل اصلی گرایش مردم در خرید خودروهای خارجی در دومقوله قابل بحث است،یک کم کاری و درجا زدن خودروسازان داخلی است.

خودروهای که اکنون تولید می شود در کشورهای تولید کننده خود به تاریخ پیوسته ،اگر خودروسازان داخلی طبق برنامه حرکت می کردند و به جای حاشیه ها به متن پرداخته بودند اکنون صنعت خودروی ایران که همزمان با کشور کره فعالیت خود را آغاز کرده بود،اکنون جزو لیست  10 صادرکننده تراز اول بود.

نکته دوم آن است که خودروسازان به صورت انحصاری فعالیت می کنند وبه هیچ خودروسازی اجازه کار نمی دهند.مانند این موضوع هم در قطب سوم خودروسازی رخ داد.در موقعیتی که دولت به دنبال ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی بود دو خودروساز کشور با مانع تراشی اجازه ندادند چنین مجموعه ای شکل بگیرد.

موارد عنوان شده میل مردم را برای خرید خودروهای خارجی افزایش داده است .نمایندگان مجلس نیز معتقدند عملکرد ضعیف خودروسازان و عدم نظارت دولت باعث شده که واردات خودروهای خارجی افزایش پیدا کند.

افزایش واردات خودرو درحقیقت دهن کجی به دولت است.براین اساس یک مجموعه باید مرجع پیگیری وضعیت پیش آمده در بازار خودرو باشد.در این خصوص با چند تن از نمایندگان مجلس گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می آید:

درجا زدن خودروسازان داخلی به علت گرایش مردم به خودروهای خارجی

 وزارت صنعت مجبور به لغو بخشنامه خود شد

سیدمحمد بیاتیان عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره واردات انبوه خودرو به کشور و اینکه نظارتی در این بخش وجود ندارد گفت:دولت دربخش واردات خودرو دو بخشنامه داشته،یک ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی سی و دیگری جلوگیری از واردات خودرو توسط افراد حقیقی بود.

وی افزود:خودروهای 2500 سی سی که در زمره خودروهای لوکس قرار می گیرند،محدودیت واردات دارند و طبق گزارش‌های رسیده میزان واردات آنها محدود است.البته طبق بخشنامه وزارت صنعت این گونه خودروها نباید وارد کشور شوند،اما برخی ازافراد با رانت‌های خاص خودروهای لوکس را وارد می کنند.

بیاتیان اذعان داشت:دومین بخشنامه ممانعت از واردات خودرو توسط افراد حقیقی و متفرقه (یعنی  واردات خودرو فقط ازسوی نمایندگی‌های مجاز) بود،اما فشار لابی‌های قدرت و ثروت اجازه نداد این بخشنامه عملیاتی شود،لذا وزارت صنعت مجبور شد بخشنامه خود را لغو کند.

وی ادامه داد:درحال حاضر خیابان‌های کشورمان پر شده از خودروهای خارجی با کیفیت و بی کیفیت خارجی که به طرق مختلف وارد شده است.جولان این خودروها در حقیقت دهن کجی به دولت و تولید ملی است.در حالی که رکود ،فروش خودروهای داخلی را با مشکل مواجه کرده، میزان فروش خودروهای خارجی در حال افزایش است.

با هر قیمتی واردات خودرو انجام می شود

بیاتیان اذعان داشت:قیمت خودروهای داخلی در بازار ارزان تر از نرخ کارخانه است .این رویه به شدت صنعت خودرو را تحت الشعاع قرار می دهد  و ممکن است فروش آنها بیش از گذشته کاسته شود. اجازه وارداتی که به خودروهای خارجی داده می شود سیاست غلطی است که متاسفانه برخی از بخش ها به آن دامن می زنند.

وی در ادامه به خودروهای چینی اشاره کرد و گفت:چین خودروهای خود را وزک و به بازارهای مختلف صادر می کند.یکی از بازارهای هدف این کشور ایران است .فروش خودروهای چینی  در حالی رو به افزایش است که خدمات پس از فروش این خودروها بسیار ضعیف می باشد  و یا حتی درایران هیچ نمایندگی ندارند.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:بازار خودرو سهوا و یا عمدا به حال خود رها شده است و دولت هیچ کاری  برای حمایت از تولید ملی،‌تنظیم بازار وقدرت خرید  مردم انجام نمی دهد.این روند باعث نابودی صنعت خودرو خواهد شد.متاسفانه با هر قیمتی واردات خودرو انجام می شود و این اتفاق به منزله سود بردن کسانی است که رانت های مختلف دارند.

  درجا زدن خودروسازان داخلی به علت گرایش مردم به خودروهای خارجی

واردات انبوه خودرو جای تاسف دارد

علی اکبر ناصری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودرو و اینکه دولت برای کنترل این بخش برنامه ای ندارد گفت:کمیسیون صنایع و معادن به شدت نسبت به واردات خودرو معترض است ،خودروهای لوکس و میلیاردی که فرزندان ثروتمندان وارد می کنند و درخیابان های کشور ویراژ می دهند،تنها باعث خروج ارز می شود.

وی با بیان اینکه واردات انبوه خودرو واقعا جای تاسف دارد ،افزود:دشمن اجازه نمی دهد ارز به هر شکلی وارد ایران شود،اما ما به راحتی ارز را از کشور خارج می کنیم.پولدارها برای خودنمایی و ویراژهای شبانه خود ماشین‌های میلیاردی وارد می کنند و هیچ مجموعه ای هم با اینگونه اتفاق ها برخورد نمی کند.

ناصری تاکید کرد:تولیدکنندگان خودروهای وطنی عملکرد ضعیفی دارند و طی دوره فعالیت خود نتوانستند خودروی باب میل افراد پولدار تولید کنند،بدین جهت همواره شاهد خروج ارز از کشور هستیم.تولیدکنندگان خودرو تنها به دنبال رشد کمیت محصولات قدیمی خود هستند و در این امرهم موفقیتی کسب نکردند.

وی اذعان داشت:ضعف صنعت خودرو دلیل اصلی افزایش واردات این کالا است.اگر تولیدکنندگان خودرو عملکرد خوبی داشتند و انحصار دراین بخش نبود اکنون گلایه از واردات خودرو نداشتیم.

 درجا زدن خودروسازان داخلی به علت گرایش مردم به خودروهای خارجی

خودروسازان تنها بر روی کمیت خودرو کار کردند

محسن بیگلری عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی نیز درباره واردات خودرو نگاه متفاوتی داشت گفت:خودروسازی در ایران کاملا انحصاری است و همین موضوع باعث شده که در زمینه خودروسازی به هیچ جایگاهی نرسیده و خودروسازان تنها بر روی کمیت کار کرده اند و برای ارتقای کیفیت برنامه ریزی نداشتند.

وی ادامه داد:افرادی که تمکن مالی دارند را نمی توان مجبور به خرید مثلا خودروهای پرشیا و یا 405 کرد،این افراد خواهان خودروهای خوب و مناسب هستند؛چطورمی توان از واردات خودرو گلایه کرد،وقتی خودروسازان داخلی امکان تامین نیاز تمام اقشار را ندارند،قطعا واردات رونق می گیرد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی افزود:خودروسازان مخالف واردات خودرو هستند؛ ولی دلیلی وجود ندارد که آنها انتقادی داشته باشند.اگر ارز برای واردات خودرو از کشور خارج  شده و یا واردات انبوه است تنها به دلیل کم کاری خودروسازان است.

وی اذعان داشت:افراد سرمایه دارنمی خواهند خودروی ملی سوار شوند؛هرچقدر هم درباره اقتصاد مقاومتی با این افراد صحبت کنیم توجیه نمی شوند؛از این رو خودروسازان باید پاسخگو حجم انبوه واردات باشند.

بیگلری گفت:ما چاره‌ای جز واردات خودرو نداریم،زمانی که خودروی مناسب تولید نمی شود،باید اجازه واردات را داد./

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    حق ندارید مردمومجبورکنیدماشینای آشغال داخلی سواربشن
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    با سلام والا ما سرمایه دار نیستیم جزئ افرادی هم نیستیم که بخواهیم به خاطر چشم هم چشمی خودرو تعویض کنیم ولی چون خودرو قبلی مان دیگر خیلی خرج روی دستمان می گذارد قصد داشتیم اقدام به تعویض کنیم ولی باور بفرمائید جرات نمی کنیم سراغ خود رو داخلی برویم یعنی اگر خودرو داخلی بخریم فقط پول خود را هدر دادهایم اگر غیر این است ثابت کنید راضی هستیم خود رو چینی بخریم خود رو داخلی نخریم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس