کد خبر 42800
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۱

آيت‌الله مصباح يزدي تأکيد کرد: اگر پس از بررسي ادله ولايت فقيه به حقانيت آن پي برديم، بايد پاي آن بايستيم و بدانيم که مخالفت با ولي‌فقيه مخالفت با ائمه (ع) و بر اساس روايات در حد شرک بالله است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، آيت‌الله مصباح يزدي در ديدار با جمعي از پاسداران با اشاره به اين‌که خداوند انسان را به گونه‌اي آفريده که با اختيار و اراده خود راه سعادت را انتخاب کند، اظهار داشت: ويژگي انسان به عنوان خليفة‌الله اين است که از طرفي مي‌تواند راه کمال را در پيش بگيرد و از طرف ديگر راه انحطاط و سقوط را انتخاب کند.

استاد حوزه علميه اظهار داشت: لازمه به کارگيري اراده براي رسيدن به کمال، شناختن راه صحيح است؛ چون انتخاب و اراده براي کسي‌ امکان دارد که راه صحيح را بشناسد.

وي ادامه داد: علاوه بر ابزار شناختي مثل حواس و عقل، خداوند از سر لطف بي‌پايان خود پيامبر و جانشينان وي را نيز براي هدايت بشر قرار داده تا بتواند راه صحيح را از مسير انحراف باز بشناسد.

عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: هر چند مردم نسبت به امامان معصوم(ع) بي‌وفا بودند و برخي از آنها با ائمه دشمني و ستيز کردند، و بعضي ديگر هم از امام خود حمايت نکردند، اما اراده الهي بر اين تعلق گرفته که معصوم داوزدهم ـ‌عجل‌الله تعالي فرجه‌الشريف‌ـ زماني ظاهر شود که عالم ظرفيت استفاده از وي را داشته باشد.

علامه مصباح يزدي با اشاره به وظيفه مکلفين در زماني که امکان دسترسي به معصوم نيست، گفت: حتي در زمان حضور معصوم که برخي از مردم يه امام(ع) دسترسي نداشتند، ائمه(ع) افرادي را به عنوان نائب و جانشين خود قرار مي‌دادند و اين همان امري است که در فرهنگ ما "ولايت فقيه " نام دارد.

وي گفت: تاريخ نيز گواه است که از صدر اسلام تاکنون در شرايط عدم دسترسي به امام معصوم، به ويژه در زمان غبيت، فقها و علما نقش بسيار مؤثري داشتند و اگر آنها نبودند، چه بسا چيزي از اسلام باقي نمانده بود و اگر هم نامي از اسلام بود، محتواي آن کاملا تحريف شده بود.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم گفت: اراده خداوند همواره بر اين تعلق گرفته که دو دستگاه در برابر هم وجود داشته باشد: دستگاه پيامبران و دستگاه شياطين انس و جن.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به لزوم انتخاب راه صحيح براي رسيدن به کمال گفت: خداوند حداکثر اختيار را به انسان داده است و حتي قرآن که کتاب هدايت است، بر اثر استفاده نادرست و تفسير به رأي مي‌تواند براي عده‌اي وسيله گمراهي باشد. از همين‌رو شياطين انسي مانند مرتاض‌ها از قدرتي برخوردارند که مي‌توانند به کمک آن ديگران را بفريبند؛ اما مردم بايد با انتخاب صحيح سعي کنند از دام‌ شياطين رها شوند و با استفاده از اسباب هدايت راه درست را پيدا کنند.

وي با اشاره به داستان گوساله سامري و نقش آن در گمراهي بني‌اسرائيل گفت: طبق روايات هر اتفاقي که براي بني‌اسرائيل افتاده، براي امت اسلام هم رخ مي‌دهد. پس بايد بدانيم که همواره سامري‌هايي هستند که مي‌توانند ما را بفريبند.

آيت‌الله مصباح يا اشاره به اين که تعداد کمي از مردم از وقايع و داستان‌‌ها عبرت مي‌گيرند، گفت: بحمدالله شيعيان بيش از سايرين از اين وقايع درس گرفته‌اند؛ به ويژه در جريان تعيين خليفه، زماني که بسياري از افراد پس از رحلت پيامبر اسلام(ص) واقعه غدير خم را که تنها هفتاد روز از آن گذشته بود فراموش کرده بودند.

وي ادامه داد: تاريخ نشان داده بسياري از مسلماناني که اهل نماز، تلاوت قرآن‌ و انفاق بودند، و حتي در رکاب رسول خدا و اميرالمؤمنين ـ‌صلوات‌الله عليهما‌ـ شمشير زده بودند، فرزند وي را به فجيع‌ترين وضع به قتل رساندند. ما بايد از اين وقايع درس عبرت بگيريم و بدانيم اين تحولات براي هر کسي ممکن است اتفاق بيافتد و اين دام‌ها سر راه همه ما وجود دارد و خطر سقوط در آنها تا لب گور ما را تهديد مي‌کند.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: براي هدايت ابتدا بايد از عقل استفاده کنيم و سپس قرآن و کلمات معصومين(ع) را با مراجعه به اهل علم و متخصصان مسايل ديني، يعني فقها، فرا بگيريم.

وي با اشاره به اين‌که نمي‌توان دين را از غير متخصص در امور ديني ياد گرفت، گفت: دين را بايد به کمک علما از قرآن و کلمات معصومين آموخت؛ نه از مرتاض و جن‌گير؛ و با استناد به اين‌که برخي افراد کارهايي مي‌کنند که ديگران از انجام آن عاجزند، نمي‌توان براي شناخت دين به آن‌ها مراجعه کرد.

اين استاد فلسفه و تفسير با تأکيد بر اين‌که شناخت راه سعادت در گرو فهم صحيح از دين به وسيله عقل، قرآن، پيامبر و معصومين ـ‌صلوات‌الله عليهم اجمعين‌ـ و علماست، گفت: فقها وارثان قرآن ‌و معصومين(ع) هستند و اگر کسي به دستور غير خدا عمل کند، در حقيقت به شرک در ربوبيت تشريعي گرفتار شده است.

وي در پايان با بيان اين‌که اگر فهميديم مسأله‌اي حق است بايد تا آخر بر آن پافشاري کنيم، خاطرنشان کرد: اگر پس از بررسي ادله ولايت فقيه به حقانيت آن پي برديم، بايد پاي آن بايستيم و بدانيم که مخالفت با ولي‌فقيه مخالفت با ائمه و بر اساس روايات در حد شرک بالله است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس