کد خبر 429736
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵

برخي از محموله‌هاي قاچاق میوه که با تلاش ماموران تعزیرات کشف شده، به واسطه تعاونی مصرف فرهنگیان دوباره از ميدان ميوه و تره بار سر در آورده است.

گروه اقتصادی مشرق- ورود میوه های قاچاق به داخل کشور نه تنها تولید کنندگان داخلی را متضرر کرده بلکه سلامتی مصرف کنندگان را نیز تهدید می کند.

در برنامه پیک بامدادی رادیو ایران چگونگی قاچاق میوه مورد بررسی قرار گرفت. در این برنامه فاش شد که برخي از محموله هاي قاچاقي که با تلاش ماموران کشف مي شود با واسطه برخي تعاوني هاي دولتي دوباره از ميدان ميوه و تره بار سر در مي آورد.

بر اساس این گزارش، میوه های وارداتی که به صورت قاچاق وارد می شوند از سوی تعزیرات مصادره و به سازمان املاک تملیکی تحویل داده می شود اما همین میوه ها را تعاونی مصرف فرهنگیان (وابسته به وزارت آموزش و پرورش) به عنوان واسطه دریافت و این کالای قاچاق را به فروش می رساند.

دلالي ميوه هاي قاچاق توسط تعاوني مصرف فرهنگيان

به عنوان مثال، اخیرا بازرسان یک محموله قاچاق پرتقال مصری را کشف می‌کنند اما این محموله دوباره به بخش توزیع بازگشته است. ماجرا از این قرار است که شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان شهر ری مقدار 4 هزار کیلوگرم پرتقال مصری را از محل پرتقال‌های توقیفی در اختیار سازمان فروش اموال تملیکی استان البرز دریافت کرده و دوباره فروخته است.

در همین باره، ناصر مدیحی رئیس شعبه 14 اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران و رئیس بازرسی استان تهران از کمک تعاونی مصرف فرهنگیان به قاچاقچیان میوه خبر داد و گفت: یک بار یک محموله شامل 4 هزار کیلو پرتقال قاچاق توقیف شد که البته فروشنده اقرار کرد 12 هزار کیلو پرتقال را به فروش رسانده، مسئولان باید توضیح دهند که چرا بارهایی که توقیف می شوند، دوباره به فروش می‌رود؟

وی افزود: همانطور که می‌دانید محموله قاچاق پس از توقیف به سازمان اموال تملیکی واگذار می‌شود. در مورد محموله قاچاق پرتقال هم همین روال صورت گرفت و به سازمان اموال تملیکی واگذار شد. سپس تعاونی مصرف فرهنگیان این محموله را از سازمان اموال تملیکی خریداری می‌کند تا بین اعضایش توزیع کند. اما اکنون شاهدیم که این محموله در میدان میوه و تره‌بار توزیع شده است.

وی توضیح می‌دهد: حقیقت این است که تعاونی مصرف فرهنگیان این محموله پرتقال را به قیمت هر کیلو 4 هزار تومان از سازمان اموال تملیکی خریداری کرده اما به مبلغ 5200 تا 5500 به یک غرفه در میوه و تره‌بار فروخته و همان پرتقال 4 هزار تومانی به قیمت 10 تا 12 هزار تومانی به مصرف‌کنندگان رسیده است. مسئولان باید جواب دهند که چرا محموله قاچاقی که کشف شده دوباره به چرخه فروش وارد شده است.

حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نیز خبر داده که محموله میوه‌های قاچاق ممکن است سرطانزا باشد. وی گفت: متوجه شدیم برای اینکه میوه هایی مثل پرتقال و سیب آب خود را از دست ندهد و به نظر تازه بیاید مقدار زیادی پارافین یا ترکیبات آروماتیک بر روی آن می زنند، بعضی وقتها این میوه ها قیافه های خوشگلی دارند اما بسیار مضر است و باید با این موضوع که سلامت جامعه را تهدید می کند برخورد شود.

حال اگر این پرتقال‌های قاچاق که احتمالا آلوده هستند و شرایط قرنطینه را طی نکرده‌اند، چطور دوباره به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس