به گزارش مشرق به نقل از بولتن، در برخي سال ها و محصولات، توليد ايران خودرو بالاتر است و در برخي سال ها و محصولات توليد سايپا از ايران خودرو پيشي گرفته است.
اما ارقام توليد سال 89 نشان مي دهد که رقابت نزديک به هم و فشرده اي بين دو خودروساز بزرگ ايران و خاورميانه وجود دارد.
مجموع توليد خودروهاي سواري در شرکت ايران خودرو و توليد خودروهاي تجاري يا سنگين درشرکت ايران خودرو ديزل روي هم رفته 762 هزار و 4 دستگاه بوده و مجموع توليد سواري و تجاري در سايپا 761هزارو 930 دستگاه است.
براساس آمار تفضيلي، توليد خودرو سواري در شرکت ايران خودرو به ميزان 751 هزار و 860 دستگاه و توليد شرکت ايران خودرو ديزل به ميزان 10 هزار و 144 دستگاه خودرو بوده است که مجموع آنها 762 هزار و 4 دستگاه مي شود. اين درحالي است که توليد خودرو سواري در سايپا 753 هزار و 741 دستگاه بوده که 1881 دستگاه بيش از توليد سواري در ايران خودرو بوده است ودر واقع خودروساز اول کشور در بخش خودروسواري سايپا است و ايران خودرو در رتبه دوم قرار دارد.
اما در بخش توليد خودروي تجاري، ايران خودرو ديزل با توليد 10 هزار و 144 دستگاه در رتبه اول وسايپا ديزل با 8189 دستگاه در رتبه دوم قرار دارند.
برخي کارشناسان معتقدند که معيار و ملاک توليد خودرو در خودروسازان بايد تعداد خودروهاي سواري باشد. در عين حال عده اي ديگر معتقدند که خودروهاي تجاري را نيز مي توان به جمع خودروهاي سواري اضافه کرد و نتيجه گرفت که کدام شرکت رتبه اول را دارد.
برخي صاحب نظران نيز معتقدند که رقم فروش خودروسازان وسود حاصل از هر خودرو نيز بايد مورد توجه باشد. براين اساس، از آن جاکه خودروهاي سواري ايران خودرو، متوسط قيمت بالاتري نسبت به سايپا دارند و عمده توليد سايپا نيز محصول پرايد است، در نتيجه رقم فروش ايران خودرو بالاتر است.
اما در عين حال، به خاطر توليد محصول پرايد، سود حاصل از فروش خودروها و بهره وري شرکت سايپا بالاتر از ايران خودرو است و وضعيت سهام اين شرکت در سال هاي اخير نيز نشان مي دهد که ازحاشيه سود بالاتري در فروش محصولات برخوردار است.
در عين حال برخي کارشناسان معتقدند که نمي توان دو توليد متفاوت سواري و تجاري را باهم جمع زد. در شرايطي که توليد خودروهاي تجاري، از نظر قيمت قابل مقايسه با سطح خودروهاي سواري نيست ايران خودرو نبايد با جمع زدن اين دو قلم، توليد عددي و کمي خود را بالاتر نشان دهد.
اما برخي ديگر مي گويند که اگر ملاک رقم فروش باشد قطعا خودروهاي تجاري ارزش بالاتري دارند.
وقتي قيمت اکثر خودروهاي سواري از 8 ميليون تا 30 ميليون تومان قيمت دارد، در حالي که خودروهاي تجاري شامل کاميون و کشنده از 60 تا 200 ميليون تومان قيمت دارد چگونه مي توان اين دو سطح قيمت را در يک گروه توليدي قرار داد. زيرا نوع استفاده از خودروي سواري و کاميون ها نيز در خيابان ها و جاده ها و کاربري آنها کاملا متفاوت است.
سهام ايران خودرو و ارزيابي عملکرد اين شرکت نيز با ايران خودرو ديزل کاملا متفاوت است ودر گروه صنعتي سايپا نيز عملکرد شرکت هاي سايپا، زامياد، پارس خودرو و سايپا کاشان، کاملا متفاوت از عملکرد سايپا ديزل است.
شرکت هاي ايران خودرو ديزل يا خاور سابق و سايپا ديزل يا کاوه سابق، از نظر ساختار مالکيت، اداري و مالي و فعاليت، متفاوت از سواري سازها بوده است و ادغام و خريد آنها توسط ايران خودرو و سايپا موجب نمي شود که در ارزيابي تعداد توليد، بتوان عملکرد دو شرکت کاملا متفاوت سواري ساز و تجاري ساز را باهم جمع کرد.
برخي کارشناسان، با اشاره به افزايش توليد سايپا کاشان و پارس خودرو و زامياد، وجود خودروهاي ارزان قيمت و با تکنولوژي جديد مانند تيبا، پرايد هاي جديد در پروژه ايکس 100 و.... پيش بيني کرده اند که سايپا نظر مشتريان را بيش ازسال هاي قبل جلب خواهد کرد و فروش بيشتري خواهد داشت.
بسياري از شرکت ها در جهان همزمان در توليد محصولات کاملا متفاوتي حضور دارند اما تعداد يا سود اين شرکت ها يا توليد آنها را با هم جمع نمي زنند و براي نشان دادن برتري خود در يک رشته صنعتي، تنها توليد و فروش خود در کالاهاي همگن و يا خدمات همگن را ملاک قرار مي دهند.