غلامعلی دهقان تاکید کرد: قطعا قضیه هسته‌ای در روند انتخابات آتی بی تاثیر نخواهد بود، اما اینکه بگوییم نتیجه انتخابات تماما منوط به قضیه هسته‌ای است، اینگونه نیست.

به گزارش مشرق، حزب اعتدال و توسعه در سال ۱۳۷۸ با حضور چهره‌هایی همچون حسن روحانی، سیدحسین موسویان، محمدباقر نوبخت، فاطمه هاشمی رفسنجانی تشکیل شد. امروز نیز برخی از وزرای دولت یازدهم از جمله علی جنتی و محمود واعظی عضو این حزب هستند.

غلامعلی دهقان با بیان اینکه «تاکنون تمامی دفاتر استانی خود را راه انداری کرده‌ایم» تصریح کرد: «امروز حزب اعتدال و توسعه یک حزب فراگیر و گسترده است».

چگونگی حضور حزب اعتدال و توسعه به عنوان نمادی از دولت در انتخابات آتی مجلس از جمله مباحث داغی است که امروز در سطح فعالین سیاسی و رسانه ها مطرح است. دهقان در همین زمینه گفت:«در راستای مشارکت حداکثری در انتخابات شرکت کنیم و فکر می کنیم که می توانیم بیش از گذشته چهره های اعتدالی را در جامعه مطرح سازیم».

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه همچنین با تائید تاثیر نتیجه مذاکرات هسته‌ای در انتخابات مجلس نهم تاکید کرد: «قطعا قضیه هسته ای در روند انتخابات آتی بی تاثیر نخواهد بود، اما اینکه بگوییم نتیجه انتخابات تماما منوط به قضیه هسته‌ای است، اینگونه نیست».

دهقان همچنین فعالیت مستقیم محمدباقر نوبخت برای انتخابات مجلس را رد کرد و در واکنش به اینکه نوبخت ابلاغیه‌های انتخاباتی به برخی استانها صادر کرده است گفت:«من بشدت این موضوع را تکذیب می‌کنم».

در ادامه گفتگو مهر با غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه را می خوانید:

امروز حزب اعتدال و توسعه در سراسر کشور و برای انتخابات مجلس دهم چه فعالیت هایی را در دستور کار دارد و در چه مرحله‌ای است؟

حزب اعتدال و توسعه هنوز وارد فاز انتخابات نشده است. امروز هم ما دفاتر استانی خود را در ۳۱ استان که آخرین آن هفته پیش بود، کامل کردیم. یعنی در این بازه زمانی بازسازی تشکیلات اعتدال و توسعه متناسب با انتخابات یازدهم ریاست جمهوری بوده است و خیلی خوشحالیم که بالاخره حزب اعتدال و توسعه یک حزب فراگیر و گسترده ای شد.

برای انتخابات آینده قصد دارید به طور مستقل فعالیت کند یا اینکه می خواهید با شوراهایی که در جریان اصلاحات تاسیس شده است، همکاری و هماهنگی داشته باشید؟

پیشینه اعتدال و توسعه از شروع به کار مجلس ششم یعنی سال ۱۳۷۸ بوده است و از گفتمان اعتدال حمایت می کرده است. بنابراین در مجلس ششم، مجلس هفتم و مجلس هشتم رویه اش این بوده است که از اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان واقعیت‌بین و میانه‌روهای اعتدالگرا در لیست های خود استفاده می کرده است تا بتواند گفتمان اعتدال را زنده نگاه دارد و نهادینه کند که خوشبختانه پیروزی آقای روحانی در خرداد ۹۲ نشان داد که اعتدال و توسعه موفقیت نسبی داشت و پرچم اعتدال را در این ۱۶ سال به خوبی حفظ کرد تا توانست به میوه پیروزی برسد.

اخیرا آقای ترکان در یکی از جلسات سران اصلاح‌طلب به عنوان نماینده اعتدال و توسعه شرکت کرده بود. آیا رویه این حزب این است که در جلسات اصلاح‌طلبان شرکت کند؟

تعامل با اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان واقعیت‌بین سیاست کلی اعتدال و توسعه در ۱۶ سال گذشته بوده است و در مورد آقای ترکان هم اگر خبری که گفتید را مقرون به صحت بگیریم و وی در آن جلسه شرکت کرده باشد، حق شهروندی‌اش بوده است، اما قرائن و شواهدی نشان می دهد که وی به عنوان شخص حقیقی در این جلسه شرکت کرده است و اینکه گفته شود استراتژی حزب چیست؟، کمی زود است، زیرا ما کمیته انتخاباتی خود را مهر ماه تشکیل می دهیم و سپس وارد فاز انتخابات خواهیم شد.

آیا اعتدال و توسعه هدفش این است که در انتخابات مجلس به طور مستقل از اصلاح طلبان و اصولگرایان شرکت کند؟

قطعا تلاش می کنیم که در راستای مشارکت حداکثری در انتخابات شرکت کنیم و به انتخابات نشاط بدهیم و با توجه به اقبالی که توده مردم به گفتمان اعتدال دارند، فکر می کنیم که می توانیم بیش از گذشته چهره های اعتدالی را در جامعه مطرح کنیم و حدس می زنیم مورد توجه مردم قرار بگیرد، اما به نظرم بر خلاف دوره های قبل کفه کسانی که نزدیک به اعتدال و توسعه هستند، در لیست های انتخاباتی ما بیشتر از گذشته است.

ما تلاش می کنیم که همیشه فراجناحی باشیم، اما این بار کفه میانه روهای اعتدال گرا سنگین تر از گذشته خواهد بود.

با توجه به نزدیکی حزب اعتدال و توسعه به دولت در صورت موفقیت و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، چقدر این قضیه می تواند به اعتدال و توسعه وزن بدهد و در انتخابات آینده به آن کمک کند؟

قطعا هر حادثه سیاسی می تواند در عرصه انتخابات آینده یک پارامتر و فاکتور به حساب بیاید.

امروز اعتدال و توسعه به واسطه نزدیکی به دولت بیش از گذشته مطرح شده است و موفقیت دولت قاعدتا برای حزب نزدیک به آن یک مؤلفه مثبت به حساب می آید.

قطعا قضیه هسته ای در روند انتخابات آتی بی تاثیر نخواهد بود، اما اینکه بگوییم نتیجه انتخابات تماما منوط به قضیه هسته‌ای است، اینگونه نیست. به نظر من عوامل زیادی در این مساله دخالت دارند. یکی از مولفه هایش موضوع هسته ای است و مسائل دیگری از جمله مباحث اقتصادی، همگرایی نیروهای همسو با دولت و وضعیت اردوگاه رقیب که آیا به صورت همگرا می آیند و یا با لیست های مختلف حضور پیدا می کنند و همچنین حوادث غیرمترقبه ای که هر لحظه رخ می دهد، ممکن است در انتخابات مجلس دهم تاثیرگذار باشد.

اصلاح طلبان مدعی هستند که به نتیجه رسیدن توافق هسته ای به نفع نیروهای نزدیک به دولت خواهد بود و طیف اصلاحات هم از جمله نیروهای طرفدار دولت است.

بله، درست است. قطعا تاثیرگذار خواهد بود، اما تنها مولفه نیست.

اخیرا خبری آمد که آقای نوبخت ابلاغیه های انتخاباتی را به روسای ستادهای انتخاباتی آقای روحانی که امروز از اعضای شوراهای توسعه استان ها هستند، ارسال کرده است که بیانگر فعالیت های انتخاباتی دولت است. آیا این موضوع صحت دارد؟

امروز چون سازمان برنامه و بودجه احیا شده است، فقط روسای سازمان ها را در استان ها تعیین می کند که این هم یک وظیفه قانونی است و طرح شوراهای توسعه یک بحث انحرافی است که فکر می کنیم عده ای بیشتر در بازی های سیاسی آن را مطرح می کنند و حداقل امر اثبات نشده ای است.

این خبر مبنی بر این بود که نوبخت ابلاغیه های انتخاباتی برای استان ها صادر کرده است. آیا اصلا ابلاغیه های انتخاباتی وجود داشته و این اقدام از سوی نوبخت انجام شده است؟

من به شدت این بحث را تکذیب می کنم.

حتی این بحث مطرح شد که قرار است اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این موضوع را به نوبخت تذکر دهند، زیرا شائبه فعالیت انتخاباتی دولت و دخالت در امر انتخابات را به همراه داشت.

دولت بنا بر گفته آقای روحانی، یک حزب و جناح نیست بلکه دولت مجری انتخابات است. ما این دغدغه را در ادوار گذشته داشتیم که دولت ها نباید از قدرت خود استفاده سیاسی کنند، چرا ما در انتخابات ریاست جمهوری دهم با یکی از کاندیداها مشکل داشتیم چون می گفتیم یکی از آنها دو سه ماه مانده به انتخابات سیب زمینی پخش کرد و سهام عدالت داد. بنابراین ما همیشه مخالف فعالیت دولت در انتخابات بوده ایم. این قضیه که در مورد فعالیت انتخاباتی آقای نوبخت مطرح کرده اند را به شدت تکذیب می کنم.

اکثر اعضای حزب اعتدال و توسعه از وزرای دولت هستند. این شبهه چگونه می تواند رفع شود که فعالیت این حزب هیچ ارتباطی با دولت ندارد؟

 این موضوع همیشه مسبوق به سابقه بوده است چون بالاخره هر کسی که در این ۳۷ سال در ایران به قدرت رسیده، یک گرایش حزبی و سیاسی داشته است، ولی در مورد انتخابات مگر در دولت خاتمی با وزیر کشوری موسوی لاری، احمدی‌نژاد انتخاب نشد؟ مگر در دولت هاشمی رفسنجانی با وزیر کشوری بشارتی، خاتمی که اصلاح طلب بود، انتخاب نشد؟ مگر نجار وزیر کشور دولت دهم به اردوگاه احمدی نژاد نزدیک نبود؟ ولی شما دیدید که روحانی در انتخابات یازدهم انتخاب شد.

بنابراین دامن زدن به این بحث ها انحرافی است برای اینکه اذهان توده ها را می تواند تحت تاثیر قرار دهد و کار درستی نیست. همه جناح های سیاسی فرزندان انقلاب هستند و مقام معظم رهبری بارها فرمودند که این جناح و آن جناح برای من تفاوتی ندارد، بنابراین من فکر می کنم که نوعی سیاست زدگی دراین بحث ها وجود دارد که به هیچ وجه نه خدا را خوش می آید، نه خلق خدا را، نه رهبر معظم انقلاب و نه رئیس جمهور از این بحث ها راضی نخواهند بود.

من همان حرف آقای روحانی را می زنم که دولت نه حزب است و نه جناح و باید به وظیفه قانونی خود عمل کند و خوشبختانه نهادهای نظارتی از جمله شورای نگهبان و قوه قضائیه چنین اجازه ای را نخواهند داد و همانطور که در ادوار گذشته اگر موردی بوده است، نهادهای نظارتی با آن برخورد کرده اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس