مجتهد نوشت: محمد بن سلمان به مسکو رفته تا به ولادیمر پوتین التماس کند که وی انصارالله را قانع کند با توقف جنگ در یمن بدون عذرخواهی عربستان موافقت کند.

به گزارش مشرق، مجتهد فعال سیاسی توییتری مشهور عربستانی در مطالبی در خصوص علل سفر محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان به مسکو نوشت: وی به مسکو رفته تا به ولادیمر پوتین التماس کند که وی انصارالله را قانع کند با توقف جنگ در یمن بدون عذرخواهی عربستان موافقت کند.
 
مجتهد نوشت : اما کار به این سادگی ها نیست و روسیه نیز خواسته هایی دارد که بدون آن ها برای این کار واسطه نمی شود، مهم ترین این خواسته ها عبارتند از:

1- بالا بردن قیمت نفت

2- امضای قرارداد خرید سلاح های روسی که عربستان پیش از این آن را متوقف کرده بود

3-امضای قرارداد خرید اسلحه برای مصر با منابع مالی عربستانی که عربستان این قرارداد را نیز متوقف نموده بود.

مجتهد در خصوص قرارداد فروش اسلحه روسیه به عربستان در گذشته که متوقف شده است، نوشت : قرار بود روسیه به عربستان تانک های تی-90 ، زره پوش و بالگردهای جنگنده و سامانه دفاع هوایی اس-400به ارزش بالغ بر 10میلیارد دلار بفروشد ، این قرارداد در ایام حکومت ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان به مراحل پیشرفته ای رسیده بود اما در دوران ملک سلمان و با اعمال فشارهای آمریکا مذاکرات در این خصوص متوقف شد و آمریکا پیشنهاد خرید سلاح های آمریکایی را به عربستان داد.

مجتهد در خصوص قرارداد خرید اسلحه مصر از روسیه نیز نوشت : قرار بود مصر با منابع مالی عربستان ، 48 فروند جنگنده پیشرفته میگ -29به ارزش هفت میلیارد دلار از روسیه خریداری کند ، قرارداد فروش این هواپیماها در زمان ملک عبدالله تقریبا نهایی شده بود اما در زمان ملک سلمان این کار نیز متوقف شد.

وی افزود : اما مهم ترین و سخت ترین بخش خواسته روسیه از عربستان بالابردن قیمت نفت با کاهش تولید عربستان است زیرا عربستان ( به دستور آمریکایی ها )چندی پیش برای مجبور کردن ایران برای تن دردادن به توافق هسته ای و همچنین مجبور کردن روسیه برای خارج شدن از اوکراین عمدا تولید نفت خود را افزایش داد و باعث کاهش شدید قیمت نفت شد .

این فعال عربستانی این شروط را برای عربستان بسیار دشوار دانست و افزود : اقتصاد عربستان در حال حاضر توان تحمل کاهش تولید نفت ندارد زیرا کمبود بودجه چهار ماه نخست سال جاری عربستان به بیش از 250میلیارد ریال عربستانی رسیده است و جدا از این بازارهای جهانی نفت به دلیل افزایش تولید نفت عربستان اشباع شده و در شرایط کنونی بازگرداندن نفت به قیمت قبلی خود یعنی با کاهش سه میلیون بشکه ای نفت عربستان امکانپذیر نیست و اینگونه است که کارشناسان پیش بینی می کنند مذاکران محمد بن سلمان با روسیه به نتیجه نمی رسد و البته اینگونه که پیداست ، تا زمانی که کارها به دست محمد بن سلمان است ، نتایجی به دست خواهد آمد که به صلاح و به نفع عربستان نیست.


هدف وزیردفاع عربستان ازسفر به مسکو یافتن راهی برای نجات ازمرداب یمن است/همکاری روسیه و عربستان سعودی در زمینه هسته ایروسیه و عربستان سعودی در زمینه هسته ای همکاری می کنند

روسیه و عربستان سعودی شش سند همکاری ازجمله توافقنامه همکاری در عرصه انرژی هسته ای صلح آمیز امضا کردند.


به گزارش رسانه های روسی از جمله خبرگزاری روسیا سگودنیا، این اسناد روز پنجشنبه در حاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ امضا شد.

توافقنامه همکاری هسته ای را سرگئی کرینکو رییس شرکت دولتی 'روس اتم' و 'عبدالله یمانی هاشمی' رییس مرکز انرژی هسته ای عربستان سعودی به نام ملک عبدالله امضا کردند.

این توافقنامه هسته ای ، شرایط حقوقی برای همکاری های روسیه و عربستان سعودی برای همکاری در طیف وسیعی از عرصه های هسته ای از طراحی تا ساخت و راه اندازی راکتورهای هسته ای و مراکز تحقیقاتی هسته ای و تبادل اطلاعات و فناوری های هسته ای را فراهم می سازد.

از دیگر اسناد امضا شده،موافقت نامه دولتی میان روسیه و عربستان سعودی برای تشکیل کمیته ای مشترک برای همکاری های نظامی بود.

به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، امروز ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با محمد بن سلمان وزیر دفاع و معاون ولیعهد عربستان سعودی در سن پترزبورگ دیدار و در مورد همکاری های دوجانبه با وی گفت وگو و مذاکره کرد.

رییس جمهوری روسیه در این دیدار با اشاره به روابط حسنه کشورش با عربستان سعودی به توجه خاص مسکو به توسعه همکاری ها با ریاض اشاره کرد و در عین حال به رقم پایین مبادلات بازرگانی میان روسیه و عربستان سعودی اشاره و بر لزوم افزایش همکاری های دو کشور تاکید کرد.

پوتین همچنین از ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی برای سفر به روسیه دعوت کرد که از طرف محمد بن سلمان پذیرفته شد.

محمد بن سلمان وزیر دفاع و معاون ولیعهد سعودی نیز در این دیدار به نوبه خود گفت که کشورش روسیه را از کشورهای مهم جهان می داند.

وی افزود: روابط ما قدمت دیرینه دارد و روسیه نخستین کشوری بود که عربستان سعودی را در سال 1929 به رسمیت شناخت و به همین دلیل برای توسعه روابط دوجانبه در تمام عرصه ها تلاش خواهیم کرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    آتش دنیا نمی تواند جنایتکاری را که ظرف چند ماه این همه انسان بی گناه را به خاک و خون کشیده به مجازات برساند . تمامی فعالیت ال سعود این فرزندان ابوسفیان ناپاک در لجاجت با پیامبر اسلام و قران و اهل بیت است .
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    هدف متقاعد کردن همکاری روسیه برای دست کشیدن از همکاری با ایران برای ایجاد نیروگاه جدید هسته ای اونم بعد از توافق احتمالی است، باز شما سرتون رو کردید زیر برف!
  • جواد ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    یعنی روسها دارن با کارت یمن بازی میکنن همه جا دنبال منافع
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    مرداب کلمه غلطیه. منظورتون باتلاق بوده. مرداب رو عوض کنید معنی منفی داره. وقتی میخان بگن طرف گیر کرده میگن باتلاق. مثلا میگن ویتنام باتلاق آمریکا بود.
  • جلال ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    چند قرن ديگر مانند ايران نيروگاه نيمه تمام در عربستان به بهره برداري ميرسد
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    این عربستان احمق دست به هر کاری زده خراب کرده.
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    روسیه متحد ماست یادوغ
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق واقعا کارت بجایی رسیده که تحلیلهای افراد بیسوادی مثل این آقای مجتهد رو به خورد خوانندگان میدی ؟؟؟ تحلیلهایی کاملا اشتباه واز روی تعصب وغرض ورزی ، از این به بعد هرکس گفت عربستان خره گاو نره شماهم تحلیلاتش رو بذار !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس