کد خبر 429470
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۶

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آفتی که اکنون بر رسانه های ما حاکم شده، خودسانسوری است؛ اگر سانسور بود کمتر اشکال داشت اما ما گرفتار خودسانسوری شده ایم.

به گزارش مشرق، محمدرضا عارف عصر دوشنبه در نشست چالش های رفع خشونت و رسانه در محل بنیاد امید ایرانیان، افزود: رسانه ها از بخش های مظلوم جامعه هستند که بیشترین سلایق بر آنها حاکم می شود و کوچکترین اختلاف سلیقه به تعطیل شدن آن می انجامد.

وی ادامه داد: با این مسایل و چالشها باید برخورد و چاره اندیشی کرد تا یک رسانه، محقق، نویسنده و خبرنگار دستش نلرزد و بتواند حرفش را بزند و زمانی که با یک مشکل روبرو شد، صادقانه آن را در جامعه مطرح کند و چاره اندیشی شود.

رییس بنیاد امید ایرانیان افزود: نگاهی که امروزه برای رسانه ها بوجود آمده، متفاوت از نگاه چند دهه گذشته است؛ در گذشته رسانه ابزاری برای اطلاع رسانی بود اما امروزه رسانه ها بستر و ظرفیتی است که می تواند در خدمت برنامه ها و رفع خشونت قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید به بحث رسانه، جدی تر از گذشته بپردازیم، گفت: امروزه با مشکلات و مسایلی از جمله دور شدن از اخلاق و ارزشها و همچنین نگاه کوتاه مدت به منافع باندی و جناحی روبرو هستیم؛ بعضا از رسانه در جهت این امور استفاده می شود که در این شرایط، امروز بیش از هر چیز به حاکمیت اخلاق نیاز داریم و تحقق این مساله، وظیفه مهم رسانه هاست.

رییس بنیاد امید ایرانیان، نگاه تک بُعدی و کوتاه مدت به رسانه ها را از جمله مشکلات در این بخش برشمرد و گفت: نتیجه آن، مشکلات و بحران های اجتماعی است که امروزه شاهد آن هستیم.

عارف با طرح این پرسش که در رسانه ملی چقدر به بحث اعتیاد پرداخته می شود؟ گفت: در جلسه اخیر شورای انقلاب فرهنگی گزارشی از وضعیت اعتیاد ارائه شد که آمار دانشگاه ها بسیار نگران کننده بود.

وی ادامه داد: شاید اگر رسانه های ما وظیفه ملی خود را بهتر و با رویکردی فرهنگی انجام می دادند، بحران هایی مانند اعتیاد و طلاق در این سطح نبود؛ نرخ طلاق در برخی استانها وضعیتی نگران کننده پیدا کرده است؛ چقدر رسانه ملی به این مساله می پردازد؟

عارف با اشاره به وضعیت عصبیتی که در جامعه حاکم است، گفت: چقدر رسانه ملی و رسانه ها به طور کلی در ایجاد آرامش کمک می کنند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید تمام شد و وارد سومین سال شدیم؛ خوب است از زحمات دولت تدبیر و امید تشکر کنیم که می دانیم در چه شرایط ویژه ای روی کار آمد و برای اجرایی شدن برنامه هایش با چه مشکلات و موانعی روبرو است.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به نامگذاری سال جاری، در یک فضای همدلی و همزبانی، بتوان امور کشور را دنبال و مشکلات را رفع کرد.

عارف، در مورد برگزاری سلسله نشست هایی در بنیاد امید ایرانیان نیز گفت: در چهار نشست قبلی به بحث های مهمی از جمله محیط زیست، حقوق داخلی، نظام بین الملل و حقوق زنان پرداخته شد و در چهارمین نشست پیشنهاد شد که جلسه ای پیرامون رفع خشونت و رسانه برگزار شود.

به گزارش ایرنا، در این نشست صاحبنظران حوزه رسانه از جمله محمد امین قانعی راد، محمد سلطانی فر، محمد مهدی فرقانی، ژاله فرامرزیان و مینو بدیعی مباحث خود را پیرامون مساله خشونت و رسانه مطرح کردند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    پرچم دار این رسانه های حزب گرا خود مشرق نیوز امیدوارم حداقل یکم انتقاد پذیر باشین و نظرمو تایید کنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس