کد خبر 426981
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹

درحالیکه جریان آب زاینده رود بشدت کاهش یافته و تقریبا خشکیده است استاندار استان اصفهان نوید داد که آب به این عرصه حیات بخش باز خواهد گشت .

به گزارش مشرق، رسول زرگرپور سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: خشک شدن زاینده رود بدلیل افزایش بارگیری و برداشتهای ناگهانی رخ داد که این اتفاق مانع از رسیدن جریان آب به شهر اصفهان شد .

زرگرپور با بیان اینکه برای رفع این مشکل ، پنج متر مکعب آب به خروجی سد زاینده رود اضافه شده اظهار امیدواری کرد که امروز یا فردا آب در سراسر رودخانه جریان یابد.

وی با اشاره به تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود خاطر نشان کرد: در این شورا تصمیم گرفته شد که پس از توقف آب کشاورزی، حدود پنج متر مکعب آب در رودخانه به مدت یک ماه جریان داشته باشد تا برخی شاخصه ها مانند میزان تبخیر و نفوذ در بستر رودخانه مورد بررسی قرار گیرد .

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه هنوز مدیریت آب نتوانسته است رفتار زاینده رود را مدل سازی کند، تصریح کرد: در نخستین فرصت باید بسترسازی رودخانه انجام تا از نفوذ پذیری زیاد آب جلوگیری شود.

وی همچنین با اشاره به تاکیدات رییس جمهوری درباره مسائل محیط زیست و زاینده رود گفت: منظور آقای روحانی این نبود که رودخانه از فردا پر از آب خواهد بود بلکه هدف احیای زاینده رود است که رودخانه بطور دائم آب داشته باشد.

وی درباره آبیاری برخی محصولات با پساب فاضلاب نیز توضیح داد: بررسیهای صورت گرفته نشان داد که این موضوع بیشتر به تخلیه تانکرهای حمل فاضلاب در مزارع برمی گردد و باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

در سال زراعی 93- 94 آب در سه نوبت آب از 15 آبان تا نیمه آذر و اوایل تا 22 اسفند 93 و سومین بار از 15 فروردین 94 برای انجام کشت پاییزه و آبیاری مزارع شرق اصفهان جاری شد و در 10 خرداد بار دیگر صدای پای آب در شهر اصفهان متوقف شد.

کاهش بارش ها و خشکسالی در هفت سال اخیر موجب شده که زاینده رود از یک جریان آبی دائمی به رودخانه ای فصلی بدل شود و اولین تاثیر کم آبی زاینده رود در سال های گذشته به شماره افتادن نفس تالاب گاوخونی بوده است.

حجم کنونی ذخیره سد زاینده رود نزدیک به 550 میلیون متر مکعب است که این میزان در مقایسه با میانگین بلندمدت حدود 50 درصد کاهش نشان می دهد.

زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران از کوههای زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق اصفهان می رسد.

این عرصه طبیعی علاوه بر اثرات اقتصادی و جلوه های بی نظیر زیست محیطی یکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی کشور و استان اصفهان محسوب می شود و بیشترین زمان استقرار مسافران و گردشگران و شهروندان اصفهانی در حاشیه این رود زیبا مشاهده می شود . این رود را می توان جان اصفهان نامید .
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    خدارو شکر
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    خوشحال شدم ولی اب در بالا دست یعنی بلعیده شده در ظرف یه هفته عجیبها مشرق جان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس