کد خبر 425938
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳

دولت و مخالفان ترکیه تبلیغات انتخابی برای شرکت در انتخابات مجلس این کشور را به پایان رساندند.

 به گزارش مشرق، "حزب عدالت و توسعه" حاکم بر ترکیه کوشید اکثریت کرسی های مجلس را به منظور تعدیل قانون اساسی و تقویت اختیارات "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری به دست آورد اما نظر سنجی های انجام شده نشانه نگرانی رای دهندگان ترک از تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری است.

در حالی که اردوغان برای تبدیل نظام ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری تلاش می کند ترک ها به شدت با آن مخالف بوده و این اقدام را تلاشی برای قبضه کردن قدرت در تمام سطوح در کشور می دانند. به این ترتیب  صحنه سیاسی ترکیه در آستانه انتخابات شعله ور شده و نتیجه آن مسیر سیاسی ترکیه را تغییر خواهد داد.

یک شهروند ترک گفت، نظام ریاست جمهوری برای ترکیه نامناسب است ، ما باید متحول و بیش از پیش دمکرات شویم ، این همان موضوعی است که تاکنون به آن فکر می کنیم.

دیگری با اشاره به اینکه علت تلاش دولتمردان برای تغییر نظام انتخاباتی این کشور این است " که هر کاری بخواهند انجام دهند ، می گوید : تا وقتی دزدی و فساد در این دولت هست وضع به همین منوال خواهد ماند.

مقام های دولت که هوادار نظام ریاست جمهوری هستند می گویند هدف از این اقدام تاسیس نظامی است که آزادی ها را محترم شمرده و همچنین ساز و کار مناسب اداره کشور به شکلی متعادل است.

نظرسنجی حاکیست ، حدود 79 درصد ترکه ها معتقدند ادامه نظام پارلمانی ضروری است اما فقط  12 درصد تبدیل نظام به نظام ریاست جمهوری را می پذیرند و 43 درصد از اعضای حزب حاکم فقط شیوه ریاست جمهوری را تایید می نمایند.   

یک شهروند زن ترک گفت، بالطبع نظام ریاست جمهوری برای آزادی و دمکراسی بیشتر مانند آمریکا را نمی خواهم.

شهروند دیگر گفت، آیا اردوغان را پادشاه خود قرار دهیم ، از نظام ریاست جمهوری این را می فهمم به هر صورت اردوغان اکنون خود را پادشاه می داند پس وقتی تمام اختیارات در اختیارش باشد چه خواهد شد؟.

دیگری نیز افزود، کشور را در باتلاق فساد بردند اما گویا برای آنان کافی نیست و اکنون می خواهد نظام پارلمانی را به نظام ریاست جمهوری تغییر دهد.

افکار عمومی در ترکیه به شدت از تبدیل نظام پارلمانی به ریاست جمهوری نگرانند چون باعث سیاست تجاوز و سرکوب رقبای سیاسی و حکومت به شیوه حکومت تک فردی می شود.

مردم با تبدیل نظام حکومتی از پارلمانی به ریاست جمهوری نگرانند چون باعث سیطره بیشتر یک حزب یا اشخاصی خاص بر زمام امور شده و به تقویت گرایش های سلطه جویانه به شکلی می شود که مغایر با دمکراسی است.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • majid razi ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    هر وقت داعش والی منطقه شد اردوغان هم امپراطور ترکیه میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس