کد خبر 424382
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

تحولات رخ داده در غوطه شرقی دمشق که با برکناری «زهران علوش» و انتصاب «ابو محمد الفاتح» از فرماندهی «جیش الاسلام» صورت گرفت، را می‌توان کودتای ترکیه‌ای‌-‌قطری علیه عربستان سعودی در سوریه شمرد.

به گزارش مشرق، گروه تروریستی موسوم به «اتحاد اسلامی اجناد شام» روز گذشته در اقدامی فرماندهی گروه‌های مسلح تروریستی در غوطه شرقی دمشق را از «زهران علوش» که 2 ماه است، بین دو کشور ترکیه و عربستان در تردد است و در غوطه حضور ندارد، به «ابو محمد الفتح» داد، اقدامی که بحث و جدل بسیاری بین گروه‌های مسلح تروریستی و حامیان آن بدنبال خواهد داشت.

علوش که از مدت‌ها پیش خود را «خلیفه» غوطه خوانده و به این ترتیب «جبهه النصره» و «داعش» را به مبارزه طلبیده، هم اکنون در دامی افتاده که عربستان نقش مهمی در آن دارد، اگرچه وی مزدور و ادات دست سعودی‌ها در سوریه و بطور خاص در غوطه شمرده می‌شود.

اما آنچه سعودی‌ها را به اقدام علیه علوش واداشت، سفرهای اخیر وی به ترکیه و روی آوردن وی به ائتلاف دوحه – آنکاراست که با تحولات میدانی جاری در شمال سوریه همراه شده که اصلا خوشایند ریاض نیست، چون گروه‌های مسلح شمال سوریه مزدور ترکیه و قطر شمرده شده و مستقیما توسط این دو کشور حمایت مالی و نظامی می‌شوند.

اما محور ترکیه – قطر غیر از گروه‌های مسلح شمال سوریه، نفوذ آشکاری در جبهه النصره و گروه‌های تروریستی وابسته به جماعت اخوان المسلمین سوریه نیز دارد که این گروه‌ها نیز خوشایند سعودی‌ها نیستند.

از ترددهای علوش به آنکارا می‌توان برداشت کرد که ترکیه و قطر موفق به نفوذ در گروه علوش شده و وفاداری سرکردگان صف دوم این گروه را خریداری کند که در این اواخر علیه علوش قیام کرده بودند. خروج این سرکردگان به معنای خروج از بیعت آل سعود و بحرانی است که در ریف شرقی دمشق در آن گرفتار آمده‌اند.

این اقدام بیانگر دو واقعیت است، یک: ماهیت درگیری‌ها و اختلافات گروه‌های مسلح تروریستی در غوطه دمشق و دو: منازعات موجود در دو محور قطر – ترکیه و محور رژیم سعودی.

آنچه در غوطه رخ داد را می‌توان اینگونه برداشت کرد که رقبای علوش موفق شدند، ساکنان غوطه را به تظاهرات در خیابان‌ها علیه علوش بکشانند و خواستار برکناری وی شوند.

حضور مردم در این تظاهرات و اعتراض‌ها به معنای رد علوش یا حمایت از کس دیگر نبود، بلکه واقعیت‌های موجود بر این منطقه از جمله حاکمیت گروه‌های مسلح تروریستی بر آنها و استفاده این گروه‌‌ها از آنها به عنوان سپر انسانی ایجاب می‌کرد، به ظاهر این همراهی را نشان دهند و خواستار برکناری علوش و روی کار آمدن ابو محمد الفاتح به جای وی شوند.

کودتای اجناد شام تاکیدی بر اخباری بود که مدتی قبل منتشر شده بود و از تحولات جاری داخل جیش الاسلام خبر می‌داد. در آن زمان سرکردگان جیش الاسلام این اخبار را تکذیب کردند، اما اکنون صحت این خبرها بر همگان آشکار می‌شود.

از آنچه گذشت، پیش بینی می‌شود، به زودی باید انتظار تقسیم جیش الاسلام به دو گروه حامی علوش و مخالف آن را داشت و این به جبهه النصره و داعش اجازه می‌دهد، از آب گل آلود ماهی گرفته و در صفوف جیش الاسلام و مناطق حضور آن نفوذ کنند.

این به معنای ورود منطقه غوطه شرقی دمشق به مرحله‌ای از هرج و مرج بیشتر و گسترده‌تر، در کنار تبعید علوش به ترکیه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حنیف ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    حالا وقتشه که این کثافت به سزای اعمالش برسه. ترورش کار خیلی سختی نیست.
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    بلاخره آمد به هوش باشید...
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    واااای من یکی دارم می ترکم از خنده...خدایا شکرت...چند روز پیش دپرس بودم با خبرای نا امید کنندت..حالا هم که با این خبرات از خوشحالی میخندم...خیلی خنده داره دمت گرم مشرق...بیستی
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    خدایا مکر مکاران را به خودشون باز گردان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس