يک کارگردان و تهيه‌کننده سينما معتقد است برخي فيلمسازان اجتماعي فقط به نقاط ضعف و کاستي‌هاي جامعه اشاره مي‌کنند و قصد دارند به نقد منفي نظام بپردازند. <BR>

به گزارش مشرق، جمال شورجه کارگردان سينما درباره سينماي اجتماعي و تفکيک نقد با سياه نمايي در اين نوع سينما به مهر گفت: بيشتر سينماگران ما داعيه پرداختن به مباحث اجتماعي را دارند. بيشتر فيلم هايي هم که در ايران ساخته مي شود از ساختار اجتماعي برخوردارند. سينماي اجتماعي از گستردگي فراواني برخوردار است و گونه هاي مختلف سينما از طنز،خانوادگي تا ملودرام را در بر مي گيرد.

وي ادامه داد: در اين نوع سينما مي توان مباحث انتقادي جامعه را هدف گيري کرد. البته نبايد به صورت سهل انگارانه به سوي اين نوع فيلم اجتماعي رفت. از اين دست آثار در سينماي ايران بسيار هستند که به مسائل تلخي که در جامعه ما وجود دارد مي پردازند و قصد طرح نقد اجتماعي را دارند. من معتقدم که لازم نيست در همه فيلم هاي اجتماعي تنها به کاستي هايي که در کشور وجود دارد اشاره شود. ساخت فيلم اجتماعي مي تواند بر اساس خدمات حکومت به مردم و بالعکس نيز تعريف شود.

اين نويسنده و کارگردان افزود: مباحث مختلف اجتماعي مي تواند در گونه هاي مختلف طنز، خانوادگي و نوآر مورد توجه قرار گيرد. هر فيلمسازي با توجه به درک، فهم، سواد و دغدغه اي که دارد به دنبال ساخت آثار متفاوت مي رود. برخي از اين فيلم ها با نگاهي سطحي و ساده انگارانه و يابا نگاه به گيشه ساخته مي شوند. اما بعضي از فيلم ها هم هستند که با نگاه حساس تر و موشکافانه تر به مسائل اجتماعي نگاه مي کنند. که از لحاظ انتقال مفهوم و جدي بودن موضوع و حتي نوع مخاطبي که جذب مي کنند با ديگر فيلم ها متفاوت هستند.

شورجه خاطرنشان کرد: برخي از فيلمسازان اجتماعي ما نيز با توجه به ديدگاه هاي سياسي که دارند وارد اين فضا مي شوند. برخي از کارگردان ها از ابتدا با نگاه منفي به عرصه سينماي اجتماعي وارد مي شوند. اين افراد بيشتر به قصد نقد نظام و حکومت فيلم مي سازند و بيشتر از اينکه بخواهند فيلمي اجتماعي بسازند دوست دارند نگاه منفي خود را به نظام وارد کرده و ناکارآمدي دولت را در زمينه هاي مختلف نشان دهند.

وي گفت: معتقدم که اغراق نمايي و سياه نمايي غير طبيعي بي انصافي است. البته منظوراين نيست که ما جامعه کاملي داريم امابا توجه به اتفاقاتي که در طول اين 30 سال در کشور روي داده است ايران رشد بسزايي در همه مسائل داشته است. بنابراين فيلمسازان ما نبايد کوچکترين مسائل را بسيار درشت وغلوآميز نشان دهند. اين افراد از سربي انصافي و بي اعتمادي، به مباني نظام نگاه مي کنند.

تهيه‌کننده فيلم "نفوذي" ادامه داد: برخي از فيلمسازان ما اهل خطر کردن نيستند و نمي خواهند براي باورهاي کشور آبرو کسب کنند. بلکه بيشتر علاقمند کسب آبرو و اعتبار از کشورهاي ديگر براي خودشان هستند. براي اين کسب اعتبار اين فيلمسازان هميشه بايد در موضع اپوزيسيون و نقد قرار داشته باشند. بايد اين نوع نگاه منفي را از سينماي ايران دور کرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس