کد خبر 430616
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۵

یک آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه نیمی از نیروی کار کشور بیکار است، گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده تعداد دستفروشان طی ۱۰ سال گذشته ۳.۵ برابر شده است.

به گزارش مشرق، دکتر مجید ابهری با اشاره به اینکه نیروی کار ایران ۵۰ درصد شاغل و ۵۰ درصد بیکار هستند، گفت: جمعیت بین ۱۸ تا ۵۵ سال در کشور که نیروی کار محسوب می شوند به دلیل آثار تحریم و مشکلات مدیریتی در واحدهای تولیدی و صنعتی در حال حاضر در برزخ اشتغال به سر می برند.

وی گفت: با توجه به اینکه مشاغل فصلی و دستفروشی شغل مفید به حساب نمی آید، بنابراین در حال حاضر نیمی از نیروی اصلی کار در کشور نه شاغل محسوب می شوند و نه بیکار.

به گفته این آسیب شناس اجتماعی، حضور کارگران فصلی در معابر و هجوم به شهرهای بزرگ موجب تخلیه روستاها و تضعیف زیرساخت های کشاورزی شده است و خشکسالی به دلیل شرایط محیطی و طبیعی و همچنین ضعف مدیریت ذخایر آبی باعث شده کشاورزی به شغل دوم و یا سوم کشاورزان تبدیل شود.

ابهری اظهار داشت: در این میان ضعف مهارت های شغلی و حرفه ای باعث شده بخش اعظمی از نیروی کار در بخش فعالیت های بدنی و کاذب مشغول بکار شوند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت های شغلی به کارگران فصلی می‌تواند آنها را تبدیل به نیروی کار نیمه ماهر و ماهر کند و همچنین بیکاری های یاد شده باعث بروز آسیب های اجتماعی در میان این افراد شده است.

وی افزود: به همین جهت در چهار راه ها و معابر شهرهای بزرگ شاهد تعداد زیاد دستفروشان از گلفروش تا سی دی، ادعیه و کالاهای دیگر هستیم که باعث به هدر رفتن نیروی کار جامعه می شود.

این آسیب شناس اجتماعی به تحقیقات انجام شده و آمارهای گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری اشاره کرد و گفت: آمارهای بدست آمده از افزایش دستفروشی در کشور خبر می دهد به طوریکه دستفروشی و مشاغل خیابانی در ۱۰ سال اخیر نسبت به دهه قبل ۳.۵ برابر افزایش داشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    آخ چقدر وضعیت کشور های جبهه استکبار خرابه !!!!!!!!!!!! بجای بزرگ نمایی مشکلات سایر کشورها بهتر نیست به وضعیت خودمون هم نگاهی بکنیم !!!!!!!!! یونان ورشکسته اینقدر بیکار نداره !!!!!!!!!!!!!
  • حسن ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    با حذف بازنشستگان ونیروهای خارجی مخصوص افاغنه از مدار کار خیلی مشکلات کار حل می شود برای جوانان
  • امیر ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    درصد بیکاری رو از آقای احمدی نژاد بپرسید.
  • امید ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    این ها همه آثار خصوصی سازی .کشور ما فرهنگ خصوصی سازی نداره.خصوصی سازی باعث بیکاری -اخراج کارگر و حقوق پایین کارگران میشه تا کارفرماها ملیاردر تر شن.-تو رو خدا جلوی خصوصی سازی رو بگیرید.صداای ما که به گوش مسئولین نمیرسه.من از رسانه ها خواهش میکنم جلوی این کار رو بگیرند .ما پیشرفتی که توش عدالت نباشه نمیخوایم
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    بله من هم کاملا با شما موافقم اخراج 3میلیون افغانی از کشور موقعیت های شغلی .مسکن وتامین انرژی بسیار به کشور کمک خواهد نمود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس