کد خبر 43043
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶

روزنامه صباح ترکيه فاش کرد، رئيس سازمان جاسوسي آمريکا در سفر مخفيانه پنج روزه‌اي که به ترکيه داشت با همتايان ترک خود درباره اوضاع جاري در سوريه به توافقات سري دست يافت.

به گزارش گروه بين الملل مشرق، روزنامه صباح ترکيه نوشت: "لئون بانيتا" مدير سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريکا اواخر ماه مارس گذشته هنگامي که ناآرامي‌ها در سوريه دومين هفته خود را به پايان مي‌رساند، سفر مخفيانه پنج روزه‌اي به ترکيه داشته است.
در اين سفر بانيتا با همتايان ترک خود از جمله "هاکان ويدان" و ژنرال‌هاي ارتش و مقاماتي از دولت اردوغان به توافقاتي سري درباره اوضاع جاري در سوريه دست يافته است.
اين روزنامه ترک در ادامه مي‌نويسد: توافقاتي که در اين ديدارهاي بسيار سري ميان طرف آمريکايي و ترک حاصل شد، بررسي راهبردهاي انتقال قدرت در سوريه به رهبران سني اين کشور و حمايت از خاندان اسد در برابر انتقامجوي‌ها و فراهم ساختن مأمن و پناهگاه براي آنها را دربرمي‌گيرد.
در همين راستا رسانه‌هاي ترکيه نيز فاش کردند که شوراي امنيت ملي ترکيه در نشست خود که به رياست عبد الله گل، رئيس جمهور اين کشور برگزار شد، به اوضاع سوريه پرداخت و در اين‌باره طرحي را بررسي کرد که به صورت مشترک توسط دولت و وزارت خارجه و سازمان اطلاعات ترکيه تهيه و تدوين شده و به نحوه تعامل با تحولات جاري در سوريه پرداخته است.
منابع آگاه گفتند که اين طرح دربردارنده اقداماتي جهت رويارويي با احتمال مهاجرت و جنگ داخلي و گسترش ناآرامي‌ها در سوريه و مراقبت و کنترل شديد مرزها از طريق ماهواره‌ها و تشديد اقدامات امنيتي در طول مرزهاي ترکيه با سوريه است.
اين منابع در ادامه تأکيد کردند: اين طرح همچنين خواستار ايجاد اردوگاه‌ها و بيمارستان‌هاي صحرايي براي پذيرش مهاجران است و هم اکنون اقدامات اوليه اجراي اين طرح يعني تعيين محل ايجاد اين اردوگاه‌ها و بيمارستان‌ها در شهرهاي مرزي هطاي و شانلي و اورفا و کيلس و ماردين در حال انجام است.
همچنين آنکارا سفير خود در دمشق، عمر اونهون را به ترکيه فراخواند تا وي در برابر نشست شوراي امنيت ملي سوريه آخرين گزارش خود از اوضاع سوريه را ارائه دهد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس